Vývoj a estetika hudebně-dramatického myšlení 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201VEH2 | ZK | 1 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Vladimír FRANZ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Vladimír FRANZ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Látka v předmětu probíraná slouží:
a/ k celkové kultivaci vzdělání a orientaci v historických souvislostech;
b/ k bezpečnému rozlišování jednotlivých forem a způsobů hudebně dramatického uvažování;
c/ ku tříbení smyslu pro tempo rytmus a ke zvýšené kvalitě vnímání hudby;
d/ k aplikaci získaných poznatků v praxi.
- Forma studia:
-
Přednášky, poslechy, písemné testy.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Povědomí o kulturních dějinách Evropy a vědomí souvislostí.
- Obsah kurzu:
-
Předmět se zabývá zkoumáním vztahu hudby a dramatu, jejich interaktivitou, jakož i otázkami výstavby a vzájemného tvarování obou složek. Snaží se pojmenovat nejen společné styčné body, ale i rozdílnosti a specifičnosti v jednotlivých modelech hudebně dramatického uvažování na základě historického vývoje, a následně tyto poznatky aplikovat v praxi.
V obecné části jde o seznámení posluchače s vývojem novodobé evropské hudby - cca od Monteverdiho po současnost s kladením důrazu na historickou podmíněnost hudebně dramatického uvažování tvůrců v různých časových údobích. Jde o rozlišení stylů, forem, zvolených prostředků a způsobů interpretace. Podobně by studenti měli získat vhled do moderního evropského výtvarného umění, zejména do jeho souvislostí s hudebně dramatickými žánry. Výuka v části obecné je rozvržena do čtyř semestrů. Látka každého semestru odpovídá jednomu ze čtyř základních, geograficky určených proudů evropského hudebního myšlení:
1) Rusko,
2) Francie plus románský svět /zde se dotýkám i kultury anglosaské i severské/,
3) Německo a střední Evropa,
4) Čechy.
Výklad nesleduje historickou následnost, je vystavěn se zřetelem k pochopitelnosti pro posluchače:
a/ romantismus - jeho multimedialita, optičnost, emotivnost a obecná srozumitelnost;
b/ 20. století - destrukce romantických principů, racionalizace, otázka komunikace tvůrce a konzumenta, změna vztahu tvůrce a společnosti;
c/ klasicismus- racionalita a matematičnost ukrytá v rokokových prostředcích, období konstituování základních hudebních forem;
d/ baroko a jeho citovost;
e/ renesance - hudba na míru člověka, snesení hudby na zem;
f/ období gotiky- revoluce rytmu.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
G. Černušák: Dějiny evropské hudby
J. Smolka: Skladatelé českého baroka a klasicismu
V. Štěpánek: Francouzská moderní hudba
Branberger: Opera
Očadlík, Hostomská: Opera
J. Trojan: Dějiny opery
J. Smolka Česká kantáta a oratoritum
Očadlík: Svět orchestu I.-II.
M. Schnierer: Svět orchestu dvatátého století I.-III.
J. Havlík: Česká symfonie po r. 1945
R. Craft: Rozhovory s I. Stravinskym
A. Honneger: Zaříkání zkamanělin, Jsem skladatel
E. Hanslick: O hudebním krásnu, Kritiky.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Bezpečné zvládnutí probrané látky, průběžné hodnocení formou testů, zápočtový test a ústní zkouška.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 11:45–13:45 Vladimír FRANZ Učebna
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět)