Trénink současného tance 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107TST2 | Z | 2 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Andrea OPAVSKÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Andrea OPAVSKÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Koncepce jednotlivých lekcí vede k postupnému osvojení si pohybových principů a metod technik současného tance, improvizace a dotykových technik, což zároveň přispívá k trénování pohybové paměti, vypracování svalového aparátu, posílení fyzické zdatnosti a technické úrovni pohybu. Primárně se pracuje s představivostí.Obecnější a důležitou nadstavbou je rozvoj kreativity studenta, poznání a uvědomování si maximálních pohybových možností jeho vlastního těla, které vychází z praktického výzkumu využívání fyzikálních zákonitostí a kinesiologie. Mezi další zásadní výstupy patří sebe-podpora studenta, respekt k vlastnímu tělu, naslouchání intuice, spoluzodpovědnost za proces (práce v týmu) a rozvoj umělecké osobnosti studenta.
- Forma studia:
-
Jde o praktická cvičení vycházející z aktivního zapojení teoretických znalostí.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Předpokladem je otevřenost k získávání nových dovedností, základních pohybových kvalit a principů současného tance, schopnost improvizace, kreativita, zájem o teoretické informace, snaha o obeznámení se s aktuálním děním současného tance na poli pedagogickém a choreografickém u nás i v zahraničí. Doporučenou složkou je aktivní účast na tanečně - vzdělávacích seminářích a workshopech pořádaných jinými odbornými institucemi, sledování a srovnávání výukových metod různých pedagogů, neustálé doplňování nových informací prostřednictvím internetu. Zdůrazňuje se samostudium pomocí e-learningových a studijních materiálu a doporučené odborné literatury.
- Obsah kurzu:
-
Techniky současného tance představují otevřený systém tréninkových metod, který zdůrazňuje přirozené pohybové vyjádření a efektivní fungování těla v pohybu.
Warm up začíná koncentrací mysli. Je zaměřen na uvědomění si základního postavení těla a vztahů mezi jeho jednotlivými částmi ve vertikální nebo horizontální poloze, jejich vzájemnou koordinaci, integraci periférií a centra těla. Pozvolně a citlivě aktivuje svalový a kloubní systém ve všech třech rovinách - spinální, laterální a kontralaterální. Následující pohybové vazby a hry v rámci floor work, center work a work in space (skoky) využívají odlišné pohybové kvality v jejich čistotě a funkčnosti (ostrost, plynulost etc.) a rozvíjí základní pohybové principy - švih, pád těla ve vertikální ose i horizontální rovině, hledání okamžiku odrazu a suspence, zpracování impulsů a cítění spirál jako motivaci ke změnám polohy těla, posloupnost pohybu a jeho plasticita, uvědomění si váhy těla, její přenos a využití v pohybu, používání opěrných bodů a izolace různých částí těla, vnímání opozice, protitahů - nebo témata: chůze, běh, vnější a vnitřní prostor, zrychlování-zpomalování, čas, koordinace-izolace. Závěr hodiny je věnován protažení nebo posílení nejvíce zatěžovaných částí těla a reintegraci.
V průběhu každé hodiny je opakovaně zdůrazňována opora dechu, která zajišťuje plynulost a provázanost jednotlivých pohybových sekvencí, udržení lehkosti a uvolnění i v rychlém a dynamickém pohybu. Na dech navazuje aktivace hlubokého stabilizačního systému, který přispívá k efektivní organizaci jakéhokoli pohybu. Pozornost je rovněž zaměřena na přesnou lokalizaci iniciace pohybu a způsob jeho následné artikulace, jež dávají pohybu čitelný tvar. U každé pohybové sekvence se zdůrazňuje přesné určení prostorové orientace pohybu. Nepřímo s tím souvisí i následné rozšíření pozornosti z propriocepce na prostor, v němž se student pohybuje, jeho situovanost vůči kolegům a schopnost reagovat na různé vnější podněty a impulsy. Důraz je kladen rovněž na práci s energií a proměnlivou dynamiku, na muzikálnost.
Pohybové principy se v průběhu obou semestrů soustavně opakují a postupně propojují, čímž dochází k uvědomění si a zvnitřnění jejich podstaty a praktickému využití. Objevují se jako součást různých i složitějších pohybových vazeb, což předpokládá určitou nutnost fyzické a psychické koncentrace ze strany studentů.
Studenti jsou soustavně vedeni k tomu, aby si uvědomovali metodickou návaznost cvičení.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Bartal L., Ne´eman N.: Movement awareness and creativity. UK: Dance Books Ltd.
Belej M.: Motorické učenie. Prešov: Prešovská univezita, 2001.
Bertherat, Bernstein: The body has its reasons: self-awareness through conscious movement. UK: Dance Books Ltd., 1995.
Bloom K.: Moves: A Sourcebook of Ideas for Body Awareness and Creative Movement (Performing Arts Studies). Taylor&Francis, 1998.
Calais-Germain, B.: Anatomie der Bewegung (Technik und Funktion der Körpers). Wiesbaden, 2.Auflage, 1999.
Dowd, I.: Taking Root to Fly.USA: G&H SOHO, Inc., 1995
Feldenkrais M.: Feldenkraisova metoda. Pohybek k sebeuvědomění. Praha: Pragma, 1996.
Fitt S..: Dance Kinesiology. New York: Shirmer Books, 1988.
Franklin E.: Conditioning for Dance. Human Kinetics Publishers, 2003.
Franklin E.: Dynamic Alignement Through Imagery. USA: Human Kinetics, 1996. *
Hackney P.: Making Connections. Routledge, 2002
Hodgson J.: Mastering Movement. Routledge, 2001.
Howse J.: Dance Technique and Injury Prevention. Theater Arts Book, 2000.
Huwyler J.: The dancer´s body, a medical perspective on dance and dance training. UK: Dance Books Ltd., 2005.
Johnson, Don Hanlon: Bone, breath and gesture. UK: Dance Books Ltd., 1995.
Jowitt Deborah: Not just any body, advancing health, well-being and excellence in dance and dancers. UK: Dance Books Ltd., 2001
Koniak M., Leško, M.: Biomechanika. Bratislava: Univerzita Komenského, 1984.
Lánik V.: Kineziológia. Martin: Osveta, 1992.
Laws H.: Fit to dance 2. UK: Dance Books Ltd., 2005.
Linc, R.: Náuka o pohybe. Martin: Osveta, 1993
Masters R., Houstonová J.: Naslouchejte svému tělu. Praha: Pragma,1993.
Matt Pamela: A Kinestetic Legasy. USA: CMT Press, AZ, 1993.
Newlove J., Dalby J.: Laban for all. Routledge, 2004.
Olsen.A.: Bodstories.New York: Station Hill Press, 1991.
McFarland & Company, Inc., Publishers, 2006.
Parková G.: Umění proměny. Praha: Alternativa, 1996.
Rolf I.: Rolfing a realita těla: Pracujte s přirozenou tělesnou gravitací. Praha: Pragma, 1999
Rolland, J.: Inside Motion, An Ideokinetic Basis For Movement Education. Rolland String Research Associates, 1984, 1987.
Solomon R., Solomon J., Minton S.: Preventing Dance Inhuries. Human Kinetics Publishers, 2005.
Sweigard, L.: Human movement potential. New York: Harper&Row Publishers, 1974..
Todd M.E.: The Thinking Body. New Yourk: Dance Horizons, 1937, 1968. *
Wildman F.: Feldenkrais a jeho metoda - cvičení pro každý den. Praha: Pragma, 1999.
Internet:
www.impulstanz.com - oficiální stránka festivalu současného tance ve Vídni
www.artychaud.com - oficiální stránka tanečníka a pedagoga Freye Fausta, který rozpracovává metodický systém Axis Syllabus
moodle.amu.cz – e-learnig
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:
a) 80% aktivní účasti v hodinách
b) písemná analýza workshopu současného nebo moderního tance, které student absolvoval v průběhu letního semestru
c) písemná reflexe představení současného tance, které student navštívil v letním semestru
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Není žádná poznámka
- Další informace:
- Předmět lze absolvovat opakovaně
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 09:00–10:30 Andrea OPAVSKÁ taneční sál
Hartigovský palácko.Reindl paralelka 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů: