Didaktika/Vyučovatelská praxe lesního rohu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106DPLR1 | Z | 1 | 1/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Zdeněk DIVOKÝ, Jiří HLAVÁČ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Zdeněk DIVOKÝ, Jiří HLAVÁČ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Předmět vybaví studenta vědomostmi o literatuře v oblasti orchestrální hry a prakticky procvičí nejdůležitější sóla ,se kterými se může orchestrální hráč v praxi setkat. Ve všech předmětech se postupně objeví všichni skladatelé a jejich významná sóla pro lesní roh v orchestrálním světě. Pracuje se s Orchestrálními studiemi Frehsee Albin ,Wipperich Emil ,Ritzkowsky Johannes a s party České filharmonie.
- Forma studia:
-
kontaktní výuka.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta a dostatečný hudební archiv.
- Obsah kurzu:
-
Didaktika se váže na všechny výukové postupy včetně specifikace metodických výstupů a kvality výstupů interpretačních oborů. Předmět připraví studenty na pedagogickou dráhu na středních školách, konzervatořích.nebo na hudebních školách. Také pomůže studentům pochopit principy hry na lesní roh v jejich vlastní praktické činnosti.Vzhledem k tomu, že na každém tomto stupni škol je rozdílná úroveň i schopnosti žáků, se metodika zabývá každým stupněm zvlášť. Nejdříve se po metodické stránce proberou všechny atributy hry na lesní roh přímo na studentově hře. Pak se definují všechny metodické nácviky se studentem.Jedná se o nácvik správného dýchání, tvoření tónu,správného nátisku, prstové techniky, interpretace a znalosti literatury. V tomto předmětu se probírá dech ,tón, nátisk, držení nástroje, uvolněnost svalstva a lehkost v celkové koordinaci. Dech je ve hře na lesní roh jedním z nejdůležitějších faktorů. Na jeho správném zvládnutí záleží celý další vývoj a možnosti hráče. Dech je metodicky i prakticky procvičován pomocí dechových cvičení. S tímto úzce souvisí tvoření tónu. Na dechovou metodiku navazují nátisková cvičení a metodický rozbor správně postavených a určitý tlak působících rtů i horních a spodních zubů. Metodika správné funkce jazyka je rozdělena do dvou oddílů. V prvním se zabývá nasazením, jeho různými druhy a možnostmi, ve druhém pak staccatem, jeho rychlostí délkou a kvalitou.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
P. Farkas Umění hry na žesťové nástroje
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Iniciativa a tvůrčí přístup.
- Webová stránka předmětu:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
- Poznámka:
-
Studenti získávají potřebné informace z oblasti didaktiky příslušných oborů. Mohou si takto rozšířit své vzdělání o pedagogickou způsobilost.
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: