Divadlo v kontextu vývoje západní kultury II 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DZB1 | ZK | 3 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Daniela JOBERTOVÁ, Eva KYSELOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Zuzana AUGUSTOVÁ, Daniela JOBERTOVÁ, Eva KYSELOVÁ, Martina SCHLEGELOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Seznámit studenty s principy, které určovaly podobu divadla v různých historických etapách, a zároveň jim zprostředkovat společenský i umělecký kontext; postavení a funkci divadla v něm.
- Forma studia:
-
Výklad, promítání relevantních audio-vizuálních záznamů.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Absolvování předmětů Dějiny divadla I 1,2.
- Obsah kurzu:
-
Divadlo v kontextu vývoje západní kultury 2 je určeno pro posluchače druhých ročníků všech oborů DAMU. Obsahem této přednásky je seznámit v základních rysech s hlavními vývojovými etapami evropského divadla od realismu k moderně. Přednášejí střídavě odborníci na danou etapu.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
DIVADLO V KONTEXTU ZÁPADNÍ KULTURY II - ZS
Primární literatura:
Bablet, Denis. Scénické revoluce dvacáteho století. In Scénografie 2/76 (výbor studií)
Braulich, Max Reinhardt - divadlo mezi snem a skutečností
Brockett, Dějiny divadla (příslušné kapitoly)
Craig, O divadelním umění
Götz, Boj o český divadelní sloh (kap. Doba expanze)
Hořínek, Cesty moderního dramatu (příslušné kapitoly)
Hyvnar, Francouzská divadelní reforma (zejm. část I., Divadelní moderna)
Hyvnar, Herec v moderním divadle (str. 9-181)
Lindovská, Od Antona Pavloviča Čechova k Michailovi Čechovovi
Stanislavskij, Můj život v umění
Stanislavskij, Moje výchova k herectví
Tairov, Odpoutané divadlo
Vostrý, „Od modernismu k postmoderně: expresionismus“, Disk 1
Hry:
Gogol Revizor, Ženitba
Ostrovskij Bouře, Výnosné místo
Čechov Tři sestry, Višňový sad, Svatba
Andrejev Černé masky
Gorkij Na dně
Blok Bufonáda
Pirandello Šest postav hledá autora
Ibsen Nora, Heda Gablerová
Strindberg Sonáta duchů, Slečna Julie
Wedekind Probuzení jara
Maeterlinck Modrý pták
Brecht Baal
Jarry Král Ubu
Claudel Polední úděl
Sekundární literatura:
Gombrich, Příběh umění (příslušné kapitoly)
Ejzenštejn, Umenie mizanscény
Scherhaufer, Čítanka z dejín divadelnej réžie III.
Martínek, Karel. Ruská divadelná moderna, Ruské klasické drama a divadlo
Vostrý, O hercích a herectví (kapitola Od výrazu k jednání a Herec a režisér)
Vostrý, Režie je umění (kapitola Princip nedokončování a historická souvislost z „Ejzenštejnových lekcí divadelní režie“)
Deák, František. Symbolistické divadlo
Dostojevskij Zločin a trest
Tolstoj Anna Kareninová
Kafka Proces, Proměna
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Divadlo v kontextu západní kultury II - ZS 2015
(otázky ke zkoušce)
1.Realismus a naturalismus (charakteristika uměleckého směru, vliv na vývoj divadla a dramatu, divadla, autoři a díla (Rusko, Německo, Itálie)).
2.Edward Gordon Craig a A.Appia a reforma divadla (režie, scénografie, herectví).
3.Henrik Ibsen a moderní divadlo (charakteristika tvůrčích etap, díla).
4.August Strindberg a moderní divadlo (charakteristika dramatické tvorby, díla).
5.A.P.Čechov (charakteristika tvorby, žánrové členění (aktovky, ranné hry, „velká čtyřka“) a vliv na moderní divadlo a drama).
6.K.S.Stanislavskij a MCHT (moderní divadlo na přelomu století, vznik MCHT, metoda psychologického realismu).
7.Expresionismus a neoromantismus (charakteristika pojmu, vliv na moderní divadlo, drama a režii - Max Reinhardt a Leopold Jessner, Otto Brahm, autoři a díla).
8.Symbolismus (charakteristika pojmu, vymezení vůči romantismu, realismu a naturalismu).
9.Ruská moderna a avantgarda (charakteristika a vymezení pojmu, autoři a díla, meziválečná avantgarda a reforma divadelní režie a herectví).
Klasifikace a udělení kreditů je podmíněno absolvováním zkoušky z probíraného období a ověřuje zvládnutí látky na úrovni, na které byla odpřednášena, dále znalost předepsané povinné literatury (odborné publikace i dramatické texty) a orientaci v širších evropských společenských souvislostech (resp. v kontextu západní kultury).
Katedra teorie a kritiky vypisuje tři řádné a dva opravné termíny.
Zkouška vychází z přednášek a seznamu literatury a bude pouze ústní.
Student je povinen se přihlásit na jeden ze tří vypsaných řádných termínů.
Druhý opravný termín student skládá za přítomnosti dvou pedagogů.
Student, který je přihlášen, ale neomluví se a nedorazí, je ohodnocen známkou X.
Student, který se nepřihlásí na žádný z řádných termínů, je automaticky zpětně ohodnocen známkou X.
Pokud student neuspěje na řádném ani dvou opravných termínech, může si požádat o děkanský termín, který je komisionální zkouškou.
Pokud se zapsaný student nemůže na zkoušku dostavit (pouze ze závažných důvodů), měl by se nejpozději den před zkouškou písemně omluvit zkoušejícím:
martina.schlegelova@damu.cz, zuzana.augustova@damu.cz, eva.kyselova@damu.cz
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky St 13:30–15:00 Daniela JOBERTOVÁ Hallerův sál
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 201 - Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Nonverbální divadlo (Bc) od 2016/17 ()
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)
- Scénografie (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)
- Dramatická výchova - tříleté prezenční (B.A.) (povinný předmět)
- Produkce (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)