Kritický seminář 5
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204KRS5 | ZK | 2 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1)Seznámení studentů se základy kritické práce.
2)Zařazení aktuálních divadelních tendenci do kontextu s ostatními oblastmi umění.
3)Rozvíjení kritické reflexe dění v zahraničním divadle a skrze ni pěstovat u studentů vědomí širších souvislostí.
4)Vedení studentů k tomu, aby dokázali vedle kritického hodnocení práce jiných reflektovat s kritickým odstupem i svou vlastní tvorbu.
5)Pochopení vztahu umělce a kritika jako partnerů v dialogu.
- Forma studia:
-
Diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na médiích, analýza textů, analýza aktuálně uváděných divadelních představení.
- Předpoklady a další požadavky:
-
1. Schopnost vést dialog.
2. Schopnost reflexe a sebereflexe.
3. Schopnost analýzy.
4. Základní přehled o současném divadelním dění.
- Obsah kurzu:
-
Osnova:
1)Úvod do světa divadelní kritiky - od Diderota přes Čapka k Machoninovi.
2)Elementární reflexe viděného a slyšeného jako výchozí materiál recenze.
3)Analýza divadelní inscenace s akcentem na kritický rozbor jednotlivých složek.
4)Divadelní festivaly jako místo umělecké konfrontace.
5)Rozhovor jako součást kritické reflexe.
6)Aktuální tendence v českém, respektive světovém divadle.
7)Kritická reflexe vlastní tvorby.
8)Umění vést polemiku aneb Kritická reflexe současné kritiky.
Sylabus:
Základní formou kritického semináře jsou diskuse o divadelních představeních, během nichž se prostřednictvím dialogu studenti učí pregnantně formulovat a tříbit vlastní názory. Další důležitou etapu pak představují i písemné analýzy a reflexe, které směřují ke schopnosti napsat odbornou recenzi divadelní inscenace. Účastníci semináře rozvíjejí své schopnosti reflexe divadla v mezinárodním kontextu s ohledem na různost žánrů, progresivních trendů i originalitu výrazných uměleckých osobností a zároveň i v kontextu s děním v ostatních oblastech umění. Schopnost kritické reflexe (a sebereflexe!) zde rozhodně není cílem, ale stává se prostředkem k rozvíjení tvůrčího myšlení. Zároveň působí jako katalyzátor uměleckého dialogu, který může fungovat nejenom mezi členy samotného inscenačního týmu, ale v ideálním případě vzniká inspirativní komunikace i mezi umělci a odbornou kritikou.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
CÍSAŘ, Jan: Proměny divadelního jazyka. 1. vyd. Praha: Melantrich, 1986.
HOŘÍNEK, Zdeněk: Cesty moderního dramatu. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1995. ISBN 80-900006-8.X
HOŘÍNEK, Zdeněk: Divadlo mezi modernou a postmodernou. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. ISBN 80-902482
PAVIS, Patrice: Divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě aktivity na seminářích.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba, návštěva vybraných divadelních představení a aktivní účast v diskusích na seminářích.
Podmínka úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Předmět je otevřen i pro zájemce z ostatních oborů.
Rozvrh výuky viz www DAMU / katedra ALD / Rozvrhy hodin
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: