Sound On/Radio Off
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373MSR | Z | 3 | 3/D | anglicky, česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Miloš VOJTĚCHOVSKÝ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Miloš VOJTĚCHOVSKÝ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Studenti se mohou na semináři seznámit s řadou umělců, aktivních v aktuální scéně audiovizuálních umění, rozhlasové tvorby, včetně konkrétních děl kinematografie a zvukového umění i s přehledem historického kontextu významu zvuku v umění druhé poloviny 20. století.
- Forma studia:
-
mezioborový seminář - diskuze - projekce - zvuková procházka - rozhlasová improvizace
- Předpoklady a další požadavky:
-
Zájem o médium zvuku jako o prostředek k uměleckému vyjádření
- Obsah kurzu:
-
Seminář připravený studenty a pedagogy Centra audiovizuálních studií FAMU sestává z panelových diskuzí, projekcí filmů, živého vysílání, poslechových pořadů a zvukové procházky. Tématem moderovaných diskuzí jsou tendence v oblasti současného zvukového umění, zejména v médiích určených pro vysílání, ale i v dalších oblastech umění. Co definuje, jaký je prostor a jaké praktické možnosti se nabízejí pro mladé, nebo začínající tvůrce zvukového umění, například ve veřejnoprávním rozhlase? Jaké má místo zvukové umění ve veřejném prostoru?
Seminář je určen pro každého, koho zajímá médium zvuku jako prostředek k uměleckému vyjádření, nejen v oblasti rádia a vysílání. Prezentace a diskuze mezi organizátory a jejich hosty se zaměřuje hlavně na scénu českého zvukového umění. Organizátoři semináře chtějí navzájem seznámit jednotlivé hosty a autory, položit otázky o významu a smyslu zvuku v současném umění, iniciovat pokračování rozhovorů o zvuku v kontextu různých uměleckých oboru a v neposlední řadě podpořit dialog o emancipaci zvukového umění.
This symposium consists of panel discussions, film projections and listening sessions. It will discuss tendencies of contemporary sound art in radio and other platforms. What are the terms and practical opportunities of sound art in public radio and other platforms? Where does it fit? The meeting gathers practicioners questioning the perception of „contemporary sound creation“ mainly in broadcasting.
The talks among organizers and guests will be about the phenomenon of sound art in the Czech Republic. The discussion aims at defining its role, place and possibilities of presentation, in order to prepare the space for the necessary mutual feedback between the participants.
PROGRAM:
5. 11. Galerie Tranzitdisplay, Dittrichova 337/9 Praha 2
14h?16h SARA PINHEIRO - AROUND RADIO ART
Přednáška představí rozhlasové médium jako syntetizující umělecký nástroj, spojující od počátku své existence mnoho oborů jako jsou literatura, hudba, divadlo, nebo film. Jakým způsobem ovlivnil a dodnes ovlivňuje rozhlas tyto obory a jak je jimi naopak formován? Přednášku obohacuje řada příkladů z konkrétních děl a osvětlení referencí, některé budou reflektovány i v panelových diskuzích.
MEZISLUCHY - POSLECHOVÁ SEANCE
17 ?18h Galerie Tranzitdisplay, Dittrichova 337/9, Praha 2
Ukázky z několika exkluzivních rozhlasových děl (například: Katharina Schmitt: V kožichu, kurátor: Ladislav Železný, Marek Horoščák: Krysička, šváb, moucha a jezeveček, režie: Hana Mikolášková, dramaturgie Hana Hložková, Český rozhlas, a další) připravily T. Adámková, J Švarcová.
6.11. Galerie Tranzitdisplay, Dittrichova 337/9, Praha 2
Panel I ? 13h, RADIO ON ? ZVUKOVÉ UMĚNÍ V ETERU I JINDE
připravila a moderuje Tereza Adámková
Panel má za cíl poukázat na širokou škálu přístupů pro vysílání umění pomocí rádio signálu. Jaké jsou jiné možnosti pro uvažování o koncepčních rámcích a technologických řešeních? Kdy se stane rozhlasový pořad zvukovým uměním? Kde a za jakých podmínek vznikají podobné pořady? Příkladem je intermediální projekt stanice ČRO3 Vltava Radioacustica. Rozhlasové hry a dokumnety, kdy dramaturgie programových schématů nabízí autorům zabrousit na území experimentu.
HANA HLOŽKOVÁ - dramaturgyně Tvůrčí skupiny Brno. Zaměřuje se hlavně na tvorbu rozhlasových her pro ČRo Vltava (Klub rozhlasové hry, Hra pro tento večer, Rozhlasové jeviště, Minutové hry aj.). V rámci pořadu Čajovna přispívá do cyklu Hry a dokumenty nové generace. Ve své dramaturgii usiluje o vznik původní české dramatické tvorby i současných evropských autorů a pravidelné uvádění debutujících autorů a režisérů.
GABRIELA ALBRECHTOVÁ (1972) je autorka rozhlasových dokumentů a literárních pořadů. Překládá divadelní hry a zabývá se pedagogickou činností v oblasti rozhlasové a zvukové tvorby. Ve dizertaci na DAMU se zaměřuje na autorskou zvukovou tvorbou v rozhlase. Dramaturgyně cyklu Hry a dokumenty nové generace Českého rozhlasu Vltava vysílaných v rámci pořadu Čajovna.
LADISLAV ŽELEZNÝ (1979) je autorem zvukových instalací, hudebník a multimediální umělec. Absolvent Fakulty výtvarných umění VUT v Brně v ateliéru video a multimedia, kde později působil jako technický asistent a pedagog zvukových aplikací. Pracuje jako zvukový technik slovesné umělecké tvorby v Českém rozhlase a producent a dramaturg projektu rAdioCUSTICA stanice Vltava.
ROMAN ŠTĚTINA (1986) Vystudoval Ústav umění a designu v Plzni (2009) a AMU v Praze, ateliér Intermediální tvorba III. Ve své tvorbě se zabývá rozhlasem a formáty rozhlasové hry a rozhlasového rozhovoru. Pracoval pro ČRo 3 ? Vltava v rámci projektu Radiogalerie, kde vytvořil sérii rozhovorů se současnými českými a slovenskými umělci.
15:30 ? 17h, Panel II - ZVUKOFF - připravila a moderuje JOHANA ŠVARCOVÁ
Lze stávající vysílací formáty institucionálních veřejnoprávních i komerčních médií využít pro příběhy s otevřeným koncem, o práce obohacené například o principy improvizace? Jaké jsou zkušenosti a vize umělců, nebo dramaturgů v tomto ohledu co se týká budoucnosti?
ZDENEK TOMÁŠEK (1991) studuje Ústav hudební vědy Masarykovy univerzity. Pracuje jako dramaturg a produkční brněnského kulturního prostoru PRAHA, spolukurátor přehlídky hraničních oblastí audiovizuálního umění Audiovize, stálý člen redakce magazínu o hudbě Ditchmag. Organizačně se podílí na mezinárodních festivalech Expozice nové hudby a Itch My Ha Ha Ha. Byl hudební dramaturg komunitního Radia R (speciální vysílání Experimentální odysea).
LUKÁŠ JIŘIČKA (1979) studoval komparatistiku na FF UK a dramaturgii na DAMU v Praze. Působí jako divadelní dramaturg, pedagog, režisér radioartových projektů, tvůrce galerijních instalací či filmů a publicista. Spolupracoval s režiséry Petrou Tejnorovou, Ondřejem Davidem a Magdou Stojowskou, Matyášem Dlabem, choreografickým duem VerTeDance, taneční skupinou 420people, tvůrcem experimentálních filmů Martinem Ježkem a Petrem Šprinclem. Na rozhlasových kompozicách spolupracoval mj. s Robertem Piotrowiczem, Paulem Wirkusem, Tomášem Procházkou a Krzysztofem Topolskim. Člen dramaturgického týmu festivalu Stimul a autor knihy Identita v době otřesu ? Skici o současném polském divadle. Působí také jako editor a překladatel.
PAVEL NOVOTNÝ je pedagog, překladatel a autor experimentálních textů, na principu přenosu mluvené řeči do psané podoby. Vydal básnické sbírky „Sběr“, ?Mraky? a ?Havarijní řád? a společně s Helenou Skalickou prózu ?A to si pak můžeš řikat, co chceš?. Jeho celoživotní tvůrčí projekt tvoří ?Tramvestie? - nekonečný soubor zvukových a textových záznamů, mapujících jízdu tramvají mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Společně s Jaromírem Typltem jevištně zpracoval dadaistickou skladbu Kurta Schwitterse „Ursonate“. Pro PremEdici Radioateliéru vytvořil radiofonické kompozice Lžička (2007), Vesmír (2010, Cena Bohemia Prix Radio), Tramvestie (2011), Havarijní řád (2013) a Proměření (2014), pro Art´s Birthday davovou performanci Brambora (2009). V německém nakladatelství Arco vydal dizertační práci o literární koláži a montáži; zabývá se též teorií akustické literatury.
www.pavelnovotny.net/radioart2/
TOMÁŠ PROCHÁZKA (1973) absolvoval kated?ru alternativního a loutkového divadla na DAMU, působí v oblasti divadla, performance, hudby a intermédií. Podílel se na mnoha scénických projektech, často jako technik, hudebník, zvukař a herec zároveň (skupina Derevo, Divadlo bratří Formanů, Min Tanaka, Grifftheater, Buchty a loutky). Jako člen Buchet a loutek vedl loutkářské workshopy v ČR, Mexiku a Kanadě. Člen hudební skupiny B4 a divadelní skupiny HANDA GOTE research & development, kde se podílí na všech představeních souboru, dramaturgii festivalu Still-life v roce 2009 a 2010 a také na výstavách této skupiny. Působí také jako hudební publicista a vydavatel.
?JIŘÍ SUCHÁNEK (1979) vystudoval ateliér video na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně. Založil audiovizuální projekt Mateřídouška, kde tvořil hudbu a animace z kreseb Terezy Damcové. V současné době pracuje jako asistent kabinetu video Fakulty výtvarných umění v Brně, kde má na starosti technický chod a výuku ve zvukovém studiu U.fon.
