Pedagogický proseminář 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PP2 | ZK | 4 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Andrea OPAVSKÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Andrea OPAVSKÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Předmět vytváří podmínky pro získání praktických zkušeností se základními pohybovými kvalitami a principy současného tance a to prostřednictvím pohybových her, verbální komunikace, technického tréninku nebo tréninku jako výzkumné činnosti. Studenti jsou vedeni k osvojení si různých způsobů uvažování o těle jako struktuře a těle v pohybu a zároveň k rozvoji své vlastní kreativity, intuice a představivosti pod vedením studentů 1. a 2. ročníku magisterského stupně.
- Forma studia:
-
Výuka je uskutečněna formou praktických cvičení vycházejících z aktivního zapojení teoretických znalostí.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Předpokladem je otevřenost k získávání nových dovedností, základních pohybových kvalit a principů současného tance, schopnost improvizace, kreativita, zájem o teoretické informace, snaha o obeznámení se s aktuálním děním současného tance na poli pedagogickém a choreografickém u nás i v zahraničí. Doporučenou složkou je aktivní účast na tanečně - vzdělávacích seminářích a workshopech pořádaných jinými odbornými institucemi, sledování a srovnávání výukových metod různých pedagogů, neustálé doplňování nových informací prostřednictvím internetu. Zdůrazňuje se samostudium pomocí e-learningových a studijních materiálu a doporučené odborné literatury.
- Obsah kurzu:
-
Obsahem lekcí je poznat svoje vlastní tělo, nacházet odstíny intenzity vlastní tělesnosti a přistupovat k tělu jako k nástroji komunikace tak, aby se stalo zdrojem sdělení. Kurz Pedagogického prosemináře učí objevovat důvěru ve vlastní pohyb, konkrétně k vědomému pohybu v přítomném těle i mysli. Tato bezprostřední osobní zkušenost pak vede k odstranění nadbytečné námahy a napětí, zvyšuje rychlost, pružnost, stabilitu, komunikaci.
Okruhy a témata:
I. Základní principy BMC
II. Anatomie v pohybu
III. Práce s vnitřním a intimním prostorem lidského těla, práce s vnějším prostorem
IV. Hudební doprovod, zvuky, ticho
V. Pohybová zkušenost ve dvojici a ve skupině (naslouchání druhého těla jako rozšíření pozornosti našeho vlastního těla)
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Bartal L., Ne´eman N.: Movement awareness and creativity. UK: Dance Books Ltd.
Belej M.: Motorické učenie. Prešov: Prešovská univezita, 2001.
Bertherat, Bernstein: The body has its reasons: self-awareness through conscious movement. UK: Dance Books Ltd., 1995.
Bloom K.: Moves: A Sourcebook of Ideas for Body Awareness and Creative Movement (Performing Arts Studies). Taylor&Francis, 1998.
Calais-Germain, B.: Anatomie der Bewegung (Technik und Funktion der Körpers). Wiesbaden, 2.Auflage, 1999.
Dowd, I.: Taking Root to Fly.USA: G&H SOHO, Inc., 1995
Feldenkrais M.: Feldenkraisova metoda. Pohybek k sebeuvědomění. Praha: Pragma, 1996.
Fitt S..: Dance Kinesiology. New York: Shirmer Books, 1988.
Franklin E.: Conditioning for Dance. Human Kinetics Publishers, 2003.
Franklin E.: Dynamic Alignement Through Imagery. USA: Human Kinetics, 1996. *
Hackney P.: Making Connections. Routledge, 2002
Hodgson J.: Mastering Movement. Routledge, 2001.
Howse J.: Dance Technique and Injury Prevention. Theater Arts Book, 2000.
Huwyler J.: The dancer´s body, a medical perspective on dance and dance training. UK: Dance Books Ltd., 2005.
Johnson, Don Hanlon: Bone, breath and gesture. UK: Dance Books Ltd., 1995.
Jowitt Deborah: Not just any body, advancing health, well-being and excellence in dance and dancers. UK: Dance Books Ltd., 2001
Koniak M., Leško, M.: Biomechanika. Bratislava: Univerzita Komenského, 1984.
Lánik V.: Kineziológia. Martin: Osveta, 1992.
Laws H.: Fit to dance 2. UK: Dance Books Ltd., 2005.
Linc, R.: Náuka o pohybe. Martin: Osveta, 1993
Masters R., Houstonová J.: Naslouchejte svému tělu. Praha: Pragma,1993.
Matt Pamela: A Kinestetic Legasy. USA: CMT Press, AZ, 1993.
Newlove J., Dalby J.: Laban for all. Routledge, 2004.
Olsen.A.: Bodstories.New York: Station Hill Press, 1991.
McFarland & Company, Inc., Publishers, 2006.
Parková G.: Umění proměny. Praha: Alternativa, 1996.
Rolf I.: Rolfing a realita těla: Pracujte s přirozenou tělesnou gravitací. Praha: Pragma, 1999
Rolland, J.: Inside Motion, An Ideokinetic Basis For Movement Education. Rolland String Research Associates, 1984, 1987.
Solomon R., Solomon J., Minton S.: Preventing Dance Inhuries. Human Kinetics Publishers, 2005.
Sweigard, L.: Human movement potential. New York: Harper&Row Publishers, 1974..
Todd M.E.: The Thinking Body. New Yourk: Dance Horizons, 1937, 1968. *
Wildman F.: Feldenkrais a jeho metoda - cvičení pro každý den. Praha: Pragma, 1999.
Internet:
www.impulstanz.com - oficiální stránka festivalu současného tance ve Vídni
www.artychaud.com - oficiální stránka tanečníka a pedagoga Freye Fausta, který rozpracovává metodický systém Axis Syllabus
moodle.amu.cz – e-learnig
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:
a)80% aktivní účasti v hodinách
b)Písemné evaluace hodin pedagogického prosemináře
c)Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích, která je podmínkou k účasti na zkoušce.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
nejsou
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 10:45–12:15 Andrea OPAVSKÁ taneční sál
Hartigovský palácko.Reindl paralelka 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů: