Úvod do studia dramatické výchovy 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205UDV1 | Z | 1 | 8/S | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem studia je nastartovat u studentů koncepční uvažování o dramatické výchově, aktivizovat posluchače v diskusích a při řešení nastolených otázek, vést je k pochopení vztahů dramatické výchovy k souvisejícím teoretickým i praktickým disciplínám (pedagogika, psychologie, herectví aj.), k uvědomění si struktury dramatické výchovy a jejích různých organizačních forem.
- Forma studia:
-
Diskuse, četba, analýza ukázek práce.
- Předpoklady a další požadavky:
-
- Dílčí informace a představy o oboru.
- Znalost některé ze základních odborných publikací o dramatické výchově.
- Zájem o divadlo a práci s dětmi a mládeží.
- Obsah kurzu:
-
1. Učitel dramatické výchovy
Anketa na téma „co mne uschopňuje pro profesi učitele dramatické výchovy“, na jejím základě diskuse o jednotlivých složkách vybavenosti učitele DV - schopnosti, speciální a všeobecné dovednosti a vědomosti, osobní vlastnosti (komunikativnost, empatie, tolerantnost), vztah k dětem a dospívajícím, vztah k divadlu a dramatické výchově, múzičnost.
2. Základní pojmy dramatické výchovy
Zkušenost, prožívání, hra, tvořivost, partnerství, hra v roli, improvizace, pantomima, hry a cvičení, dramatické strukturování, dětské divadlo, proces a produkt.
3. Struktura dramatické výchovy
Teoretické i praktické disciplíny, z nichž dramatická výchovy vychází - cíle pedagogické, prostředky divadelní. Pedagogika a školství v současnosti, psychologie, její jednotlivé součásti a podobory. Herectví a jeho metodika jako zdroj metod DV. Transformace poznatků z jiných oborů pro potřeby DV.
4. Mezioborový charakter DV
Prolínání poznatků různých disciplín v DV, literatura, umění a společenské vědy jako zdroj témat pro dramatickou výchovu. Obory blízce sousedící s dramatickou výchovou nebo užívající podobných či shodných metod (psychodrama, dramatoterapie, prožitková pedagogika atp.), specifika DV.
5. Organizační formy dramatické výchovy
Zájmová dramatická výchova - dramatické kroužky, soubory, základní umělecké školy. Školní dramatická výchova - DV jako samostatný předmět (povinný, volitelný, nepovinný), dramatické metody ve vyučování jiným předmětům (zejm. dějepis, občanská a rodinná výchova, literatura).
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.
---. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny za aktivní účasst v diskusích a při řešení různých problémů, schopnost samostatně formulovat a přispívat z vlastní zkušenosti, uvádět ji do souvislostí oboru.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: