Česká verzeČeská verze
Loading...
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Movement within Methodology 2

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205PVK2 Z 2 15/S Czech summer
Subject guarantor:
Name of lecturer(s):
Learning outcomes of the course unit:

To learn one's own body as an instrument of communication and willingness to enter into conversation with it in a space such as the body becomes the source of the communication.

Mode of study:

Contact instruction, analysis of media recorded examples, group work.

Prerequisites and co-requisites:

Feeling for rhythm. Elementary movement skills. Creativity.

Course contents:

Anatomy in movement:

Based on a theoretical knowledge and subsequent partner handling research into the human body as a system of joints and bones. Knowledge from the areas of anatomy and neurology and based on experience this information becomes part of the conscious useful for the discovery of new movement material which cam be effectively used in dance. This helps in understanding one's body, get to know it, use it correctly, save one's energy, anticipate injury and overexertion.

Quality of internal mass:

Working with internal space; with its qualities in state, with density, viscosity, changeable qualities of internal mass. Based on the changes in the physical characteristics of mass of the internal space the qualityof body movement is uncovered, changes in emotion and subsequent changes in conversational communication.

Surface, touch:

Working with the intimate space of the human body; sensing the surface of the skin, attending to touch. Touch as a bearer of information in various qualities, ex; dragging on the surface of the skin, resisting touch by internal mass, entrusting one's weight through touch, subsequent research of possibilities which present these qualities for conversation.

Attending, communication:

Work with external space; building sensitivity to a space, to a partner, to an environment. Fascination with the movement of one's own body, partner's movements, movement of a space, movement in a space. Finding conscious movement. Working with time and gravity. Attending to the narrative written in time and space.

Composition:

Fundamental principles and communication of the stage space in European culture. Working with movement material, space structure and the subsequent transfer of spontaneous composition to the level of the conscious. Building a narrative, relationships, emotions.

Recommended or required reading:

BLÁHOVÁ, Eliška. Pohyb, rytmus, výraz: příručka pro učitele rytmiky. Brno: Spolek Vesna Brno, 1928. 168 s., obr. příl.

---. Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí. 2., dopln. a přeprac. vyd. Praha: Česká grafická unie, 1935. 84 s.

BLAHUTKOVÁ, Marie; JONÁŠOVÁ, Daniela. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 44 s. ISBN 978-80-210-4838-6.

BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Brno: Masarykova univerzita, 2003. 92 s. ISBN 80-210-3067-4.

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 156 s. Odborná literatura pro veřejnost.

KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998. 240 s. ISBN 80-85883-32-5.

---. Ladění: Psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: DAMU, 1998. 78 s. ISBN 80-85883-38-4

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Nauka o pohybu: Odborný učební text pro pedagogy tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974. 144 s.

---. Výrazový tanec. Praha: Orbis, 1964. 262 s., 40 s. příl.

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila; KRÖSCHLOVÁ, Eva. Výrazový tanec: Taneční tvorba. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. 194 s. ISBN 80-7068-106-3.

KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 104 s.

---. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971. 108 s. Knižnice metodické literatury.

KURKOVÁ, Libuše aj. Hudebně pohybové hry v mateřské škole: Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách. Praha: SPN, 1989. 140 s., 72 s. not. příl. Ed. Učebnice pro střední školy.

KURKOVÁ, Libuše; EBEN, Petr. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí: Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění. Praha: SPN, 1975. 62 s.

ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta. Taneční gymnastika. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. 92 s. ISBN 80-7068-167-5.

---. Základy taneční gymnastiky. Praha: SPN, 1980. 104 s.

LÖSSL, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl: Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let. Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola, 1996. 132 s.

---. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. II. díl: Pohybová průprava mladšího žactva v hodinách rytmické a pohybové výchovy. Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola, 1999. 164 s.

---. Tvořivý vztah k pohybu: Deset lekcí rytmické a pohybové výchovy mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let). Talent. 2003-2004, roč. 6, č. 1-10.

POLZEROVÁ, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy: (Průprava dětí mladšího školního věku). Praha: ARTAMA-IPOS, 1995. 24 s. ISBN 80-7068-068-7.

Assessment methods and criteria:

Attendance in class and workshops, written reviews.

Course web page:
Note:
Further information:
No schedule has been prepared for this course
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2016-07-07