Interpretace barokní hudby 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104IB1 | Z | 1 | 1/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Petra ŽĎÁRSKÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Petra ŽĎÁRSKÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem předmětu je získání dílčích znalostí jednotlivých kapitol, které se podílejí na řešení dobové interpretace: Základní přístup k problematice, orientace v epoše a stylu, přístup ke komponovanému dílu a jeho interpretaci, ovládnutí základních pojmů, jejich dobový obsah, seznámení s regionálními, stylovými aj. odlišnostmi. Příprava k orientaci a základní znalosti interpretační problematiky barokní epochy, s možnou aplikací a zaměřením na interpretaci barokní klávesové hudby. Podstatná je rozprava nad notovým materiálem, vybraným k danému tématu.
- Forma studia:
-
Přednáška kombinovaná zvukovými a notovými ukázkami s aktivní účastí studenta při zadaných drobných úkolech analytického nebo řešitelského typu.
- Předpoklady a další požadavky:
-
U studenta se předpokládá dílčí znalost barokního repertoáru nejen pro svůj nástroj.
- Obsah kurzu:
-
Stručná osnova předmětu:
1)Vhled do znaků barokního umění a jejich odrazu v hudbě, vzájemné vztahy a rozdíly. Zrod baroka, duchovno a jeho projevy v hudbě, filosofie a estetika, musica pathetica, afektová teorie, rétorika, hudebně rétorické figury, charaktery, analogie živlů, číselné proporce, kosmologie apod.
2) Tempo, takt, tance barokní suity, beztaktová preludia, přízvuk rytmický a výrazový
Cvičení a drobné úlohy, poslechy a rozbory (Schütz, Froberger, Kuhnau, J. S. Bach, Monteverdi, L. Couperin, J. B. Lully aj.)
Předmět je podkladem pro vnímání, chápání a vlastní realizaci barokní klávesové hudby (včetně pozdně renesanční, preromantické, galantní a předklasické) vůbec, tedy i pro uplatnění v generálbasu a komorní, případně koncertantní hudbě zmiňované epochy. Připravuje na práci s kritickými edicemi, urtexty, revizemi apod.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Literatura předmětu:
Česká a slovenská
BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002
BUKOFZER, Manfred, Hudba v období baroka, Opus Bratislava 1986
DOLMETSCH, Arnold, Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU, Praha 1958
KAZÁROVÁ, Helena, Barokní taneční formy, AMU 2005
KALISTA, Zdeněk, Tvář baroka, Praha 1992, 2. vyd. Garamond, 2005
MOZART, Leopold, Leopolda Mozarta, velkoknížecího salcburského vicekapelníka důkladná škola na housle, Praha 2000
POLÁK, Pavol, Hudobnoestetické náhľady 18. storočia, Bratislava 1972
QUNTILIANUS, Marcus Fabius, Základy rétoriky,Odeon (Živá díla minulosti), Praha 1985
QUANTZ, Johann Joachim, Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu, Supraphon, Praha 1990
RUMLOVÁ, Gabriela, Historické tance XV. - XVII. století, skriptum AMU, SPN 1981
RŮŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe ?, skriptum AMU, SPN
Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3-4
VILLARI Rosario (editor), Barokní člověk a jeho svět, Vyšehrad 2004
Cizojazyčná
Hudební encyklopedie MGG a Grove - příslušná hesla vypracovaná nejlepšími světovými odborníky v oblasti hudební teorie a historie
The Companion to Baroque Music, Ed. J. A. Sadie, Oxford University Press 1998
AHLGRIMM, Isolde, Manuale der Orgel- und Cembalotechnik, L. Doblinger 1982 Wien
BARTEL, Dietrich, Handbuch der musikalischen Figurenlehre, Laaber Verlag 1997
DONINGTON, Robert, Interpretation of Early Music, Faber - Faber, London 1963, New Version London 1989
-Style and Performance. A Handbook, Faber Music 1982
FERGUSON, Howard, Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th Century, Oxford University Press, London 1975, 1987
FROTSCHER, Gothold, Aufführungspraxis alter Musik, Heinrichshofen, Wilhelmshaven 1971 (a další)
HAAS, Robert, Aufführungspraxis der Musik, 2. vyd. Paperback, Laaber, Regensburg 1979
HARICH-SCHNEIDER, Eta, Die Kunst des Cembalo Spiels, Bärenreiter
LAUKVIK, Jon, Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Bärenreiter 1990
LINDE, Hans-Martin, Kleine Anleitung zum Verzieren alter Musik, Schott, Mainz 1978
LOHMANN, Ludger, Studien zu Artikulationsproblemen bei den Tasteninstrumenten des 16. - 18. Jahrhunderts, Gustav Bosse Verlag, Regensburg 1982
MATTHESON, Johann, Der vollkomenne Capelmeister, 1739, Faksimile (2. vyd.) Bärenreiter, Kassel, 1969
Grosse-Generalbass-Schule oder: Der exemplarischen Organisten-Probe II/1731, Georg Olms Verlag, Hildesheim 1994
MERTIN, Josef, Alte Musik - Wege zur Aufführungspraxis,Lafite, Wien 1978
MIEHLING, Klaus, Das Tempo in der Musik von Barock und Vorklassik, Florian Noetzel Verlag, Wilhelmshaven 1993
NEUMANN, Friderik, Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music, Princeton 1978
REIDEMEISTER, Peter, Historische Aufführungspraxis. Eine Einführung, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 1988
SCHMITZ, Hans-Peter, Die Kunst der Verziehrung im 18. Jahrhundert, 4. vydání, Bärenreiter, Kassel 1983
SCHOTT, Howard, Cembalo spielen, Artemis Verlag, München/Zürich 1983, anglický original Faber-Faber, London 1971
TAUBERT, Karl Heinz, Höfosche Tänze: ihre Geschichte und Choreographie (s notovou přílohou pro klávesové nástroje), Schottt, Mainz, roč. neuveden
VEILHAN, Jean-Claude, Die Musik des Barock und ihre Regeln für alle Instrumente nach Bach, Brossard, Couperin, Hotteterre, Monteclair, Quantz, Rameau, d´Allembert, Rousseau u.a., Alphonse Leduc, Paris 1982
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
Dobře připravené jedné analýzy zadané barokní kompozice (např. árie vybrané kantáty J. S. Bacha nebo Kuhnauovy Sonáty apod.), do níž se promítnou znalosti a poznání z celého semestru, včetně osobního tvůrčího přístupu na základě dosavadní možné zkušenosti.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: