Kapitoly z literární teorie 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205KLT1 | Z | 2 | 15/S | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Orientace v základních okruzích a problémech teorie literatury obecně a teorie literatury pro děti a mládež speciálně.
2. Rozvíjení schopnosti a dovedností rozpoznávat a analyzovat prostředky a postupy, které má k dispozici autor uměleckého textu.
3. Rozvíjení schopnosti interpretovat literární dílo, jeho strukturu a orientovat se ve všech jeho vrstvách.
4. Rozpoznat hodnoty literárního díla a možnosti, které nabízí tvořivému pedagogovi při práci s dětmi a mládeží.
5. Otvírání cest k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách důležitých zejména pro literaturu pro děti a mládež.
- Forma studia:
-
Čtení, diskuse, analýza textů, tvůrčí psaní.
- Předpoklady a další požadavky:
-
1. Schopnost vnímat různé složky a hodnoty uměleckého textu.
2. Soustavné sledování současné literatury, zvl. tvorby pro děti.
3. Kreativní předpoklady.
- Obsah kurzu:
-
Předmět je zaměřen na ty oblasti teorie literatury, které jsou důležité pro pedagoga dramatické výchovy. Součástí výuky je uvedení do základních žánrových oblastí důležitých pro literaturu pro děti a mládež. Předmět kombinuje praktické činnosti s přednáškami s důrazem na kontextové vazby.
1. Uvedení, základní pojmy a souvislosti.
2. Literární dílo jako struktura.
3. Jazyk - brána do literárního díla. Jazykové prostředky literárního dilo. Zvuková a grafická stránka verše. Syntaktické prostředky a problematika volného verše.
4. Základní repertoár tematických prostředků.
- Fikční světy v literárním díle a jejich součásti.
- Děj, příběh, fabule, syžet.
- Obraz a funkce postavy.
- Obraz a funkce prostředí v literárním díle.
- Vypravěč a jeho funkce v literárním díle. Vyprávěcí situace.
- Motivy a motivické prvky.
5. Námět a téma v literárním díle.
6. Kompozice. Kompoziční principy a postupy. Dominanta / sémantické gesto.
7. Estetická funkce v literárním díle. Estetická funkce a její místo mezi ostatními funkcemi. Specifičnost literatury pro děti a mládež.
8. Genologie. Druhy a žánry literatury s ohledem na literaturu pro děti a mládež a jejich proměny.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
BRUKNER, Josef; FILIP, Jiří. Poetický slovník. Praha: Mladá fronta, 1997. 368 s. ISBN 80-204-0650-6.
HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Praha: H & H, 1999. 180 s. ISBN 80-86022-57-9 .
HRABÁK, Josef. Úvod do teorie verše. 4., rozš. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 260 s.
CHALOUPKA, Otakar; NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I. Praha: Albatros, 1973. 116 s.
--. 1976. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury II. Praha: Albatros. 132 s.
--. 1979. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha: Albatros. 152 s.
NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií) : z praxe pro praxi. Praha : UK-PedF, 2004. 168 s. ISBN 80-7290-160-5.
NÜNNING, Ansgar (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce, osobnosti, základní pojmy. Přel. Aleš Urválek a Zuzana Adamová. Brno: Host, 2006. 912 s. Přel. z: Metzler Lexikon Liteatur- und Kulturtheorie. Ansätze - Personen - Grundbegriffe [2001]. ISBN 80-7294-170-4.
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová. Praha: H & H, 1999. 364 s. ISBN 80-86022-16-1.
RIMMON-KENAN(OVÁ), Shlomith. Poetika vyprávění. Přel. Vanda Pickettová. Brno: Host, 2001. 174 s. Přel. z: Narrative Fiction: Contemporary Poetics [1983] . ISBN 80-7294-004-X.
ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. 2., upr. vyd. Praha: Albatros, 1989. 240 s.
URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. 368 s. ISBN 80-7198-548-1
VODIČKA, Felix aj. Svět literatury I. Praha : SPN, 1967. 224 s.
WELLEK, René; WARREN, Austin. Teorie literatury. Přel. Miloš Calda. Olomouc: Votobia, 1996. 560 s. Přel. z: Theory of Literature. ISBN 80-7198-150-8.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na přednáškách a seminářích,
- vypracování seminární práce.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích, zpracování seminární práce.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: