English versionEnglish version
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Herecká tvorba 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201HEV2 Z 1 4/T česky letní
Garant předmětu:
Miroslava PLEŠTILOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Tomáš PAVELKA, Miroslava PLEŠTILOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

1) Získání schopnosti uvolnění a soustředění.

2) Osvojení základních psycho-somatických technik.

3) Zvládnutí verbální a nonverbální komunikace.

4) Rozvinutí fantazie, imaginace, hravosti a tvořivosti.

5) Schopnost analýzy a interpretace dramatického textu.

6) Zvládnutí základních hereckých postupů v různých žánrech.

Forma studia:

Semináře, praktická svičení, zkoušení, klauzurní představení a jeho reflexe.

Předpoklady a další požadavky:

Talentové předpoklady prověření několikastupňovým výběrovým řízením na přijímacích zkouškách. Obecné znalostní předpoklady ke studium oboru.

Obsah kurzu:

Předmět zaměřený na osvojení praktických poznatků a dovedností, které studentům režie a dramaturgie slouží k hlubšímu poznání problematiky herecké tvorby. Východiskem této přípravy je dramatičnost jako kvalita, jež dává impulzy a předpoklady k tvorbě herecké postavy prostřednictvím dramatického jednání. Součástí rozvíjených schopností je rovněž teoretická reflexe specifických problémů herectví i obecných problémů dramatického umění.

1. Autenticita a improvizace.

2. Herecké chování a jednání.

3. Vnímání dramatického prostoru a řešení mizanscény.

4. Dialogičnost a partnerská souhra.

5. Tvořivé rozehrání dramatické situace.

6. Stylizace v různých žánrech a poetikách.

7. Principy strukturovaného budování herecké postavy.

Na základě rozehrávání dramatické situace je rozvíjena schopnost improvizace a autentického jednání v daných okolnostech. Studenti jsou vedeni k vnímání dramatického prostoru a tvořivému řešení mizanscény v souladu s inscenačním záměrem. V průběhu studia se prohlubuje schopnost dialogického jednání a partnerské souhry. Studenti se seznamují s různými dramatickými žánry, divadelními poetikami a druhy veršů v dramatu, zejména s blankversem.

Doporučená nebo povinná literatura:

K. S. Stanislavskij: Můj život v umění, Praha 1962

Radovan Lukavský: Stanislavského Metoda herecké práce, Praha 1978

Michail Čechov: O herecké technice, Praha 1996

Otakar Zich: Estetika dramatického umění, Praha 1931, 1986

Jiří Frejka: Smích a divadelní maska, Praha 1942

Jindřich Honzl: K novému významu umění, Praha 1956, a Základy a praxe moderního divadla, Praha 1963

Jaroslav Vostrý: O hercích a herectví, Praha 1998

Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle, Praha 1998

Radovan Lukavský: Být nebo nebýt hercem - Monology o herectví, Praha 1981

Denis Diderot: Herecký paradox

Bertolt Brecht: myšlenky

Peter Brook: prázdný prostor

Hodnoticí metody a kritéria:

Hodnotí se aktivní účast na všech hodinách, schopnost přijmout za svůj daný úkol a tvořivě ho rozvíjet, inspirativní spolupráce, smysl pro dramatickou situaci a cílené jednání, podřízené významové gradaci, pravdivost a autenticita. Hodnocení je významně ovlivněno uměleckým výsledkem na klauzurních zkouškách.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost
()

15:00–18:00
(paralelka 1)
Místnosti K101, K333, K332

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 15:00–18:00
Místnosti K101, K333, K332 paralelka 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 3. 7. 2017