Herecká propedeutika a metodika herecké práce 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205XHPH2 | ZK | 3 | 15/S | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem Základního dvousemestrálního kursu je
1. Rozvinout citlivost studenta k tělovému impulsu, rozvinout jeho improvizační, charakterizační a prezentační schopnost,
2. uvědomit studenta o možnostech hereckého projevu (zacílenosti, konkrétnosti, skladebnosti, komunikativnosti projevu),
3. uvědomit jej o procesu zkoušení role tak, aby dokázal vědomě a samostatně na své roli pracovat v souhře s ostatními.
- Forma studia:
-
Kontaktní výuka formou tvůrčího semináře - tvůrčí dílny, která kombinuje dramaturgickou a hereckou práci. Součástí je též řízený dialog, samostatná četba, analýzy textů atd.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Prerekvizity: obecná znalost principů autorské tvorby a zkušenost z dialogického jednání, přednesu, řečového jednání, hlasové tvorby a jevištního pohybu, kreativní předpoklady.
Korekvizity: kreativní předpoklady, studium dialogického jednání, studium řečového jednání respektive přednesu, studium jevištního pohybu.
- Obsah kurzu:
-
Předmět „Herectví na základě dialogického jednání“ je úvodem do herectví v jeho autorském aspektu, tedy nikoli pouze hraní rolí, ale herectví jako hry a tvorby. Důraz je kladen na vnímání partnera, týmovost tvorby a na osobnostní / autorský vklad. Předpokládá se též schopnost autorského psaní a dramaturgické tvorby. Předmět vede k pochopení principů a navádí studenty na jejich pozdější samostatné rozvíjení.
Rozvíjené schopnosti:
Veřejná samota a soustředění.
Napodobení a osobnostní výraz.
Vyzařování.
Individuální a kolektivní improvizace.
Cesta k prezentaci a cesta k roli.
Text jako východisko k postavě.
Charakterizace a její možnosti.
Sebevýpověď a její hranice.
Práce na jevištní prezentaci.
Postup:
1. dramaturgická příprava,
2. analýza osobních a osobnostních témat a jejich zpracování,
3. aktivní analýza situací,
4. skladba a příprava klausurního představení.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Stanislavskij, K. S.: Moje výchova k herectví
Jouvet, L.: Nepřevtělený herec
Tairov, A.: Odpoutané divadlo
Rutte, M.: O umění hereckém
Vostrý, J.: Předpoklady herectví
Čechov, M. O herecké technice
Donnellann, D. Herec a jeho cíl
Brook P. Prázdný prostor
Barba E. a Savarese N. Slovník divadelní antropologie
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Během semestru se vyžaduje samostatná četba, průběžná příprava dílčích zadání, samostatné zkoušení rozpracovaných situací.
Celkové hodnocení se skládá z 50 % z hodnocení aktivity na cvičeních, 30 % z autorského vkladu a 20 % umělecké kvalitě výkonu na klasurním představení.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dramatická výchova - tříleté kombinované (B.A.) (hlavní předmět)