Teorie divadla 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
204TDI2 | ZK | 1 | 2/T | letní |
- Garant předmětu:
- Karel MAKONJ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Vít NEZNAL
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Seznámit posluchače s problematikou divadelní teorie v celé její šíři a zároveň je poučit o elementárních teatrologických pojmech, užívaných v české divadelní vědě. To vše samozřejmě uvádět v souvislostech současného vývoje obecné teorie umění a estetiky, a také v kontextu s nejrůznějšími metodologickými školami a divadelněvědními trendy v zahraničí.
2. Seznámit studenty podrobně se strukturálně - sémiotickým pohledem na divadlo, převažujícím v české divadelní teorii,také ovšem s jeho limity a nevýhodami.
3. Pěstovat schopnost studenta orientovat se na vysoké úrovni v problematice divadelní teorie, a to jak v rovině obecné, tak i z hlediska jednotlivých druhů divadla, či jiných, v posledním období vzniklých, typů divadelního nebo performančního aktu.
- Forma studia:
-
Výklad pojmů, diskuse, čtení a analýza teoretických textů.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání předmětu.
- Obsah kurzu:
-
1. Divadelní teorie zaměřená na vytváření divadelního díla.
2. Základní terminologie, domácí i zahraniční.
3. Divadelní sémiotika.
4. Pojem struktury a pojem kompozice.
5. Výhody a nevýhody strukturálně - sémiotického přístupu k divadelnímu dílu.
6. Problematika divadelní interpretace.
Ontologický princip v divadelním umění
Ddivadlo a jeho specifické mediální aspekty; divadlo nejen jako umělecký druh; divadlo X film X fotografie; kult obrazu (od mimesis k simulakru, od malby k performance); H.-T. Lehmann a postdramatické divadlo; ontologický princip v divadelním umění; estetika performativity; srovnání východisek a závěrů v myšlení E. Fischer-Lichte a J. Etlíka a vytyčení základních průsečíků i rozporů.
J. Etlík a divadlo jako zakoušení, 2. část; E. Fischer-Lichte a estetika performativity, načrtnutá už i ve starších studiích s j. Roseltem; H.-T. Lehmann a jeho postdramatické divadlo
doložení dosažených poznatků na příkladech české i světové produkce (záznamy a diskuse nad viděnými představeními).
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Divadlo (časopis, ročníky 1956-1970)
Divadelní revue (časopis, ročníky 1990-2011)
Císař Jan: Proměny divadelního jazyka
Etlík Jaroslav: Divadlo jako zakoušení
Honzl Jindřich: K novému významu umění
Honzl Jindřich: Základy a praxe divadla
Mukařovský Jan: Studie z estetiky
Mejerchold Vsevolod: Rekonstrukce divadla
Pavis Patrice: Divadelní slovník
Vostrý Jaroslav: Režie je umění
Vostrý Jaroslav: Ejzenštejnovy lekce divadelní režie
Základní pojmy divadla (teatrologický slovník, ed. P. Pavlovský)
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Známky a kredity jsou uděleny na základě minimálně 80% účasti na přednáškách, která je podmínkou k účasti na zkoušce. Hodnocení je provedeno po ukončení přednáškového cyklu, a to ústní, případně písemnou, zkouškou.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Rozvrh výuky viz www DAMU / katedra ALD / Rozvrhy hodin
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Út 11:00–12:30 Vít NEZNAL Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)