Úprava plátků 7
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106UP7 | Z | 1 | 1/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ, Irvin VENYŠ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Tento předmět vybaví studenta všemi praktickými , ale i metodicko pedagogickými schopnostmi, které se při úpravě či výrobě plátků na klarinet vyžadují. Předmět se zabývá stavbou plátků a kvalitou dřeva u různých značek plátků. Také ukazuje možné rozdíly v úpravě plátků jiných výrobců. Každý výrobce používá poněkud rozdílné dřevo a tím se projevují i rozdíly ve znění plátku. V předmětu je vysvětlena stavba dřeva v souvislosti s kvalitou tónu. Dřevo a jeho stavba je pro zvuk a kvalitu tónu nejdůležitějším faktorem. Každé dřevo má svou specifickou strukturu, která vzniká již při růstu kulatiny. Některé dřevo je s hustějšími letorosty jiné je řidší. Některé je vyzrálejší či lépe vysušené než jiné. To vše hraje významnou roli pro trvanlivost plátku, pro jeho rozehrávání a s tím spojené upravování. Snadnost hry na klarinet závisí ve velké míře na parametrech dřeva, které plátek má. Každý výrobce má dřevo charakteristické pro značku a je nutno při úpravě s tímto fenoménem počítat. Tím se přístup k úpravě plátku komplikuje o individuální přístup ke každé značce a typu. Špatně zvolené úpravy jsou prakticky demonstrovány. Problematika je ukazována v celém spektru možností úprav plátků. Toto je náplní předmětu.
- Forma studia:
-
Přehrávky studentů klarinetové třídy s plátky, které upravovaly.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Úprava plátků podle stylových specifik, flexibilita pro ozev vysokých tónů, extrémní dinamiky a dvojitého staccata.
- Obsah kurzu:
-
Tento předmět vybaví studenta všemi praktickými , ale i metodicko pedagogickými schopnostmi, které se při úpravě či výrobě plátků na klarinet vyžadují. Předmět se zabývá stavbou plátků a kvalitou dřeva u různých značek plátků. Také ukazuje možné rozdíly v úpravě plátků jiných výrobců. Každý výrobce používá poněkud rozdílné dřevo a tím se projevují i rozdíly ve znění plátku. V předmětu je vysvětlena stavba dřeva v souvislosti s kvalitou tónu. Dřevo a jeho stavba je pro zvuk a kvalitu tónu nejdůležitějším faktorem. Každé dřevo má svou specifickou strukturu, která vzniká již při růstu kulatiny. Některé dřevo je s hustějšími letorosty jiné je řidší. Některé je vyzrálejší či lépe vysušené než jiné. To vše hraje významnou roli pro trvanlivost plátku, pro jeho rozehrávání a s tím spojené upravování. Snadnost hry na klarinet závisí ve velké míře na parametrech dřeva, které plátek má. Každý výrobce má dřevo charakteristické pro značku a je nutno při úpravě s tímto fenoménem počítat. Tím se přístup k úpravě plátku komplikuje o individuální přístup ke každé značce a typu. Špatně zvolené úpravy jsou prakticky demonstrovány. Problematika je ukazována v celém spektru možností úprav plátků. Toto je náplní předmětu.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Antonín Doležal: Klarinetový tón a prostředky k jeho vytváření
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Úprava plátků podle stylových specifik, flexibilita pro ozev vysokých tónů, extrémní dinamiky a dvojitého staccata.
- Webová stránka předmětu:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: