Technika pohybu 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
109TP4 | ZK | 2 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Monika DIATTA-REBCOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Monika DIATTA-REBCOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
A.
Cílem je zvládnutí základních poznatků řemesla, tedy osvojení si pevných základů techniky, fyzické kondice, teoretických znalostí a v neposlední řadě i etiky profese.
Výuka je zaměřena na rozvíjení osobitého talentu a stylu, který je herci blízký a který může využít napříč uměleckými obory a žánry.
B.
Kontaktní improvizace
Taneční technika kontaktní improvizace je ve stručnosti pohyb tanečníka v prostoru bez jeho předchozí racionální přípravy pohybu.
Cíle studia v zimním semestru:
1)Osvojit si pohyb v sólové improvizaci bez toho, že bychom jej v mozku připravovali. Pouze sledujeme ? všímáme si, jak se naše tělo pohybuje-tančí v prostoru bez naší racionální účasti. Necháme se překvapovat tím co se děje, novými tvary těla, novými pohyby, objevováním nových možností pohybu do prostoru. Je to technika podobná dialogickému jednání, s větším důrazem na pohyb do prostoru. Konáme a reagujeme na své konání, sledujeme a všímáme si, co naše tělo koná v prostoru.
2)Procvičování pohybových principů kontaktní improvizace pomáhá lépe poznat lidské tělo a jeho možnosti pohybu, učíme se estetickému vnímání pohybu, vnímáme lidské tělo jako nástroj pohybu. Při tanci kontaktní improvizace se pracuje s vědomým i nevědomým rozhodováním tanečníka, pracujeme s tělem, emocemi, dotyky kontaktem, pohybem.
3)Práce s tělem v divadelním prostoru povzbuzuje jeho uvědomování. Práce s centrem těla a s pánví hraje zásadní roli. Improvizace napomáhá osobité bezprostřednosti, provází akceptování sebe samého, spontánnost a autentickou expresi. Skrz tanec a pohyb můžeme řešit i vnitřní konflikty, vyprávět příběhy, sledovat připravený scénář.
Cíle studia v letním semestru:
1)v letním semestru začínáme pracovat s partnerem. Osvojujeme si základní techniky předávání váhy těla na tělo partnera. Učíme
2)Učíme se komunikovat s partnerem ?tělesně?, nonverbálně, učíme se reagovat na pohyb partnera. Vytváříme pohybové variace pro duet s partnerem, které fixujeme v pevné choreografii. Do hry vstupují příběhy a témata.
3)Pracujeme se skupinou a rozvíjíme techniky skupinové improvizace. Učíme se osvojit si pohybové variace různých partnerů, dále s nimi pracujeme a fixujeme choreografii skupiny do pevného tvaru.
- Forma studia:
-
A.
Praktická cvičení rozvíjející předpoklady k herectví, improvizace na zadaná témata, nácvik a interpretace převzatých etud, vytváření vlastních etud a pohybových studií, čtení odborné literatury, analýza klasické i současné tvorby zaznamenané na médiích, sledování současné divadelní tvorby.
B.
Zimní semestr:
Partnerem pro tanečníkovo tělo je zatím jen podlaha. Sólová improvizace zahrnuje technická cvičení jako např. reaching, resisting, rolování, kolaps, směrování, korálek, kulatý pohyb,up-side-down, přenos váhy v těžišti na jednu nohu a další. Tanečník provádí tato cvičení zároveň s důrazem na uvolnění váhy těla do podlahy, s důrazem na sledování počátku (příčina) a pokračování (následek) pohybu a ukládá si tyto techniky do tzv.? svalové paměti?.
Tvorba choreografie na základě sólové improvizace:
Fixujeme pohybové variace do pevné choreografie z důvodu procvičování paměti, vnímání pohybových detailů a osvojení přesnosti pohybu.
Letní semestr:
1) Duet: Dva tanečníci procvičují techniky:kopírování pohybu partnera, pohybový opak, těžení pohybu, oční kontakt s partnerem v pohybu,výměna pohybových rolí s partnerem, rolování s partnerem, předání váhy těla na tělo partnera s důrazem na postavení těžiště obou partnerů, supporting places, spoons, skying, vedení partnera v zápěstí (tai-chi), zavěšení mimo osu s partnerem, předávaní impulzů na tělo partnera atd.
Tyto techniky opět tanečníci ukládají do svalové paměti, aby je později mohli použít jako pohybový způsob improvizace s partnerem.
2) Skupinová improvizace zahrnuje cvičení: chůze i jiný pohyb skupiny tanečníků ve velkém-malém prostoru, chůze a jiný pohyb skupiny tanečníků po obvodu kruhu, ve středovém kruhu, v úplném středu, vedení skupiny jedním tanečníkem v chůzi i v jiném pohybu do prostoru, skupinová improvizace, která vychází ze sólové a párové improvizace s důrazem na vnímavost k situaci postavení a pohybu skupiny, která se stále mění, vstupování a vystupování ze skupinové improvizace dle chuti a pocitu jednotlivých tanečníků.
