Pentium dějin audiovize: Dějiny avantgardního filmu 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373PDV1 | ZK | 2 | 4/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem předmětu je evokovat aktivní zájem studentů o problematiku avantgardního umění, a to nejen ve filmu, ale i v ostatních uměleckých disciplínách.
- Forma studia:
-
Cílem předmětu je evokovat aktivní zájem studentů o problematiku avantgardního umění, a to nejen ve filmu, ale i ostatních uměleckých disciplínách. Okruh přednášených témat: Pojem avantgarda. Dekadentní vykořenění a revolta - Mario de Michelli. Čtyři ,,momenty„ v koncepcích avantgard Renata Poggioliho. Mekasova periodizace tří filmových avantgard. Expresionismus (malířství, literatura a film, přítomnost opakujících se ,,charakteristických motivů“). Urbanismus - městské symfonie. Stopy kubismu, futurismu, konstruktivismus. Dada a surrealismus. Mýtopoetická koncepce filmu.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Seznámit se minimálně s filmy (řazeno podle abecedy):
Andaluský pes, Anémic cinéma, Černá-bílá-šedá, Dopolední strašidlo, Krev básníka, Mezihra, Noc na Lysé hoře, Odpolední osidla
- Obsah kurzu:
-
Pochopení souvislostí filmu s ostatními uměleckými druhy je možné (zřejmě nejsnadněji) demonstrovat na dějinách světových avantgard. Na konkrétním materiálu tu lze explikovat vztahy filmu k výtvarnému umění, hudbě, literatuře i teorii těchto umění, a to nejen v diachronní rovině (na dějinách vlastní filmové avantgardy), ale i v rovině synchronní, strukturní. Opomenut nelze ani vztah avantgard a novějších teoretických koncepcí, které film ovlivnily koncem 20, století (postmodernismus, feminismus). Výklad je podložen řadou konkrétních příkladů jak z oblasti filmu (videoprojekce), tak i literatury (například scénáře, rozhovory, teoretické studie a jiné literární dokumenty). V interpretaci těchto materiálů je zdůrazňována úloha vnímajícího subjektu v duchu Cageova výroku: ,,Význam toho, co děláme, je determinován každým, kdo naše díla vidí nebo slyší." To pak předpokládá i aktivní účast ze strany studentů.
1. Pojem avantgarda. Dekadentní vykořenění a revolta - Mario de Michelli. Historická a ,,věčná" koncepce Diany Craneové. (Průřez avantgardní filmovou tvorbou v ukázkách).
2. Čtyři ,,momenty" v koncepcích avantgard Renata Poggioliho. (Proměny abstraktního filmu: Walter Ruttmann, Oskar Fischinger, Hans Richter, Viking Eggeling, Brakhageova explikace abstraktního filmu, gestická abstrakce, současné formy - Bärbel Neubauerová, Martin Anibas - Pique-Nique).
3. Mekasova periodizace tří filmových avantgard. Definice avantgardního tvůrce podle Sigfrieda Kracauera. Kracauerova prezentace Clairovy Mezihry.
4. Expresionismus (malířství, literatura a film, přítomnost opakujících se ,,charakteristických motivů"), Wiene, Murnau, Lang, Berthold Bartosch, Alexandre Aleieff - Noc na Lysé hoře, Emelie Carlsson Grasová - Tanec s trpaslíky)
5. L'Herbier, Delluc, Epstein - adaptace E.A. Poea x Švankmajer, pozdní filmový impresionismus - Dimitri Kirsanoff - Menilmontant, Jean Renoir - Děvčátko se sirkami)
6. Urbanismus - městské symfonie (funkce montáže, koncepce jednoho dne, sociální a ,,symfonické" koncepce) Ruttmann - Berlín, symfonie velkoměsta, Cavalcanti - Jen hodiny, Paul Strand - Mannahatta, Otakar Vávra - Světlo proniká tmou, Alexander Hackenschmied - Na Pražském hradě, Dziga Vertov - Muž s kinoaparátem)
7. Stopy kubismu, futurismu, konstruktivismus, Fernad Léger, René Clair - Věž, Joris Ivens - Most, Eugen Deslaw - Pochod strojů, Ralph Steiner - Mechanické principy, David Cox - Loutková hlava)
8. Dada, rozpad tradičních hodnot (Man Ray)
9. Dada - surrealismus (Hans Richter)
10. Surrealismus, psychický automatismus, pranoicko-kritická metoda, konkrétní iracionalita - útok na společnost, ,,klasická", americká a současná podoba surrealismu, Germaine Dulacová - Škeble a kněz, Dalí a Bunuel - Andaluský pes, Zlatý věk, Maya Derenová - Odpolední osidla; Švankmajer)
11. Surrealismus (Sny ve filmu)
12. Mýtopoetická koncepce filmu, Jean Cocteau, Krev básníka, Bratři Quayové - Ulice krokodýlů, Enkidu, střet a koexistence různých kultur, konflikt vysokého a nízkého)
13. Semiavantgarda (Reflexe současné situace - na základě domluvy se studenty)
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Ulver, Stanislav: Západní filmová avantgarda, ČFÚ, Praha 1991
Dwoskin, Stephen, Film Is the International Free Cinema, The Overlook Press, Woodstock, New York 1975
Higgins, Dick, Horizons. The Poetics and Theory of the Intermedia, Southern Illinois University Press, Carbondale Edwardsville 1984
Kracauer, Siegfried, Teorie filmu, Studijní materiály dramaturgie II, SPN, Praha 1968
Lipovetsky, Gilles, Éra prázdnoty, Prostor, Praha 2001
Poggioli, Renato, The Theory of the Avant-Garde, Harper and Row, New York 1971
Vogel, Amos, Film as a Subversive Art, Random House, New York
Youngblood, Gene, Expanded Cinema, New York 1970
aj.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Obeznámenost se základními pojmy a díly je explikovatelná v testu. Každý ze studentů bude mít zároveň za úkol vypracovat a přednést krátký referát o libovolném fenoménu, který považuje za avantgardní (včetně vizuálních, auditivních či literárních ukázek, vlastní tvorbu nevyjímaje).
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Předmět se koná vždy jednou za dva roky.
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: