Divadlo a společnost 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DSP1 | ZK | 4 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Zuzana AUGUSTOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Seznámit posluchače s novodobou historií politického divadla a dramatu a především se současnými podobami politického divadla v Německu.
2. Seznámení se sekundární literaturou a materiály k této problematice v češtině.
3. Reflektovat společensko-kritickou tvorbu jednotlivých skupin a tvůrců, definovat strategie současného politického divadla při působení na publikum, sledovat výběr témat, sběr materiálu,vyhledávání „expertů všedního dne“(Riminy Protokoll, She She Pop, C.Bechtel a Bürgerbühne).
4. Charakterizovat poetiku režisérů postdramatického (Volksbühne-Castorf, Pollesch) i realistického politického divadla (Schaubühne-Ostermeier, Richter, Theater Gorki), jejich způsob práce s textem, s aktéry, jevištními složkami.
5. Učit se o této problematice diskutovat.
6. Seznámit se s realistickými i postdramatickými texty a formou, jakou pojednávají o problémech a krizi současné společnosti (F. Richter, M. v. Mayenburg, D. Loher, E. Jelinek).
7. Získat vlastní diváckou zkušenost s představením současného společensko-kritického divadla v Berlíně (Volksbühne, Schaubühne, Maxim Gorki Theater, ev. Rimini Protokoll).
8. Seznámení se zahraničním výzkumem historie a teorie postdramatického divadla (pohostinská výuka profesorky Meister z vídeňského Institutu pro divadelní, filmovou a mediální vědu).
- Forma studia:
-
čtení,studium literatury k teorii postdramatického divadla, kratší písemné analýzy a reflexe primární a sekundární literatury, analýza aktuálních společensko-kritických tradičních i postdramatických textů, řízený dialog, diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na médiích a představení zhlédnutých v Berlíně, účast na přednáškovém a seminárním bloku rakouské teatroložky (tlumočeno do češtiny).
Seminář se bude v ZS 2016/17 konat vždy ve čtvrtek v době 12.30-14.00 v místnosti S 412.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou.
- Obsah kurzu:
-
Seminář, který se v jednom semestru bude zabývat současnými podobami německého politického,společensko-kritického a dokumentárního divadla:
Tematické bloky:
1. Teorie postmoderního divadla a textu (H.-T. Lehmann, E. Fischer-Lichte, G. Poschmann).
2. Režijní poetika a inscenace dlouholetého šéfa berlínské Volksbühne Franka Castorfa.
3. Texty a postdramatické politické divadlo René Pollesche, autora a režiséra Volksbühne (viz Prater Berlin). Polleschova práce se scénou, médii, filmem, literaturou a citáty.
4. Návrat dramatické formy, příběhu, dialogu, hrdiny a spolu s tím realistického zobrazení aktuálních problémů současné západní společnosti: berlínská Schaubühne pod vedením Thomase Ostermeiera a zčásti naturalistická dramatika inspirovaná britskou coolness (M. von Mayenburg), inovace tradiční dramatické formy postdramatickými prvky (R. Schimmelpfennig, F. Richter, D. Loher).
5. Činoherně-taneční projekty spolupracovníka Schaubühne, dramatika a režiséra Falka Richtera na této scéně a v Maxim Gorki Theater, divadle, které se v posledních letech výrazně orientuje na problematiku menšin v západní společnosti.
6. Aktuální společensko-kritické postdramatické texty pro divadlo: Elfriede Jelinek píše od r. 1988 (Oblaka. Domov) formálně postdramatické texty a Zeiststücky, tedy aktuální společensko-kritické hry inspirované společenskými a politickými skandály, násilím a xenofobií (viz Chráněnci z r. 2013 reagující na současnou uprchlickou krizi).
7. Nový typ politického dokumentárního divadla:projekty s tzv. experty všedního dne: autorská výpověď autentických osob, které do inscenací vnášejí vlastní životní zkušenost a příběh (Rimini Protokoll, She She Pop); Bürgerbühnen – amatérské Měšťanské scény, např. Bürgerbühne při Staatsschauspiel Dresden (Clemens Bechtel: Moje akta a já).
8. Součástí semináře bude společný výjezd na dvě představení do Berlína, kde navštívíme Volksbühne a Schaubühne nebo Maxim Gorki Theater.
9. V rámci kurzu proběhnou dva přednáškové a jeden seminární blok přední rakouské teatroložky, profesorky Moniky Meister „Historie a teorie postdramatického divadla“ (25.–26. 10.) spojený se zhlédnutím ukázek z představení a diskusí (tlumočeno do češtiny).
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Literatura:
Celárková, Michaela: Poetika vybraných her Rolanda Schimmelpfenniga uvedených na českých scénách v kontextu současného německojazyčného divadla, DP, KDV FF UK v Praze, 2013.
Fischer-Lichte, E.: Estetika performativity
Grusková, A: Německá dráma
Chvátalová,Martina: Politické divadlo Falka Richtera v postdramatickém kontextu. DP, KDV FF UK v Praze, 2014.
Lehmann, H.-T.: Postdramatické divadlo, Bratislava, Divadelný ústav 2007.
Pavlíčková, Aneta: Režijní tvorba Franka Castorfa: Politično v současných Castorfových inscenacích v divadle Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz. BP, KDV FF UK v Praze, 2013.
Schnelle, B.: Elfride Jelinek a její divadlo proti divadlu, Brno, Větrné mlýny 2006.
Weiss, P.: Poznámky k dokumentárnímu divadlu
Hry:
Jelinek, E.: Bambiland/Babylon, Brkola, Praha 2014 (překlad Z. Augustová, B. Schnelle).
Jelinek, E.: Jelinek, E.: Klára S., Nemoc aneb Moderní ženy, On není jako on, Větrné mlýny, Brno 2001 (překlad B. Schnelle, Z. Augustová).
Jelinek, E.: Sbohem, Brkola, Praha 2008 (překlad B. Schnelle a Z. Augustová).
Jelinek, E.: Berla, hůl a tyčka, rukopis (překlad J. Jílková).
Jelinek, E.: Nevadí. Malá trilogie smrti, Brkola, Praha 2014 (překlad B. Schnelle, Z. Augustová).
Jelinek, E.: Sportštyk aneb Sportovní drama, Brkola, Praha 2008 (překlad Z. Augustová).
Jelinek, E.: Tři divadelní hry (Obchodníkovy smlouvy, Rechnitz (Anděl zkázy), O zvířatech, Brkola, Praha 2014 (překlad B. Schnelle, J. Jílková)
Loher, D.: Poslední oheň
Loher, D.: Tetování. Modrovous - Naděje žen. Adam Geist. Klářiny vztahy. Třetí sektor (pět divadelních her), Brno, Větrné mlýny 2004.
Loher, D.: Zloději
Müller, H.: Pověření. Tři hry (Kvartet, Pověření, Hamlet-stroj), Prostor, Praha 1998 (překlad K. R. Jilská).
Richter, F.: Bůh je DJ, Electronic city, Pochucha (3 hry), Praha, Transteatral 2007.
Mayenburg, M.von. Tvář v ohni, Ošklivec, Mučedník,
Schimmelpfennig, R.: Arabská noc, Push up 1-3, Zlatý drak
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Průběžná práce při semináři, vypracovávání kratších písemných analýz a reflexí, aktivní účast v diskusích při seminářích, účast na pohostinské výuce prof. Meister a diskuse při semináři, výjezd na představení do Berlína, analýza zhlédnutých záznamů a představení a diskuse o nich.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Pokud se do předmětu zapíší méně než 3 studenti, může být zrušen.
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 12:30–14:00 Zuzana AUGUSTOVÁ Učebna
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: