Hudební režie 6
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171HR6 | Z | 9 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jaroslav RYBÁŘ, Sylva STEJSKALOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jaroslav RYBÁŘ, Sylva STEJSKALOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Vytvořit ucelenou představu o úkolech hudebního režiséra při nahrávacím procesu, střihu a
konečném zpracování hudební nahrávky.
2. Dále rozvíjet schopnost rozpoznávat a posuzovat umělecké kvality hudební interpretace.
3. Dále rozvíjet schopnost rozpoznávat zvukovou i uměleckou kvalitu hudební nahrávky.
4. Prohlubovat znalost hudební literatury, historických stylů a individuálního stylu
jednotlivých autorů v souvislosti s úlohou hudebního režiséra v nahrávacím studiu.
5. Průběžně seznamovat studenty s vývojem a základními technickými principy záznamu
zvuku.
- Forma studia:
-
Výklad týkající se problematiky záznamu zvuku a práce hudebního režiséra.
Poslech nahrávek, analýzy hudební interpretace i zvukového řešení nahrávek. Srovnávání různých interpretačních výkonů a diskuse o nich.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Sluchové předpoklady, hluboké znalosti hudební teorie (harmonie, kontrapunkt, hudební formy, nauka o nástrojích), schopnost analyzovat hudební dílo. Předpokládá se znalost obsahu výuky daného předmětu v předchozích ročnících studia.
- Obsah kurzu:
-
Přednášková část
1) Konečné zpracování snímku - mastering.
2) Dodatečná úprava původního akustického prostoru nahrávky - umělý dozvuk.
3) Řazení skladeb resp. jejich částí v konečné verzi snímku.
4) Specifické problémy natáčení a zpracování živé, neboli live nahrávky.
5) Úprava a zpracování historických snímků pomocí moderních technologií.
6) Otázky dramaturgie hudebních nahrávek na moderních nosičích.
Seminární část
1. Interpretační analýza významných nahrávek, rozbor jejich zvukového pojetí (charakter
akustiky prostoru, míra dozvuku, způsob snímání, prezence čí absence apod.). Diskuse.
2. Srovnání různých nahrávek téže hudby, analýza interpretace a zvukového pojetí nahrávky.
Diskuse.
3. Rozprava a diskuse na témata diplomových prací.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Hudební nahrávky (na moderních nosičích CD, DVD, i na nosičích starších (LP, mg. kazety).
1. Klíčové nahrávky české komorní, symfonické a operní hudby (např. Smetana: Má vlast ?
Talich, Ančerl, Neumann, Smetáček, Bělohlávek, Kubelík atd.)
2. Významné nahrávky světové hudby (např. historicky poučené snímky J.E. Gardinera ?
Mozart: Koncerty pro klavír, Beethoven: Symfonie atd.).
Příslušné notové materiály
Texty:
Jaroslav Rybář: Hudební režie
Učební text zpracovávající problematiku nahrávání vážné hudby a hudební režie. (Tento text zatím nemá podobu oficiálních skript předmětu Hudební režie).
Vydané publikace:
Václav Syrový: Akustika
Václav Vlachý: Praxe zvukové techniky
Ladislav Šíp: Nahrávání a reprodukovaná hudba
Ladislav Šíp: Pěvci před mikrofonem
Václav Zamazal: Hudební nástroje před mikrofonem
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou udělovány na základě těchto kritérií:
1. Celková aktivita při seminárních diskusích.
2. Absolvování státní zkoušky z přednášeného předmětu.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební režie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět další)