Hra na klarinet 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106KR2 | ZK | 9 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ, Vladimír REJLEK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ, Vladimír REJLEK, Irvin VENYŠ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Pomocí snadnějších etud a přednesů byly pojmenovány a definovány nedostatečnosti ve hře. V tomto předmětu se hledá optimální cesta k nápravě.
1. Hledání cesty odstranění těchto nedostatečností,
2. Precizování principu správné techniky, vědomé ovládnutí každého prstu
3. Pokračování v nácviku správného dýchání., dechová cvičení
4. Etudy se zaměřením na rytmickou ,intonační a metrickou přesnost-Kroepsch, Uhl, Stark., Lancelot, Rose.
5. Výčet přednesových skladeb se rozšiřuje o náročnější skladby klasicismu- Kramář, Pleyel, Devienne
- Forma studia:
-
Soustavná pódiová praxe v rámci sólových kreací, komorních souborů a menších, či symfonických orchestrů. Pravidelná prezentace v rámci interpretačních seminářů a přehrávek jednotlivých nástrojových tříd.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
- Obsah kurzu:
-
Předmět vybaví studenty technikou, tónovou kulturou, intonací a interpretačními schopnostmi tak, aby velmi dobře obstáli v konkurenci jak na poli sólistickém, komorním, tak i orchestrálním. Vede budoucího umělce k samostatnosti, k realizacím vlastních představ a k obhájení svých myšlenek. Vzhledem k tomu, že každý student je individuálně vybaven schopnostmi rychleji nebo pomaleji reagovat na nové skutečnosti, či má po fyzické stránce jiné předpoklady k zvládnutí jednotlivých stránek hry na nástroj, je pro každého zvolena v tomto předmětu individuální cesta, která umožní naučit se co nejdříve správné návyky a odstranit vše, co ke klarinetové hře nepatří. Náplní tohoto předmětu je nalézt správnou cestu k odstranění těchto nedostatečností, precizování principu správné techniky, pokračování v nácviku správného dýchání atd. Rytmickou ,intonační a metrickou přesnost procvičujeme na etudách - Kroepsch, Uhl, Stark, Lancelot, Rosé. Tyto jsou již náročnější než etudy Cavallini a proto je nutné, aby student správně pochopil již v předmětu Hra na klarinet 1 veškeré principy technického hraní. Měl by se naučit v podstatě ovládnout jednotlivé prsty tak, aby byl schopen kterýkoli z nich kdykoli pozdržet a tak každý tón, který se mu jeví jako důležitý či zajímavý tímto zvýraznit. V dílech vrcholného klasicismu se precizuje nejenom technická stránka hry na klarinet, ale také znalosti o stavbě klasického koncertu a hudebních zákonitostech. Výběr přednesových skladeb se orientuje na díla skladatelů klasicismu F. V. Kramáře, I. J. Pleyela, Devienne ap. Nutností je snaha o zvládnutí všech atributů hry na nástroj v co možná nejvyrovnanější podobě.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Uhl, Alfred : 48 Etüden : für Klarinette. Heft I
Stark, Alexandr : Klarinettenetüden. I
Kramář, František Vincenc: Koncert Es dur pro klarinet a orchestr, op. 36
Pleyel, Ignace Joseph: Clarinet Concerto B Dur
Lancelot, Jacques : 20 Etudes faciles
Rosé, Cyrill : Etudy
Devienne, Francoix : Sonáty pro klarinet a klavír
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Vyhodnocení nástrojové a orchestrální specifiky hry, splnění stanoveného rozsahu repertoáru, praktická ověření v rámci sólistické, komorní činnosti a Akademických komorních sólistů, vše uzavřeno přidělením kreditů.
- Webová stránka předmětu:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
- Poznámka:
-
Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Klarinet (Bc) (povinný předmět další)