Regionální centra filmové/audiovizuální výchovy (Inspirace v zemích EU)
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373MRCFV | Z | 1 | 1/D | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jan BERNARD
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jan BERNARD
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Výsledky učení budou spočívat v seznámení s praxí a organizační, vzdělávací, finanční i kulturně-společenskou stránkou regionálních center ve vybraných Evropských zemích, která se věnují filmové/audiovizuální edukaci. Důležitým prvkem vzdělávací složky je projektové myšlení, které studenti uplatní při přípravě modelu fungování regionálního centra filmového vzdělávání/výchovy v Čechách.
Studenti se naučí vyhodnotit kontext ČR z hlediska finanční, organizační, vzdělávací kapacity, kterou takové centrum může mít. Dalším vzdělávacím přínosem pro studenty bude také modulace manažerské role, kterou při přípravě podmínek a statusu regionálního centra budou schopni uplatnit.
- Forma studia:
-
Využití projektového a koncepčního myšlení, simulace manažerské role formou ?learning by doing?
- Předpoklady a další požadavky:
-
Studenti si prostudují webové stránky www.filmvychova.cz, a seznámí se se stávající podobou regionálních center a aktivit v ČR (Centrum dokumentárního filmu Jihlava, Animánie Plzeň, Cineport Ostrava, ad.) K nalezení na http://filmvychova.cz/cz/kdo-je-kdo/.
Dále si prostudují stránky zahraničních doporučených organizací, aby se seznámili s podobou a nabídkou jednotlivých regionálních center nebo jejich sítí (více. Viz doporučená literatura).
- Obsah kurzu:
-
Interaktivní modul představí, jak ve vybraných zemích EU (Velká Británie, Polsko, Dánsko, Severní Irsko) fungují regionální centra zabývající se osvětou či přímo výchovou v oblasti filmu a audiovize. Na konkrétních příkladech bude vysvětleno, jaké funkce jednotlivá centra mají, jak jsou napojena na lokální instituce (školy, turistická centra, vzdělávací centra) a jakou roli sehrávají v celkovém kontextu filmové výchovy a vzdělávání v dané zemi.
V návaznosti na první část budou mít studenti za úkol diskutovat, analyzovat a také navrhnout ?ideální? model fungování regionálních centrech filmové/audiovizuální výchovy v ČR. Cílem je vytvořit koncepční systém, který bude sloužit jako inspirativní základ pro existující (Centrum dokumentárního filmu Jihlava, Cineport Ostrava, Animánie Plzeň) či budoucí regionální vzdělávací centra v Čechách.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Webové stránky jednotlivých sítí nebo regionálních center:
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hodnocení studentů bude provedeno formou osobního vyhodnocení aktivní účasti na modulu a také vyhodnocení psaného návrhu koncepce regionálního filmového centra (2. strany A4)
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Životopis přednášejícího:
Vystudoval obor filmová věda ? filosofie na FF UP v Olomouci. V roce 2002 spoluzaložil filmový klub PASTICHE FILMZ, spolupracoval s festivaly Academia Film Olomouc, Přehlídka animovaného filmu, MFDF Jihlava, Letní filmová škola a MFF Karlovy Vary. V letech 2007-2011 působil jako umělecký ředitel Asociace českých filmových klubů a Letní filmové školy, od roku 2011 působí jako nezávislý lektor, dramaturg a projektový expert.
Filmové výchově se věnuje od roku 2003, v letech 2007 ? 2009 byl součástí týmu projektu ?Zvyšování kompetencí středoškolských učitelů v oblasti filmu, divadla a médií? při Katedře divadelních, filmových a mediálních studií FF UP v Olomouci. Od roku 2007 připravoval a rozvíjel projekt Film a škola (AČFK), spolupracoval na metodických listech v rámci projektu.
V roce 2011 se stal členem pracovní skupiny pro filmovou výchovu při MKČR, podílel se na mezinárodním projektu British Film Institute (BFI) mapování filmové gramotnosti v Evropě (Screening Literacy) a je členem expertní skupiny FLAG (Film Literacy Advisory Group) při Evropské komisi. V roce 2015 se podílel na přípravě Koncepce filmové výchovy (Framework for Film Education), strategickém dokumentu Evropské komise.
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
-
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky 30.10.2015 14:00–18:00 Jan BERNARD Učebna 2
Lažanský palácLektor: Mgr. Pavel Bednařík přednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: