Teorie divadla 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
204TDI1 | Z | 1 | 2/T | zimní |
- Garant předmětu:
- Karel MAKONJ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Vít NEZNAL
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Seznámit posluchače se základy divadelní teorie.
2. Uvést posluchače do problematiky domácí i zahraniční divadelně - teoretické terminologie, především pak do problematiky terminologie, zaměřené na vytváření divadelního díla.
3. Seznámit posluchače s principy fungování divadelního díla a s jeho komponenty.
- Forma studia:
-
Výklad pojmů, diskuse, čtení a analýza teoretických textů, analýza záznamů.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání předmětu.
- Obsah kurzu:
-
1. Sémiotika divadla
2. Terminologie Zichovy Estetiky dramatického umění
3. Komponenty divadelního díla (vizuální, akustický, herecký a divácký)
4. Komponenty divadelní tvorby ( dramaturgický, režijní, herecký, vizuálně - výtvarný, akustický, v určitém typu divadla i literární)
5. Komparace různých teoretických přístupů a teatrologických konceptů se zaměřením na vytváření divadelního díla.
noetický princip v divadelním umění
Obecnější vhled do teorie umění - divadlo v době masmédií, virtuality a simulaker; hranice reprezentace
E. Bullough a psychická distance, A.C. Danto a konec umění, Didi-Huberman a anachroničnost dějin umění aj.
Dále analýza Magrittovy malby Toto není dýmka s odkazem k interpretaci M. Foucaulta, rozbor Borgesovy povídky Autor Quijota Pierre Menard aj.
Strukturálně-sémiotická analýza divadelní díla (dialog nad významem těchto pojmů z hlediska současného myšlení o divadle, nikoliv tedy pouze terminologické vymezení),
strukturalismus a sémiotika; znak a význam znaku; herecký komponent - herec, herecká postava, dramatická osoba; herecký komponent loutkového divadla - jevištní postava; významová představa technická a obrazová; autorství X autorství znaku na příkladu srovnání divadla a filmu, záměrnost a nezáměrnost, resp. sémiotický a nesémiotický vjem; ostenze; opus X artefakt X umělecké dílo.
J. Etlík a divadlo jako zakoušení, 1. část; O. Zich - estetika dramatického umění, dále pak J. Císař, I. Osolsobě, Z. Hořínek, M. Česal, M. Pšenička aj.
Důraz na českou školu, ale paralelní srovnávání se západní terminologií a myšlením o divadle (M. Hermann, příp. Souřadnice a kontexty divadla - antologie současné divadelní teorie).
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Divadlo (časopis, ročníky 1956-1970)
Divadelní revue (časopis, ročníky 1990-2011)
Císař Jan: Proměny divadelního jazyka
Etlík Jaroslav: Divadlo jako zakoušení
Honzl Jindřich: K novému významu umění
Lehmann Han-Thies: Postdramatické divadlo
Mukařovský Jan: Studie z estetiky
Mejerchol Vsevolod: Rekonstrukce divadla
Pokorný Jaroslav: Složky divadelního výrazu
Pavis Patrice: Divadelní slovník
Souřadnice a kontexty současné německé divadelní teorie (ed. J. Roubal)
Vostrý Jaroslav: Režie je umění
Vostrý Jaroslav: Ejzenštejnovy lekce divadelní režie
Základní pojmy divadla (teatrologický slovník, ed. P. Pavlovský)
Zich Otakar: Estetika dramatického umění
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Známky a kredity jsou uděleny na základě minimálně 80% účasti na přednáškách, která je podmínkou k účasti na zkoušce. Hodnocení je provedeno po ukončení přednáškového cyklu, a to ústní, případně písemnou, zkouškou.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Rozvrh výuky viz www DAMU / katedra ALD / Rozvrhy hodin
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Út 11:00–12:30 Vít NEZNAL Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 - Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)