Pentium dějin audiovize: Asijský film 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373PDAS2 | ZK | 2 | 4/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Viera LANGEROVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Viera LANGEROVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Kurs by měl zájemcům sprostředkovat základní souřadnice jednotlivých kultur a optiku, která umožňuje porozumět filmu jako odrazu, symptomu vnitřního života vzdálené společnosti.
- Forma studia:
-
Přednáška (45 min.) a projekce.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Žádné další požadavky
- Obsah kurzu:
-
I když je přítomnost filmů z Asie v našich kinech a na televizních obrazovkách spíš událostí sporadickou, vzdělávání v tomto oboru je s ohledem na stoupající ekonomickou i kulturní dynamiku asijského teritoria stále více aktuální.
Deskripce kursu vychází především z kulturně - historického kontextu asijských zemí. Jednotlivá témata orientuje na problematiku kulturní komparace na osi Východ-Západ, kulturní komunikace i kulturních rozdílů a způsobu, jakým se odráží ve filmové tvorbě. V neposlední řadě je v programu přítomné i širší téma globalizace a její roli ve filmu.
Tento přístup umožňuje zaměřit se víc na obsahovou stránku jednotlivých filmů a sprostředkovat hlubší pohled na asijské společnosti. Budeme si všímat témata, charakteristická pro vybraná teritoria a důležitá i z hlediska jejich společenské identifikace. Koncepce takto sestavených přednášek má syntetický charakter a snaží se vyhnout encyklopedické kumulaci faktů a jmen, rovněž dosavadní praxi dělení na národní kinematografie a jejich chronologickou historii, nebo profilování jednotlivých tvůrců.
Při hierarchizaci témat budeme vycházet ze socio-kulturního referenčního rámce třech hlavních okruhů :
sinosféry
hindosféry
slamosféry
Výběr jednotlivých filmů k projekci je možné změnit, případně se může zvolit demonstrace ukázek.
Program přednášek je rozvržen na dva semestry školního roku.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Sinosféra.
Yingjin Zhang : Screening China. Center for Chinese Studies, Universtiy of Michigan. 2002
Federico Rampini: Čínské století. Dokořán. 2008
Ľubica Obuchová: Číňané 21. století. Academia 1999
Viera Langerová: Filmový zemepis : kontinentálna Čína, Hongkokng, Tchajwan. SFÚ 2010
Miriam Lowensteinová: V Koreji se Korejcům nevyhnete. Lidové noviny 2010
Jiří Janoš: Japonsko a Korea. Dramatické sousedství. Academia 2008
Antonín Líman: Mistři japonského filmu. Paseka 2012
Viera Langerová: Vietnamský tucet. Slovenské divadlo 3/2012
Hindosféra
Nasreen Munni Kabir: Bollywood. The Indian Cinema Story.Chanel 4 Books 2004
Derek Bose: Brand Bollywood. A New Global Entertainment Order. Sage Publications.2006
Lalitha Gopalan: Cinema of Interruptions. Oxford University Press 2003
William Dalrymple: Věk bohyně Kálí. Rub a líc dnešní Indie. Metafora 1999
Islamosféra
Hamid Dabashi : Close-up. Iranian Cinema, Past, Present and Future. Verso, 2001
Jean-Pierre Filiu : Apokolypsa v islámu. Volvox Globator 2009
Afshin Molavi: Toulky Persií. BB/art 2004
Asuman Suner: New Turkish Cinema. I.B.Tauris 2010
www.kinokultura.com (Střední Asie)
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Klasifikace na základě docházky a výsledku písemného závěrečného testu
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Přednášející.
PhDr. Viera Langerová PhD.
Filmová novinářka a publicistka, absolventka filmové a divadelní vědy na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě, postgraduálního studia kulturologie na Karlově universitě v Praze a mezikulturní komunikace na Bussines School (Tallinn, Estonsko).
Pracovala jako redaktorka časopisů Film a divadlo, Dialóg, Slovenské pohľady, šéfredaktorka slovensko-českého měsíčniku Listy, a jako spolupracovnice tiskové agentury Associated Press na Slovensku. Po čtyřletém pobytu v Kazachstánu, Kyrgyzstánu a pětiletém v Pákistánu, se věnuje ázijským kinematografiím a rovněž kinematografiím postkomunistické Evropy. Je autorkou knihy Filmový zeměpis: kontinentální Čína, Hongkong , Taiwan (2010) a travelogu Urdu, parda, burka.Pět let v Pákistánu (2011), řady studií a odborných článků.
Přednášela filmové předměty na Tallinské univerzitě a na Baltic Film and Media School v Estonsku. Je zároveň konzultantkou filmového festivalu v Karlových Varech, MFF moslimského filmu v Kazani (Ruská federace), MFF Duhok v Iraku a je programovou konzultantkou Festivalu íránského filmu v Praze. Věnuje se i kurátorské činnosti, podílela se na přípravě retrospektivy kazašského filmu na MFF Karlovy Vary ( 1999), nebo na programu Focus to Kurdish Film na MFF Karlovy Vary (2013
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2015/2016:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2015/2016:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky St 14:50–18:05 Viera LANGEROVÁ Učebna 2
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů: