Skladba (8201R080)
bakalářský obor
- Požadavky na přijetí:
-
Přijímací zkouška se skládá:
a) z talentové praktické zkoušky - předvedení skladeb, prezentace talentových a technických dispozic:
1) předložení vlastních skladeb v partituře (či odpovídajícím grafickém záznamu) a jejich předvedení ze záznamu, hrou na klavír, či na jiný nástroj
2) schopnost analyzovat vlastní i cizí skladby
3) písemná zkouška: prověření praktické dovednosti a pohotovosti z harmonie (harmonizace dané melodie) a z kontrapunktu (napsání expozice barokní fugy). Obé bez použití klavíru, test hudební kreativity podle aktuálního zadání (krátká studie). Uchazečům o studium MgA. stupně může být udělen dispens na základě předložených kompozičních studií.
4) hra na klavír: 3 etudy podle vlastního výběru, 2 přednesové skladby. Nepožaduje se hra zpaměti. Zkouška z klavírní praxe je součástí talentové zkoušky z hlavního oboru, má zjišťovací charakter. Uchazeči o studium MgA. stupně tuto část zkoušky nekonají.
b) Uchazeči o bakalářské studium, kteří uspěli u talentové praktické zkoušky, složí dále ústní zkoušku z dějin hudby a z harmonie (analýzy). Od ostatních hudebně-teoretických disciplín je udělen dispens, prokáže-li uchazeč, že v závěrečné klasifikaci za uvedené předměty na vysvědčení z konzervatoře, popř. GJN v Praze (hudební zaměření), neměl z těchto předmětů známku nižší než druhého stupně.
- Požadavky na uznání předchozího vzdělání:
-
Obor nemá žádné specifické požadavky pro uznávání předchozího vzdělání.
Postup uznávání se na AMU řídí články č. 89 a č. 90 Zákona o vysokých školách č. 111/1998 Sb. v platném znění a Studijním a zkušebním řádem AMU (články 8, 14, 18).
- Kvalifikační požadavky a předpisy:
-
Úplné střední nebo úplné střední odborné vzdělání; výjimečně lze též přijmout uchazeče bez dosažení úplného středního nebo úplného středního odborného vzdělání nebo vyššího odborného vzdělání poskytovaného v konzervatořích.
Předpisy: Český vzdělávací systém je upraven Zákonem o vysokých školách v platném znění (zákon č. 111/1998 Sb.) a vnitřními předpisy Akademie múzických umění v Praze.
- Profil oboru:
-
V hlavním oboru skladba poskytuje výuka studentovi volnost v zacílení stylovém, požaduje však na něm pohotovost, technickou jistotu, zodpovědnost v odevzdání práce a popř. schopnost pochopit a využít ve své činnosti různorodé projevy užitých žánrů a druhů hudby. Po celou dobu studia ho rozvíjí a kultivuje především pedagog hlavního oboru v individuálních lekcích (2 vyučovací hodiny týdně v bakalářském stupni a 3 vyučovací hodiny týdně v magisterském stupni). Kromě toho klade katedra velký důraz na fundovanou obecnou i specificky odbornou informovanost studentů, která jim pomáhá v hledání a nalézání osobité cesty v umělecké praxi. Výuka skladatelů je rozdělena do několika vzájemně propojených celků, které se podílejí na utváření uměleckých a lidských kvalit studentů. Důraz se klade rovněž na tvůrčí zvládnutí současných digitálních technologií v kompoziční praxi.
Podle stupně vyspělosti se vybírají studijní úkoly pro studenty v jednotlivých ročnících.
Na bakalářském stupni se postupuje od menších útvarů komorní hudby po středně velká obsazení, což bývá také předmětem bakalářského diplomního úkolu.
- Hlavní výsledky učení:
-
Zvládnutí kompoziční techniky v novodobých i tradičních skladebných stylech včetně dílčích disciplín
Schopnost samostatně vytvořit hudební dílo splňující požadavky autonomní hudební tvorby
Zvládnutí základů a běžné práce s moderními technologiemi (notační programy, základy elektroakustické tvorby)
Orientace ve směrech současné hudební tvorby a tvůrčí reakce na ně
Orientace v hudebním a kulturním provozu, schopnost aktivně se na něm podílet
Schopnost na odborně profesionální úrovni argumentovat při skladebně teoretických a tvůrčích diskusích
Na magisterském stupni:
Schopnost samostatné kompoziční práce, rozvoj tvůrčí a stylové vyhraněnosti
Samostatná a tvůrčí práce s moderními technologiemi včetně programů pro práci se zvukem, live electronics, tvorba notograficky profesionální a stylově odpovídajících partitur a materiálů v notačním software
Suverénní orientace v současných směrech hudební tvorby. Tvůrčí hodnocení a využití těchto podnětů ve vlastní tvorbě
Získání širokého rozhledu v kulturním dění a schopnosti ve vlastní tvorbě zpracovávat podněty napříč uměleckými obory
Rozvinutí schopnosti samostatně a iniciativně organizačně působit při uvádění soudobé (i vlastní) tvorby do koncertního provozu
Schopnost zaujímat v odborných diskusích kvalifikovaná stanoviska, včetně hudebně teoretického a analytického zdůvodnění vlastních kompozičních řešení
- Profesní profil absolventů s příklady:
-
Absolvent bakalářského stupně zvládá kompoziční techniku v novodobých i tradičních skladebných stylech včetně dílčích disciplín.
Je schopen samostatně vytvořit hudební dílo splňující požadavky autonomní hudební tvorby.
Zvládá základy a běžnou práci s moderními technologiemi (notační programy, základy elektroakustické tvorby).
Orientuje se ve směrech současné hudební tvorby a tvůrčím způsobem na ně reaguje.
Orientuje se v hudebním a kulturním provozu a je schopen se aktivně na něm podílet.
Je schopen na odborně profesionální úrovni argumentovat při skladebně teoretických a tvůrčích diskusích.
Absolvent MgA. stupně:
Je schopen samostatné kompoziční práce, jeho tvorba má vyhraněné a stylově osobité znaky
Dokáže samostatně a tvůrčím způsobem pracovat s moderními technologiemi včetně programů pro práci se zvukem, live electronics, vytvořit notograficky profesionální a stylově odpovídající grafickou podobu partitury v notačním software.
Zaujímá kvalifikované a argumentačně podložené stanovisko k současným směrům hudební tvorby. Tyto podněty tvůrčím způsobem hodnotí a ve své tvorbě na ně reaguje.
Má široký rozhled v kulturním dění a je schopen ve vlastní tvorbě zpracovávat podněty napříč uměleckými obory.
Je schopen samostatně a iniciativně organizačně působit při uvádění soudobé (i vlastní) tvorby do koncertního provozu.
Je schopen zaujímat v odborných diskusích kvalifikovaná stanoviska, včetně hudebně teoretického a analytického zdůvodnění vlastních kompozičních řešení.
- Přístup k dalšímu vzdělávání:
-
Studium magisterského programu oboru Skladba.
- Organizace a pravidla zkoušek, hodnocení a hodnocení (známkování):
-
Formami kontroly studia jsou zápočet a zkouška, stanovené studijními plány. Student je o nich informován prostřednictvím informačního systému.
Student se přihlašuje ke zkoušce v informačním systému; má právo na dva opravné termíny. Neuspěje-li ani v těchto případech, může mu výjimečně děkan povolit třetí opravný termín (komisionální). U hlavních předmětů a u klauzurních zkoušek není opravný termín přípustný.
Zápočet je neklasifikovaná forma kontroly studia. Uděluje se za splnění povinností stanovených pro jednotlivé předměty a zapisuje do informačního systému slovem Započteno (Z). Zkouška je klasifikovaná forma kontroly studia, jíž se prověřují vědomosti i míra tvořivosti v příslušném předmětu. V hlavních předmětech jsou zkoušky komisionální. Zkouška může být praktická, písemná, ústní, nebo kombinovaná. Zkoušky jsou klasifikovány podle stupnice A, B, C, D, E, F.
- Požadavky pro úspěšné absolvování:
-
Student splní požadavky odpovídající studijnímu plánu.
Student složí státní závěrečnou zkoušku.
Podmínkou připuštění k bakalářským zkouškám je vypracovaný diplomní kompoziční úkol (diplomní skladba) v partituře, případně jiná odpovídající finální podoba diplomní kompozice (provedení se předpokládá, není ale podmínkou). Její obhajoba je součástí státní zkoušky z oboru skladba.
Dále je povinné vypracování doplňkové teoretické písemné práce v souladu se zadaným tématem (obhajoba je rovněž součástí státní zkoušky z oboru skladba).
Státní bakalářská zkouška má tyto části:
- Diplomová práce a její obhajoba (kompozice a doplňková teoretická písemná práce)
- Teorie skladby
- Forma studia:
- prezenční
- Garant oboru:
- Hanuš BARTOŇ
- Obor je součástí studijního programu:
-
- Hudební umění – (B8201)
- Studijní plány oboru: