English versionEnglish version
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Herecká propedeutika 4

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201HPH4 Z 2 2/T česky letní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem studia je seznámit studenty se základními podobami současného herectví s důrazem na práci herce na sobě. Kromě kultivace vnitřně-hmatového cítění zahrnuje přípravu herce na proces zkoušek, na vytváření dramatické postavy.

Forma studia:

Semináře a praktická cvičení.

Předpoklady a další požadavky:

1) Vnitřně-hmatové cítění, prostorová představivost, smysl pro dramatickou situaci.

2) Znalost historie a typů divadelní kultury.

3) Orientace v české a světové dramatické literatuře.

4) Ovládání základní divadelní terminologie.

Obsah kurzu:

Obsahem předmětu je poznání základů teorie a praxe herecké tvorby, její specifičnost, prvky psychologické, antropologické a sociální. Důležitou částí jsou praktická cvičení. Studenti herectví se pokoušejí vytvářet etudy a interpretovat dramatické situace. Každé cvičení pak společně reflektují a spojují poznatky praktické s vývody teoretickými. Součástí výuky jsou písemná zpracování zadaných témat, týkajících se problematiky herecké tvorby.

Okruhy probírané látky:

1)Úvod do problematiky, pojmosloví.

2)Stylové proměny herectví v různých historických etapách.

3)Moderní herecké školy.

4)Herectví ve struktuře inscenace.

5)Předpoklady herectví: talentové, múzické, psychické, somatické.

6)Vnitřní a vnější technika hereckého projevu.

7)Etika hereckého povolání.

Doporučená nebo povinná literatura:

Jaroslav Vostrý: O herectví a hercích

M. Mistrík: Herecké techniky 20. storočia

Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle

K. S. Stanislavskij: Moje výchova k herectví

Jan Grossman: Analýzy

Michail Čechov: O herecké technice

Jan Kopecký: Antoin Artaud

Z. Bratršovská, J. Hrdlička: Zpráva o bílém divadle

Declan Donnellan: Herec a jeho cíl

Louis Jouvet: Nepřevtělený herec

Hodnoticí metody a kritéria:

Hodnotí se aktivita studentů na seminářích, jejich představivost a dramatické cítění. Hlavní důraz je kladen na schopnost rozeznat a vytvořit dramatické situace a realizovat je jednáním postav v prostoru.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 3. 7. 2017