Music Theory - Systematics 8
Subject is not scheduled Not scheduled
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
108HTST8 | ZK | 10 | 2/T | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
Lecture on higher music theor issues. Basic topics: Introduction to Music Theory, Music Theory Classification and Analysis, Applied Music Theory, Research in Music Theory Classification and Analysis. The aim is to prepare Music theory professionals with perspectives for application in Musicology and Education.
- Mode of study:
-
Contact instruction. Lectures in advanced music theory issues, text comparisons analysing selected examples of music structure.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Prerequisites: Completion of Music Theory - Classification 7
Requirements - study courses
Music Theory - Special Issues 8
Music Theory Text Analysis 8
Music Theory 8
Organology 2
Music Aesthetics 2
Muisc Aesthetics Seminar
The aforementioned requirements are not required if the student selects as an elective Music Theory - Classification 8 in their study plan.
- Course contents:
-
Music theory taxonomy
- current situation, important works in the taxonomy of music theory, current issues and perspectives
- process concepts of music structure
- Mathematic aspects of music theory (a music structure as an precisely formulatable system)
- Central and distance hierarchy principles
- General principles of identity and contrast
- Corresponding relations in music structure.
Music theory analysis
- Method of so called activated analysis
- Schenkerian analysis - taxonomy, analytical practice, attempts a application to post-tonal music
- Mathematic methods of music analysis (application of probability and information theories, statistics, large number mathematics, plurality theory)
- Recommended or required reading:
-
Fukač, Jiří - Poledňák, Ivan: Hudba a její pojmoslovný systém. In: Studie ČSAV, 1981, č. 14. Academia, Praha 1981.
Holubec, Jiří: Příspěvky k novodobému českému hudebně teoretickému myšlení v rámci vybraných disciplín oboru. Doktorská disertace, HAMU Praha 2002.
Hradecký, Emil: Úvod do studia tonální harmonie. Vyd. I., SHV, Praha 196O, vyd. II., Supraphon, Praha 1972.
Hradecký, Emil: O technických prostředcích hudební mluvy Pavla Bořkovce. Živá hudba 1973, str. 89-133.
Hudební věda 1988, č. I.-III. (kolektiv autorů za vědecké redakce V. Lébla a I. Poledňáka k problematice hudební analýzy).
Hutter, Josef: Melodický princip stupnicových řad.
Hutter, Josef: Harmonický princip. Česká akademie věd a umění, Praha 1941.
Hutter, Josef: Hudební myšlení. V. Tomsa, praha 1943.
Janeček, Karel: Základy moderní harmonie. Nakladatelství ČSAV, Praha 1965.
Janeček, Karel: Tektonika. Supraphon, Praha 1968.
Jiránek, Jaroslav: Teoretický odkaz Karla Janečka. Živá hudba IX, Praha 1986.
Jiránek, Jaroslav: Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. SPN, Praha 1991.
Kapr, Jan: Konstanty. Panton, Praha 1967.
Konsonance a disonance z hlediska hudby 2O. století. Sborník referátů z HT semináře SČSKU dne 17. 12. 1985 v Praze.
K systematice tektonických struktur a hudebních forem. Sborník referátů z HT semináře SČSKU dne 21. 1O. 1982 v Praze.
Kresánek, Jozef: Úvod do systematiky hudobnej vedy. Bratislava 198O.
Kuna, Milan - Bláha, Miloš: Čas a hudba. K dramaturgii časových prostředků v hudebně interpretačním výkonu. In: Studie ČSAV, 1982, č. 18. Academia, Praha 1982.
Lébl, Vladimír: Nástin typologie zvukového materiálu. In: Hudební věda č. 3, Praha 1969
Lébl, Vladimír: Příspěvek k morfologii zvukové struktury. Hudební věda 1971, č. 1.
Ludvová, Jitka: Matematické metody v hudební analýze. Supraphon, Praha 1975.
Ludvová, Jitka: The aplication af Analytical Methods of Information Theory to Tonal Music. De Musica disputationes Pragenses II., Academia, Praha 1974.
Risinger, Karel: Nástin obecného hudebního funkčního systému rozšířené tonality. Knižnice Hudebních rozhledů, Praha 1957.
Risinger, Karel: Vůdčí osobnosti české moderní hudební teorie. Knižnice Hudební rozpravy, SHV, Praha 1963.
Risinger, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Panton, Praha 1969.
Tichý, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. HAMU, Praha 1994, 2. vydání 2002
Tichý, Vladimír: Systematika hudební kinetiky jako součást teorie skladby. In: Musica Nova. JAMU, Brno 1997
Tichý, Vladimír: Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference. Univerzita Palackého, Olomouc 2000.
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded based on:
defense of the semester paper in discussion
oral exam over the lecture topics
knowledge of the study literature
practical skills arising from the lecture topics
Grading reflects the quality of the presented knowledge and abilities of independent debate in discussion.
- Course web page:
- Přednáška
o
vyšší
hudebně
teoretické
problematice.
Okruhy:
úvod
do
hudební
teorie,
hudebně
teoretická
systematika
a
analýza,
aplikovaná
hudební
teorie,
vědecká
hudební
teorie
systematická
a
analytická.
Důraz
je
kladen
na
rozvoj
samostatné
kreativity. - Note:
-
Lecture supplements topics in the Music Theory course.
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans: