Herecká propedeutika 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201HPH3 | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem studia je seznámit studenty se základními podobami současného herectví s důrazem na práci herce na sobě. Kromě kultivace vnitřně-hmatového cítění zahrnuje přípravu herce na proces zkoušek, na vytváření dramatické postavy.
- Forma studia:
-
Semináře a praktická cvičení.
- Předpoklady a další požadavky:
-
1) Vnitřně-hmatové cítění, prostorová představivost, smysl pro dramatickou situaci.
2) Znalost historie a typů divadelní kultury.
3) Orientace v české a světové dramatické literatuře.
4) Ovládání základní divadelní terminologie.
- Obsah kurzu:
-
Obsahem předmětu je poznání základů teorie a praxe herecké tvorby, její specifičnost, prvky psychologické, antropologické a sociální. Důležitou částí jsou praktická cvičení. Studenti herectví se pokoušejí vytvářet etudy a interpretovat dramatické situace. Každé cvičení pak společně reflektují a spojují poznatky praktické s vývody teoretickými. Součástí výuky jsou písemná zpracování zadaných témat, týkajících se problematiky herecké tvorby.
Okruhy probírané látky:
1)Úvod do problematiky, pojmosloví.
2)Stylové proměny herectví v různých historických etapách.
3)Moderní herecké školy.
4)Herectví ve struktuře inscenace.
5)Předpoklady herectví: talentové, múzické, psychické, somatické.
6)Vnitřní a vnější technika hereckého projevu.
7)Etika hereckého povolání.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Jaroslav Vostrý: O herectví a hercích
M. Mistrík: Herecké techniky 20. storočia
Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle
K. S. Stanislavskij: Moje výchova k herectví
Jan Grossman: Analýzy
Michail Čechov: O herecké technice
Jan Kopecký: Antoin Artaud
Z. Bratršovská, J. Hrdlička: Zpráva o bílém divadle
Declan Donnellan: Herec a jeho cíl
Louis Jouvet: Nepřevtělený herec
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hodnotí se aktivita studentů na seminářích, jejich představivost a dramatické cítění. Hlavní důraz je kladen na schopnost rozeznat a vytvořit dramatické situace a realizovat je jednáním postav v prostoru.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)