Osobnosti moderní režie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207OMZ | Z | 1 | česky | zimní i letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Eva KYSELOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem je schopnost reflexe divadelního představení a tvorby, začlenění do souvislostí současného divadla a to i bez přímé divácké zkušenosti. Student po absolvování předmětu výrazně prohloubí své vědomosti a orientaci v konkrétních etapách vývoje moderního divadla.
- Forma studia:
-
Prezenční, seminární bloková výuka.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Absolvování předmětů Dějiny divadla v kontextu západní kultury I. a II. v bakalářském cyklu studia, případně srovnatelných předmětů na jiných vysokých školách.
- Obsah kurzu:
-
Cílem semináře je obeznámení s tvůrci a divadelními soubory, které významně zasáhly do vývoje moderního divadla od druhé poloviny 20. století. Podstatou je na základě analýzy audio-vizuálních záznamů vybraných konkrétních inscenací charakterizovat a začlenit tvorbu do kontextu současného divadla, ale i do souvislostí a vývinu jednotlivých umeleckých osobností. Seminář je doplněn o individuální studium dalších sekundárních písemných pramenů.
Seminář ve formě blokové výuky probíhá na dvou úrovních. První je promítání vybrané inscenace s odborným pedagogickým výkladem a uvedením do problematiky a následnou diskusí. Další je domácí písemná teoretická reflexe viděného díla podepřená o samostudium doporučených primárních i sekundárních pramenů.
Vybrané inscenace by měly mapovat nejvýznamnější evropské divadelní kultury a jazykové oblasti, ale současně i zachovat jistou časovou kontinuitu (20. století s přechodem do nového milénia). Seminář je otevřen debatě a návrhům posluchačů.
Podoba semináře se může vázat na konkrétní jazykovou oblast, etapu vývoje divadla, případně na společné znaky poetiky jednotlivých umělců.Seminář se ve formě tematických bloků věnuje tvorbě těchto osobností: Peter Brook, Ariane Mnouchkine, Giorgio Strehler, Claus Peymann, Thomas Ostermeier, Andreas Kriegenburg, Luc Bondy, Eimuntas Nekrošius, Alvis Hermanis, Jan Klata, Krzysztof Warlikowski, Krystian Lupa, Robert Wilson, Stephen Daldry, Peter Hall, přičemž je možné témata obměňovat.
Struktura semináře:
-Úvod do semináře - obeznámení posluchačů s formou a podstatou semináře, podmínek absolvování, seznam povinné literatury a časový harmonogram.
-Jednotlivé tematické bloky.
Příklady zaměření tématických bloků:
-Peter Brook - od činohry k divadelnímu výzkumu.
-Ariane Mnouchkine - na rozhraní klasiky a multikulturalismu.
-Patrice Chéreau - současné podoby klasiky.
-Giorgio Strehler - moderní vidění tradice.
-Německá současná režie - Thomas Ostermeier.
-Německá současná režie - Andreas Kriegenburg.
-Luc Bondy a Claus Peymann ve vídeňském Burgtheater.
-Robert Wilson - od americké avantgardy k evropskému divadlu.
-Novátoři polského divadla - Krystian Lupa.
-Novátoři polského divadla - Jan Klata.
-Novátoři polského divadla - Krzysztof Warlikowski.
-Vrcholní režie pobaltských zemí - Alvis Hermanis.
-Vrcholní režie pobaltských zemí - Eimuntas Nekrošius.
-Britská poválečná režie - Peter Hall.
-Britská poválečná režie - Stephen Daldry.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Aronson, Arnold. Americké avantgardní divadlo. Praha: AMU, 2011
Barba, Eugenio, Savarese, Nicola. Slovník divadelní antropologie. Praha: Divadelní ústav, 2000
Braun, Kazimierz. Druhá divadelní reforma? Praha: Divadelní ústav, 1993
Braun, Kazimierz. Divadelní prostor. Praha: AMU, 2001
Brook, Peter. Prázdný prostor. Praha: Panorama, 1988
Brook, Peter. Pohyblivý bod. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996
Brook, Peter. Nitky času. Praha: Divadelní ústav, 2004
Carlson, Marvin. Dejiny divadelných teórií. Bratislava: Divadelný ústav, 2006
Craig, Edward Gordon. O divadelním umění. Praha: Divadelní ústav, 2006
Fischer-Lichte, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na Konári, 2011
Fischer-Lichte, Erika. Dejiny drámy. Bratislava: Divadelný ústav, 2003
Jovićević, Aleksandra, Vujanovič, Ana. Úvod do performatívnych štúdií. Bratislava: Divadelný ústav, 2012
Jurkowski, Henrik. Proměny ikonosféry. Vizuální kontext divadelního umění. Praha: AMU, 2010
Lacey, Stephen. British realist theatre. London: Routledge, 1995
Lehman, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007
Mistrík, Erich a kol. Kultúrna a multikultúrna výchova. Bratislava: IRIS, 1999
Pavis, Patrice. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003
Pavis, Patrice. Analyzing Performance. University of Michingan: Michigan, 2003.
Pilátová, Jana. Hnízdo Grotowského. Praha: Divadelní ústav, 2009
Semil, Malgorzata, Wysinska, Elzbieta. Slovník světového divadla 1945-1990. Praha: Divadelní ústav, 1998
Schechner, Richard. Performancia: teórie, praktiky, rituály. Bratislava: Divadelný ústav, 2009
Šimková, Soňa. Strehler divadlo v znamení réžie. Bratislava: Stimul, 1997
Dílčí studie z periodik:
SAD, Divadelní revue, Theater Heute, Slovenské divadlo, Theatre Journal
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Povinnost účastnit se všech plánovaných bloků, aktivní účast na semináři. V případě jedné absence možnost dohodnout na doplňující písemné práci.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Pokud se do předmětu zapíší méně než 3 studenti, může být zrušen.
- Další informace:
- Předmět lze absolvovat opakovaně
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 18:00–19:30 Eva KYSELOVÁ Hallerův sál
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 18:00–19:30 Eva KYSELOVÁ Hallerův sál
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů: