Divadlo v kontextu vývoje západní kultury II 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DZB2 | ZK | 3 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Daniela JOBERTOVÁ, Eva KYSELOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Zuzana AUGUSTOVÁ, Daniela JOBERTOVÁ, Eva KYSELOVÁ, Martina SCHLEGELOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Seznámit studenty se základními vývojovými tendencemi divadla evropského typu formujícími i jeho současnou podobu
- Forma studia:
-
Výklad, promítání relevantních audio-vizuálních záznamů.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Absolvování předmětů Dějiny divadla I 1,2, a Dějiny divadla II 1.
- Obsah kurzu:
-
Divadlo v kontextu vývoje západní kultury 2 je určeno pro posluchače druhých ročníků všech oborů DAMU. Obsahem této přednásky je seznámit v základních rysech s hlavními vývojovými etapami evropského divadla od od moderny k současnosti. Přednášejí střídavě odborníci na danou etapu.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
DIVADLO V KONTEXTU ZÁPADNÍ KULTURY II
Seznam literatury pro LETNÍ SEMESTR 2015/2016
Primární literatura
Aronson: Americké avantgardní divadlo
Artaud: Divadlo a jeho dvojenec
Braun: Druhá divadelní reforma : studie
Brockett: Dějiny divadla (příslušné kapitoly)
Brook: Prázdný prostor
Camus: Mýtus o Sisyfovi
Carlson: Dejiny divadelných teórií (příslušné kap.)
Esslin: Absurdní divadlo In. Podstata, tradice a smysl absurdního divadla
Fischer-Lichte: Dejiny drámy (příslušné kapitoly)
Goriaux Pelechová: Divadlo Thomase Ostermeiera
Grusková: Nemecká instantná skúsenosť In. Nemecká dráma
Hančil: Royal Court Theatre
Hyvnar: Francouzská divadelní reforma (příslušné kap.)
Hyvnar: Herec v moderním divadle
Jiřička: Identita v době otřesu
Jordan: Orbis cirkus
Jurkowski: Proměny ikonosféry (přísl. kapitoly)
Kundera: Brecht
Pavis: Divadelní slovník (příslušná hesla)
Semil, Wysińska: Slovník světového divadla Scherhaufer: Čítanka z dejín divadelnej réžie III
Sekundární literatura
Augustová: doslov In. E. Jandl: Experimentální hry (2005)
Augustová: Dramatický svět T. Bernharda In. T. Bernhard: Ritter, Dene, Voss (1998, doslov)
Augustová: Jazykové plochy a zkraty Felicie Zeller In. F. Zeller: Pět her (2016, doslov)
Augustová: Peter Turrini (erotomantik) In. P. Turrini: Josef a Marie (2006, doslov)
Augustová: Rozhněvaný i nostalgický poutník Evropou In. P. Handke: Pět her (2012, doslov)
Augustová: Thomas Bernhard
Brecht: doslovy In. Divadelní hry I-VIII ( J. Grossman, L. Kundera a R. Vápeník)
Brecht: Malé organon pro divadlo In. Myšlenky (včetně doslovu J. Grossmana)
Dürrenmatt: Stati a projevy o divadle
Höller: Tanec se smrtí, sněžení a kosmická bouře In. T. Bernhard: Hry I (1998, doslov)
Hořínek: doslov In. F. Dürrenmatt: Hry (2006)
Jobertová: Když mluvit znamená jednat
Jobertová: Znovuzrození dramatika In. B.-M. Koltés: Hry (2006, doslov)
Knopová: Svet kontroverznej drámy
Kopecký: Antonin Artaud : poslední z prokletých
Kott: Konec nemožného divadla In. Scéna, 12-13/1989
Lacey: British realist theatre
Lukeš: S Dionýsem divno hrát In. Svět a divadlo 3/1994
Pilný: Irony and identity in modern irish drama
Pilátová: Hnízdo Grotowského
Pörtner: Experimentální divadlo
Ruland, Bradbury: Od puritanismu k postmodernismu (s. 302-308)
Schmidt-Dengler: Tragédie jsou komedie In. T. Bernhard: Hry II (1999, doslov)
Sierz: In-yer-face theatre
Štefko: Dejiny slovenskej drámy 20. storočia
Völker, Grimm, Esslin, Harder: Smysl nebo nesmysl? : groteskno v moderním dramatu
Vostrý: Herec a režisér In. O hercích a herectví
Hry:
Beckett: Čekání na Godota, Konec hry
Bernhard: Divadelník, Náměstí Hrdinů
Brecht: Dobrý člověk ze Sečuanu, Matka Kuráž a její děti
Bulgakov: Zojčin byt
Camus: Caligula
Crimp: Pokusy o její život
Dürrenmatt: Fyzikové
Genet: Služky
Ionesco: Plešatá zpěvačka
Jandl: Humanisti
Jelinek: Nemoc aneb Moderní ženy, Bambiland
Kane: Psychóza ve 4:48
Karvaš: Velká paruka
Koltes: Boj černocha se psy
Loher: Klářiny vztahy
Miller: Smrt obchodního cestujícího
O'Neill: Cesta dlouhým dnem do noci
Osborne: Ohlédni se v hněvu
Pinter: Narozeniny
Sartre: S vyloučením veřejnosti
Schimmelpfennig: Arabská noc
Stoppard: Rock ´n´Roll
Synge: Hrdina západu
Turrini: Alpské červánky
Williams: Tramvaj do stanice touha
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Divadlo v kontextu západní kultury II- LS 2015/2016
(otázky ke zkoušce)
1. Francouzská moderna (surrealismus, J.Coppeau, Kartel, vizionář A.Artaud)
2. Bertolt Brecht, koncept epického divadla a počátky politického divadla
3. Existencialismus a jeho vliv na absurdní divadlo a drama (charakteristika pojmu, výchozí zdroje, společenské změny a jejich reflexe v dramatické tvorbě, charakteristické znaky, autoři a díla)
4. Moderní americké divadlo (vlivy a zdroje, scénické konvence, formování moderního amerického dramatu – autoři a díla, reforma herectví, zásadní divadelní soubory, americká avantgarda 20.století)
5. Druhá divadelní reforma (charakteristika pojmu, vlivy a zdroje, koncepty chudého divadla, prázdného prostoru, budování nového vztahu divák-herec, tvorba Grotowského, Kantora, Brooka, Living Theatre atd)
6. Poválečné britské divadlo a drama (vliv společenských pohybů na současné drama ve 20.století, Royal court Theatre workshop, formování irského divadla a dramatu)
7. Současné divadlo v německojazyčných zemích (tradice politického divadla, , autoři a díla, zásadní osobnosti režie)
8. Současné tendence v evropském divadle (proměna dramaturgie, charakteristika tvorby režisérů (např. ve Francii a Polsku), různorodost žánrů a druhů, pronikání nových principů tvorby (např. nový cirkus)
Zkouška vychází z přednášek a seznamu literatury a bude pouze ústní.
Student je povinen se přihlásit na jeden ze tří vypsaných řádných termínů.
Druhý opravný termín student skládá za přítomnosti dvou pedagogů.
Student, který je přihlášen, ale neomluví se a nedorazí, je ohodnocen známkou FX.
Student, který se nepřihlásí na žádný z řádných termínů, je automaticky zpětně
ohodnocen známkou FX.
Pokud student neuspěje na řádném ani dvou opravných termínech, může si požádat o
děkanský termín, který je komisionální zkouškou.
Pokud se zapsaný student nemůže na zkoušku dostavit (pouze ze závažných důvodů),
měl by se nejpozději den před zkouškou písemně omluvit zkoušejícím:
martina.schlegelova@damu.cz, zuzana.augustova@damu.cz, eva.kyselova@damu.cz
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky St 13:30–15:00 Eva KYSELOVÁ Hallerův sál
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Nonverbální divadlo (Bc) od 2016/17 ()
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)
- Scénografie (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)
- Dramatická výchova - tříleté prezenční (B.A.) (povinný předmět)
- Produkce (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)