Hudební akustika
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171HUAK | ZK | 2 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Zdeněk OTČENÁŠEK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Zdeněk OTČENÁŠEK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Předmět přináší souhrn základních znalosti o zvuku a zvukovém signálu ve funkci nositele hudební informace, jeho typologii a morfologii zejména s ohledem na jeho zpracování a umělou generaci.
- Forma studia:
-
Interaktivní výuka.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Předpokladem pro studium jsou základní znalosti ze středoškolské fyziky (pohyb hmotného bodu, tlak, časový průběh hodnot fyzikálních veličin) a obecné vědomosti o hudebních nástrojích.
- Obsah kurzu:
-
1. Předmět hudební akustiky a její vztah ke zvukové tvorbě; Hudební zvuk: kmitání, sluchový vjem, zvukový a hudební signál (přirozený a umělý) definice
2. Subjektivní vnímání: Podmínky subjektivní existence zvukového signálu, prahy vnímání zvuku
3. Vlastnosti zvukového signálu: Objektivní, subjektivní (vzájemné vztahy a závislosti)
4. Časová a frekvenční doména signálu: Metody analýzy zvukového signálu v časové doméně (periodicita, korelace); Metody analogové frekvenční analýzy signálu (pásmové filtry a jejich vlastnosti)
5. Metody digitální frekvenční analýzy signálu, DFT, FFT, antialiasing, váhování, průměrování spekter, cepstrum, wavelet
6. Přenos hudebního signálu, typy přenosu, jeho osa a vazby; Statické a dynamické pojetí signálu, definice tónu a hluku
7. Tranzientní a dokmitávací pochody, zakmitaný stav, dynamické fluktuace, tremolo
8. Trojrozměrné zobrazení hudebního signálu: Rovina dynamická (časová obálka, perkusní neperkusní, tremolo), melodická (frekvence, okamžitá frekvence, harmonicita, vibrato), harmonická (základní typologie hudebních signálů).
9. Typologie signálů: Periodický signál a jeho frekvenční spektrum, modulované a kvaziperiodické signály, nahodilé, tranzientní a kontinuální signály
10. Časově závislá spektra a jejich objektivní a subjektivní interpretace; Syntéza zvukového signálu: definice a filozofie
11. Psychoakustika: Interakce člověk - zvuk, psychoakustické experimenty, základní psychoakustické dimenze barvy zvuku
12. Psychoakustické jevy: maskování, zázněje, kombinační tóny, kritická šířka pásma
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Syrový, V. (2003), Hudební akustika, AMU Praha
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Absolvování ústní zkoušky.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nesjou.
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 12:20–13:50 Zdeněk OTČENÁŠEK Učebna Zvukové studio
Lichenštejnský palácpřednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Zvuková tvorba (Bc) ()
- Zvuková tvorba - bakalář (oborový předmět)