19h ? Projekční sál FAMU, Lažanský palác: 3 FILMY, KDE HLAVNÍ ROLI HRAJE ZVUK
úvodní slovo Sara Pinheiro, Miloš Vojtěchovský, (Peter Lichty: Kick the Habbit, Chris Marker La Jeteé, Walter Ruttman: Weekend)
7. 11. Klub FAMU, Lažanský palác: 14h ? živá rádio IMPROPERFORMANCE - Johana Švarcová a Tomáš Procházka?
16:30 ? 17:30 ? Kolem Vltavy po sluchu (ZVUKOVÁ PROCHÁZKA)
19h - projekce FAMU, Marguerite Duras - INDIA SONG (úvod Johana Švarcová)
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
- RATAJ, Michal, Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu: problematika vymezování tvůrčích pozic v prostředí akustických umění z pohledu domácí scény radioartu: disertační práce. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Fakulta hudební, 2006. 101 l. Vedoucí disertační práce: Milan Slavický.
- RATAJ, Michal,(ed.) Zvukem do hlavy - sondy do současné audiokultury. Akademie muzickych-umění, 2012
- KAHN, Douglas and WHITEHEAD, Gregory, Wireless Imagination, The Mit Press, 1992
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
aktivní účast na 75% semináře, esej v češtině nebo v angličtině k danému tématu, min.jedna normostrana.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
?Životopisy přednášejících:
Tereza Adámková (*1989) vystudovala scenáristiku a dramaturgii na JAMU. Nyní studuje magisterský program
v CAS na FAMU. Během bakalářského studia strávila rok na stáži na Filmové akademii ve Vídni. V roce 2011 absolvovala stáž na Festivalu Impakt při stejnojmenné nadaci v Utrechtu, která se zabývá inovativními audiovizuálními díly v interdisciplinárním kontextu. V roce 2012 absolvovala stáž v neziskové organizaci Documentary Campus v Berlíně. Režírovala několik krátkých hraných filmů a krátkých dokumentů. Dlouhodobě spolupracuje s Českým rozhlasem, pro který připravuje a režíruje literární a dokumentární pořady.
Johana Švarcová (*1983) Působí jako režisérka, herečka, improvizátorka a hudebnice. Mezi její stálé spolupracovníky patří renomovaní umělci z oblasti hudby, výtvarného umění, divadla, filmu a literatury. Od roku 2009 studuje na FAMU nejdříve na katedře CAS a v nyní je v magisterském programu na katedře režie. Vyjadřuje se podle potřeby skrze nejrůznější technologie a média s větším důrazem na auditivní formy. Pravidelně spolupracuje s Českým rozhlasem jako autor a režisér rozhlasových her a zvukově-hudebních kompozic. V roce 2013 natočila na katedře CAS půlhodinový film Ahoj, mám se dobře za který získala ocenění na mezinárodních festivalech studentských filmů (Fresh Film Fest - nejlepší dokumentární film a na francouzském festivalu v Poitieres - cena za režii). V roce 2013 vytvořila pro Artyčok.TV sérii rozhovorů s názvem Rozhovory o zvuku, v tomto cyklu se zajímala o různé přístupy výtvarných umělců ke zvukové tvorbě. V roce 2014 zpracovala pod vedením Martina Blažíčka výzkumný projekt s názvem Filmová hudba Zdeňka Lišky. Tato práce vznikala jako dokument orální historie a její náplní jsou rozhovory s blízkými spolupracovníky skladatele.
Sara Pinheiro (*1985) je portugalská zvuková designerka a skladatelka akuzmatických kompozic. Její práce jsou obvykle navržené jako multikanálové či rozhlas kompozice nebo galerijní instalace. Často pracuje s různým počtem reproduktorů v určité pozici a vzájemném vztahu, ve které jsou aktéři závislí na posluchačově imaginaci. Pracuje často se zvukovými efekty, terénními nahrávkami, zajímá se o musique concr?te a živí se zvukovou tvorbou pro film. Působí v Amsterdamu, Lisabonu, Londýně a Praze, spolupracuje s Institutem pro sonologii v Haagu, kde studovala, a také v Centru audiovizuálních studií na FAMU. Sara Pinheiro figuruje ve výzkumu jako kurátor výběru děl. Díky své zkušenosti s filmem, akuzmatickou hudbou a zvukovým uměním bude studenty směrovat k četbě, sledování filmů/videoartu a poslechovým relacím relevantním pro jejich tvorbu. Bude v projektu figurovat jako mentor výzkumu a kurátor symposia, ručící za technickou supervizi a dokumentaci. Výsledky výzkumu bude sumarizovat v odborném článku v recenzovaném časopise
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
-
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky 05.11.2015 14:00–20:00 Miloš VOJTĚCHOVSKÝ Tranzitdisplay, FAMU paralelka 1 06.11.2015 13:00–20:00 Miloš VOJTĚCHOVSKÝ paralelka 1 07.11.2015 14:00–20:00 Miloš VOJTĚCHOVSKÝ paralelka 1 - Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: