English versionEnglish version
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Proměny autorství 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
202EPR2 ZK 2 2/T anglicky letní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Student by měl nahlédnout vlastní autorské snažení jakou součást širšího kontextu, uvědomit si tak lépe svou pozici, její výhody i úskalí. A zbavit se pocitu, že autorství začíná až s jeho vlastními pokusy.

Co to vlastně znamená „být autorem“? Jaké jsou a jak se mění podmínky, podoby a důsledky autorství? Vztah společnosti k autorovi (a s ním i autorovo sebe-vědomí) se v různých dějinných epochách a situacích liší: někdy je autorova „užitečnost“ samozřejmá jako užitečnost řemeslníka, jindy si autor musí svou existenci vyvzdorovat. V některých kulturách leží těžiště autorství v interpretaci obecně sdílených vyprávění, v jiných se přesouvá k vyjádření jedinečné osobní zkušenosti. Všechny tyto nároky, okolnosti a pojetí mají pochopitelně značný vliv na autorství samo, tj. na tvar a strukturu díla.

Forma studia:

Cyklus přednášek (dva semestry), v nichž jsou jednotlivé autorské mody dokládány příklady z různých oblastí autorské tvorby (napříč uměleckými obory).

Předpoklady a další požadavky:

Předpokladem je autorská činnost jako činnost nejen spontánní, ale také vědomá a sebe-vědomá. Kromě soustavné reflexe zkušenosti vlastní také zájem o zkušenost autorů ostatních, zejména těch, kteří o ní zanechali svědectví.

Obsah kurzu:

Kromě orientace v přístupech k autorství jde i o sebeidentifikaci každého studenta: o uvědomování vlastního směru a o představu území, na které svým snažením vstupuji.

Doporučená nebo povinná literatura:

Literatura z dějin a teorií kultury, osobní vyznání autorů, kteří svou tvorbu reflektovali. Konkrétní tituly jsou doporučovány přímo na seminářích - s ohledem na osobní témata jednotlivých posluchačů. Např.:

Apollinaire: O novém umění

Brecht: Myšlenky

Bunin: Proklaté dny

Camus: Mýtus o Sisyfovi

Canetti: Svědomí slov

Cvetajevová: Básník a čas

Čapek: Marsyas

Dubuffet: Dusivá kultura

Durych: Váhy života a umění

Eliot: O básnictví a básnících

Flaubert: Dopisy

Gombrowicz: Deník I-II

Hugo: Předmluva ke Cromwellovi

Ionesco: Střípky deníku

Kafka: Deníky

Kandinsky: O duchovnosti v umění

Mann: Jak jsem psal Doktora Fausta

Milosz: Svědectví poezie

Musil: Eseje

Nezval: Moderní básnické směry

Paz: Luk a lyra

Poe: Filosofie básnické skladby

Proust: Eseje

Seifert: Všechny krásy světa

Sgallová - Kroupa (eds.): O umění básnickém a dramatickém (Lope de Vega, Racine...)

Verlaine: Prokletí básníci

Woolfová: Vlastní pokoj

Zábrana (ed.): Jak se dělá báseň (Poe, Kolář...)

Zahradníček: Oslice Balaamova

Chalupecký: Na hranicích umění

Tertullianus: O hrách

A.Vyskočil: Marginalia

Hodnoticí metody a kritéria:

Kromě aktivní účasti je podstatný zájem o odlišnou autorskou zkušenost a (písemná) reflexe své vlastní. Způsobem uznání předmětu je v pololetí zápočet, na konci roku zkuška spočívající v obhajobě písemné (sebe)reflexe.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 3. 7. 2017