Jak uchopit filmový příběh 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
301JU1 | Z | 2 | 2/T |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Seznámení s různými scenáristickými postupy při vytváření původního celovečerního filmového scénáře anebo adaptace literární předlohy v rozměru celov. filmu. Různé možnosti a metody uchopení filmového příběhu prostřednictvím postavy, prostředí, situace, rozvíjení fabulace, práce s kolektivní pamětí, destilace osobní zkušenosti, více příběhových linií, více hlavních postav, atd?
- Forma studia:
-
Kombinovaný seminář/přednáška
- Předpoklady a další požadavky:
-
Aktivní práce v paralelně probíhající scenáristické dílně. Kurz automaticky navštěvují ? je povinný ? studenti zapsaní do scenáristické dílny ved. pedagoga, navíc je otevřen i pro zájemce mimo konkrétní (Jarchovského) scenáristickou dílnu, kteří se do kurzu zapíší.
- Obsah kurzu:
-
Přednáška kombinovaná s tvůrčím seminářem. Různé metody a tvůrčí postupy při vytváření filmového či televizního scénáře s využitím osobních tvůrčích zkušeností vedoucího pedagoga. Výuka probíhá na základě příkladů a ukázek 1) ze scénářů ved.pedagoga a filmů na jejich základě vzniklých, 2) na základě ukázek tvůrčích scenáristických postupů dalších signifikantních filmových děl. (ad 1) Pějme píseň dohola, Šakalí léta, Pelíšky, Musíme si pomáhat, Pupendo, Želary, Horem pádem, Kráska v nesnázích, Medvídek, U mě dobrý, Kawasakiho růže, Občanský průkaz, Nevinnost, Líbánky, Klauni, Zahradnictví, Učitelka..(ad2) díla M.Formana, W.Allena, R.Altmana, F.Felliniho, I.Bergmana, M.Leighe, J.Menzela a dalších, kteří mají vliv na tvorbu P.Jarchovského. Dále se kurz opírá o Jarchovského zkušenosti dramaturga v ČT, pro kterou vyhledává nosné látky od absolventů oboru či studentů: Hotel Čtvrtá hvězda, Případ pro exorcistu, Amerikánka, Sudety, Kobry a Užovky, Vymalováno atd?
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Jean Claude Carriére ? VYPRÁVĚT PŘÍBĚH
Syd Field ? JAK NAPSAT DOBRÝ SCÉNÁŘ
Andrzej Wajda ? MOJE FILMY
Walter Kerr ? JAK NEPSAT HRU
Hitchcock ? Truffaut ? ROZHOVORY
Ingmar Bergman ? LATERNA MAGICA
Ingmar Bergman ? OBRÁZKY
James Monaco ? JAK ČÍST FILM
Charles Chaplin ? MŮJ ŽIVOTOPIS
Buster Keaton ? MŮJ NÁDHERNÝ SVĚT GROTESKY
Federico Fellini ? DĚLAT FILM
Stig Björkman ? WOODY O ALLENOVI
Antonín J. Liehm ? OSTŘE SLEDOVANÉ FILMY
Josef Škvorecký ? VŠICHNI TI BYSTŘÍ MLADÍ MUŽI A ŽENY
Costanzo Constantini ? ROZHOVORY S FELLINIM
Eric Lax ? WOODY ALLEN ? HOVORY O FILMU
Jan Fleischer ? TO BY MOHL BÝT FILM
Stephen King ? O PSANÍ
Jan Bernard ? MALÝ LABYRINT FILMU
Ivan Herfurt ? ZLATÝ FOND SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE
Miloš Forman ? CO JÁ VÍM?
Jiří Janoušek ? TŘI A PŮL POPRVÉ, TŘI A PŮL PODRUHÉ
Jean Renoir ? MŮJ ŽIVOT A MÉ FILMY
Luis Buňuel ? DO POSLEDNÍHO DECHU
Geoff Andrew ? PODIVNĚJŠÍ NEŽ RÁJ
Sven Nykvist ? ÚCTA KE SVĚTLU
Emanuel Frynta ? ZASTŘENÁ TVÁŘ POEZIE
Monografie filmových tvůrců: Bergman, Kieslowski, Zanussi, Peckinpah, Lynch, Jiří Weiss, Pavel Juráček, Věra Chytilová, Ivan Passer, Andrzej Tarkovskij?
FILMOVÉ POVÍDKY A SCÉNÁŘE: 3krát Oscar pro český film, Fellini, Bergman atd?
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Účast na semináři alespoň 75%, aktivita během diskuze, analýza vybraných ukázek.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Pokud bude příležitost, součástí kurzu může být návštěva probíhajícího filmového nebo televizního natáčení anebo moderovaná beseda s některým z filmových tvůrců spolupracujících s vedoucím pedagogem: (J. Hřebejk, O. Trojan, V.Tauš, J.Prušinovský ad?)
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (oborový předmět)