3) Tvorba choreografie
Pohyb v duetu nebo ve skupině můžeme fixovat do pevné choreografie na základě stejných principů a z podobných důvodů jako v případě tvorby choreografie na základě sólové improvizace v zimním semestru
V kontaktní improvizaci pracujeme na ticho nebo používáme hudbu:
1.jako kulisu, 2. jako partnera pro tanečníky. Hudbou se mohou inspirovat a na ni reagovat. Na závěr každé lekce nechám postupně tanečníky improvizovat na zadané téma, zatímco jiní se dívají. Potom hovoříme o výsledku, jak se jeví divákům i aktérům, kteří improvizovali.
- Předpoklady a další požadavky:
-
1.talentové předpoklady - složení talentové zkoušky z hereckých předpokladů na umělecké škole
2.pohybové a zdravotní dispozice
3.základní orientace v divadelním a kulturním dění
- Obsah kurzu:
-
Technika pohybu seznamuje studenty se správnou technikou tělesného cvičení prostřednictvím dodržování zákonitostí anatomických předpokladů pohybového aparátu lidského těla.
Výuka techniky pohybu se dělí na dvě části - viz body A a B:
A.Osnova výuky tělesného mimu (Le Mime Corporel Dramatique)
1. Základní cvičení
základní znalosti techniky takzvané ?les facultés radical?
- zahřívací cvičení na posílení a zcitlivění těla, jako výrazového prostředku
- základní cvičení, ovládání těla, izolace (des exercices les gammes), dynamorytmy pohybu, trojrozměrnost pohybu v prostoru ? ?les triples dessing? tvořící základ techniky, nácvik různých druhů chůzí
2. Figury - les figures
- názorné použití techniky k interpretaci
3. Improvizace - des improvisationes
- improvizace na daná témata ? ?spojení svalů a mozku? k interpretaci
4. Divadelní hry - les repertoires
- vlastní tvorba, aplikace pohybových návyků v hereckém jednání
B.
V zimním semestru se věnujeme sólové improvizaci a tvorbě sólové choreografie.
V letním semestru pracují tanečníci s partnerem v duetu, dále vyučuji skupinovou improvizaci a tvorbu choreografie na základě improvizace v duetu nebo ve skupině.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Bochenek, Valérie: Marcel, Marceau: Le Mime Marcel Marceau - entretiens et regards avec Valérie Bochenek, Somogy éditions d´art, Paris 1996.
Craig, Edward Gordon: O divadelním umění, Praha 2006.
Český taneční slovník, tanec, balet, pantomima, Praha 2001.
Decroux, Etienne: Parole sur le mime, Éditions Gallimard, Paris II 1963.
Diderot, Denis: Herecký paradox, ed. Malá dílna, Votobia, Olomouc 1997.
Encyklopedie antiky, Praha 1973.
Fialka, Ladislav: Pantomima, Vybrané statě (skripta), Praha 1988.
Gschwend Hanspeter: Dimitri, Le Clown en moi, Suisse 2004.
Hyvnar, Jan:Herec v moderním divadle, Praha 2000.
Lecoq, Jacques; Lallias, Jean-Claude; Carasso, Jean-Gabriel: The Moving Body: Teaching Creativ Theatre, New York 2001.
Mistrík, Miloš: Herecké techniky 20. storočia, Bratislava 2003, SAV.
Mistrík, Miloš: Jacques Copeau a jeho Starý holubník, Bratislava 2006.
Pavlovský, Petr a kol: Základní pojmy divadla, Praha 2004.
Petišková, Ladislava: Česká pantomima a její tradice, Dramatické umění, 1981 č.12.
Poesio, Paolo Emilio: Jean Louis Barrault, Praha 1969.
Rutte, Miroslav: O umění hereckém, Praha 1946
Sochor, Martin: Výchova k herectví a mimickému divadlu, disertační práce HAMU 2009.
Veber, Václav: Příběh pantomimy, Praha 2006.
Vinař, Josef: Elementy herectví, Praha 2002.
Vostrý, Jaroslav: O hercích a herectví, Praha 1998.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
A.
Udělení zápočtu a zkoušek na základě:
1. splnění zadaných úkolů v daném semestru v odpovídajícím rozsahu a kvalitě
2. aktivita na cvičeních a v individuální přípravě
3. prezentace
Během semestru se očekává aktivní účast na výuce, zdokonalování se v probraných technikách, samostatná příprava na zadaných úkolech, profesionální odpovědnost ke kolektivu v případě přípravy úkolů ve skupinové tvorbě, intelektuální aktivita vedoucí k tříbení autorského myšlení a hledání individuálních možností v autorském projevu na základě syntézy vyučovaných žánrů.
B.
1)100% docházka na seminář 2 h týdně i na týdenní workshop pořádaný ve zkouškovém období
2)Absolvování klauzur na konci semestru pro získání ohodnocení ve formě zkoušky.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Bez údaje.
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: