Herecká tvorba 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201HTO3 | ZK | 6 | 8/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1) Získání schopnosti uvolnění a soustředění.
2) Osvojení základních psycho-somatických technik.
3) Zvládnutí verbální a nonverbální komunikace.
4) Rozvinutí fantazie, imaginace, hravosti a tvořivosti.
5) Schopnost analýzy a interpretace dramatického textu.
6) Zvládnutí základních hereckých postupů v různých žánrech.
- Forma studia:
-
Semináře, praktická svičení, zkoušení, klauzurní představení a jeho reflexe.
- Předpoklady a další požadavky:
-
1) Talentové a psychofyzické předpoklady, pracovitost, vytrvalost.
2) Schopnost otevřít se kritickým podnětům a korigovat vlastní jednání a chování.
3) Smysl pro kolektivní práci.
- Obsah kurzu:
-
Předmět zaměřený na osvojení praktických poznatků a dovedností, které slouží k pěstování hereckého talentu a múzických schopností studentů, kultivování osobnosti. Východiskem této přípravy je dramatičnost jako kvalita, jež dává impulzy a předpoklady k tvorbě herecké postavy prostřednictvím dramatického jednání. Součástí rozvíjených schopností je rovněž teoretická reflexe specifických problémů herectví i obecných problémů dramatického umění.
1. Autenticita a improvizace.
2 Herecké chování a jednání.
3. Vnímání dramatického prostoru a řešení mizanscény.
4. Dialogičnost a partnerská souhra.
5. Tvořivé rozehrání dramatické situace.
6. Stylizace v různých žánrech a poetikách.
7. Principy strukturovaného budování herecké postavy.
Na základě rozehrávání dramatické situace je rozvíjena schopnost improvizace a autentického jednání v daných okolnostech. Studenti jsou vedeni k vnímání dramatického prostoru a tvořivému řešení mizanscény v souladu s inscenačním záměrem. V průběhu studia se prohlubuje schopnost dialogického jednání a partnerské souhry. Studenti se seznamují s různými dramatickými žánry, divadelními poetikami a druhy veršů v dramatu, zejména s blankversem. Tato systematická příprava je završena samostatnou tvorbou herecké postavy v celistvém jevištním tvaru.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
K. S. Stanislavskij: Můj život v umění, Praha 1962
Radovan Lukavský: Stanislavského Metoda herecké práce, Praha 1978
Michail Čechov: O herecké technice, Praha 1996
Otakar Zich: Estetika dramatického umění, Praha 1931, 1986
Jiří Frejka: Smích a divadelní maska, Praha 1942
Jindřich Honzl: K novému významu umění, Praha 1956, a Základy a praxe moderního divadla, Praha 1963
Jaroslav Vostrý: O hercích a herectví, Praha 1998
Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle, Praha 1998
Radovan Lukavský: Být nebo nebýt hercem - Monology o herectví, Praha 1981
Denis Diderot: Herecký paradox
Bertolt Brecht: Myšlenky
Peter Brook: Prázdný prostor
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hodnotí se aktivní účast na všech hodinách, schopnost přijmout za svůj daný úkol a tvořivě ho rozvíjet, inspirativní spolupráce, smysl pro dramatickou situaci a cílené jednání, podřízené významové gradaci, pravdivost a autenticita. Hodnocení je významně ovlivněno uměleckým výsledkem na klauzurních zkouškách.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (hlavní předmět)