Pátrání po složkách filmové mizanscény
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
302PM | Z | 1 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Hana JAROŠOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Viktória RAMPAL DZURENKO
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Vypracování storyboardu krátkého příběhu se změnou děje
- Forma studia:
-
Seminář
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou
- Obsah kurzu:
-
1. Úvod do filmového jazyka - filmovej mizanscény, veľkosti záberov a emocionálna a informatívna kvalita ich vizuálnej a auditívnej zložky.
Projekcia filmu Soví řeka, réžia: Robert Enrico (1962).
2. Podstata filmového príbehu ? rozprávanie v obrazoch a vo zvukoch.
Projekcia filmu Hukkle, réžia: Gyorgy Pálfy (2002).
Úloha: napísať krátku bezdialógovú filmovú poviedku.
3. Čo je to práca s hercom a ako inscenovať aby skrze mizanscénu prehovorili významy, hra s postupným odhaľovaním, s tajomstvom a s napätím...
Analýza textu Návrat Vojaka z frontu od Sergeja Ezejštejna.
zadanie úlohy: praktické prevedenie hereckej akcie v priestore na zadaný dialóg priamo na mieste ? pozorovanie ako z jedného dialógu môžu vplyvom zmeny mizanscény vzniknúť celkom nové významy.
4. Špecifiká filmovej mizanscény ? v obraze hrajú nielen herci ale aj prostredie, predmety..
Analýza textu o práci s hercom Poznámky o kinematografu od Roberta Bressona ? vo filme aj časti (výseky, gestá a telo hrajú..). A hrajú nie len herci ale aj všetko, čo je v zábere (predkamerová realita, vnútrozáberová montáž).
Konkrétne filmové ukážky z filmov: Pickpocket, réžia: Robert Bresson (1959), Zabitá neděle, réžia: Drahomíra Vihanová (1969), Sedmikrásky, réžia: Věra Chytilová, (1966).
5. Úloha pohybu kamery, priestoru a svetla pri budovaní mizanscény.
Projekcia ukážok z filmov: Mlčanie (1963) a Persona (1966) réžia: Ingmar Bergman
Fenomén svetla. Kompozície kamery. Kinematografický film. Analýza názorov kameramana Svena Nykvista.
Literatúra: Sven Nykvist: Úcta ke světlu.
Zadanie pre študentov: fotiť portrét alebo objekt pod vplyvom rozdielneho svetla, pozorovanie zmeny vizuálneho pôsobenia.
6. Význam farby, priestoru a hĺbky záberu vo filme.
Ukážka z filmu: Červená Pustina, réžia: Michelangelo Antonioni (1964).
Stalker, réžia: Andej Tarkovskij (1979).
Zadanie pre študentov: vymyslieť krátku filmovú etudu s premyslenou dramaturgiou farieb a hĺbkou obrazu.
6. Kreatívna zvuková dramaturgia.
Analýza zvukovej roviny filmu, čo je to zvukový celok a zvukový detail, imanentný a transcendentný zvuk ... Bezhraničné možnosti zvukovej mizanscény na rozdiel od ?výrezu obrazu?. Film ako kreatívne spájanie zvukovej a obrazovej zložky.
Projekcia filmu: Odsouzený na smrt uprchl, réžia: Robert Bresson (1956).
Literatúra: Robert Bresson: Poznámky o Kinematografu
Ivo Bláha: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla
Zadanie pre študentov: napísať krátku etudu ? čo sa môže odohrávať vo zvuku pri jednom zábere s indiferentným obrazom.
7. Hudba vo filme. Hudobnosť filmu. Ako môže hudba ovplyvniť filmovú mizanscénu.
Projekcia filmu: Pianistka, réžia: Michael Haneke (2001).
Zadanie pre študentov: napísať krátku filmovú poviedku kde hudba bude priamou významovou zložkou mizanscény.
8. Filmová montáž: montážna a antimontážna teória o mizanscéne, temporytmus, filmové štylistické formy a figúry, záberová a vnútrozáberová montáž.
projekcia filmu Jana Němce: Démanty noci (1964).
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
BERNARD, Jan (2015): Jan Němec. Praha: Nakladatelství AMU.
BLÁHA, Ivo (2004): Zvuková dramaturgia audiovizuálneho diela. Praha: Akademie múzických umění.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin (2007): Dějiny filmu. Praha: Akademie múzických umění. Přel. Helena Bendová a další (McGraw-Hill Companies, Inc. 2004).
BRESSON, Robert (1998): Poznámky o kinematografu. Praha: Dauphin. Přel. Miloš Fryš (Gallimard, 1995).
EJZENŠTEJN, Sergej M. (1966): Umenie mizanscény. Bratislava: Národné divadelné centrum. Přel. Viera Mikulášová ? Škridlová, Miroslav Neumann.
MONACO, James (2004): Jak číst film. Praha: Albatros. Přel. Tomáš Liška, Jan Valenta (Oxford University Press, London 2000).
MONACO, James (2001): Nová Vlna. Praha: Akademie múzických umění. Přel. Vít Janeček, Tomáš Liška (Oxford University Press, New York 1976-7).
NYKVIST, Sven (1999): Úcta ke světlu. Praha: Paseka. Přel. Zbyněk Černík
PLAŽEWSKI, Jerzy (1967): Filmová řeč. Praha: Orbis. Přel. Zdeněk Smejkal (Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Varšava 1961).
PRÁDNÁ, Stanislava; ŠKAPOVÁ, Zdena; CIESLAR, Jiří (2002): Démanty všednosti. Praha. PRAŽSKÁ SCÉNA.
ŠKAPOVÁ, Zdena (1987): Robert Bresson. Praha: Československý filmový ústav.
ŠKVORECKÝ, Josef (1991): Všichni ti bystří mladí muži a ženy. Praha: Horizont.
TARKOVSKIJ, Andrej Arseňjevič (2005): Krása je symbolem pravdy. Příbram: Camera Obscura. Přel: Miloš Fryš, Jaromír Blažejovský, Jíří Houdek, Galina Kopaňevová, Petr Janyška, Eva Soukopová, Martin Skořepa, Josef Fryš a Petr Gajdošík.
TOTEBERG, Michael (2005): Lexikon světového filmu. Stuttgart: J. B. Metzler Verlag. Přel. Veronika Dudková, Marcela Maešová, Petra Kopplová a Petr Kurka.
VALUŠIAK, Josef (2012): Základy střihové skladby. Praha: Nakladatelství AMU.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
aktivní účast a kreativní tvorba studentů
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 12:20–13:55 Viktória RAMPAL DZURENKO Ateliér KR 236
Lažanský palácvolitelný přednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů: