Čeští filmaři na pomezí hraného a dok. filmu a jejich kritická reflexe 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303CF1 | Z | 1 | 18/S | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Vladimír HENDRICH
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Vladimír HENDRICH
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Seminář se zaměřuje na české režiséry, kteří se věnovali/věnují jak hrané, tak dokumentární tvorbě, soustřeďuje se na filmová díla, v nichž se tyto dvě polohy kinematografie prolínají. (Přičemž rozlišení na hranou a dokumentární tvorbu vnímejme jen jako pracovní.)
- Forma studia:
-
seminář je vždy věnován jednomu tvůrci - studenti mají zadané filmy, které představí uvozujícím komentářem a ukázkou, akcentující zaměření semináře - diskuse probíhá nad jednotlivými filmy ve výkladovém rámci, jenž poukazuje na vybrané momenty z historie českého filmu
- Předpoklady a další požadavky:
-
Student musí mít absolvované fakultou zajišťované přednášky z historie české kinematografie.
- Obsah kurzu:
-
Na podloží vybraných děl české kinematografie a v jejím historickém i dějepisném rámci zabývá se seminář mimo jiné imaginárními světy fikčních filmů, které svůj pravdivostní statut odvozují od užití tzv. dokumentaristických prostředků. Napětí mezi dokumentárně registrujícím realismem a iluzorností či kreativním potenciálem filmu zároveň utváří prostor, v němž se děly dějiny (a v němž se děje jejich dnešní interpretace). Tzv. hraný film se tak může nechtěně stát předmětem doličným konkrétní doby, neboť vším, čím je, je otiskem času, v němž byl natočen. Ve své stylizaci pak často paradoxně vypovídá o své době víc než dobové inscenované dokumenty. Na konkrétním materiálu postavený seminář je příležitostí k úvaze nad tím, jak různé filmové kódy utvářejí význam, i nad tím, zda si vůbec můžeme vystačit s typologickou klasifikací filmů, jejímiž kritérii jsou kategorie fiktivní a dokumentární.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Základním studijním materiálem jsou vybrané filmy českých režisérů (abecedně):
Miloš Forman, Pavel Hobl, Věra Chytilová, Vojtěch Jasný, Jaromil Jireš, Elmar Klos (Ján Kádar), Karel Kachyňa, Jan Němec, Vít Olmer, Evald Schorm, Vladislav Vančura, Otakar Vávra, Drahomíra Vihanová, Petr Zelenka
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Podmínky úspěšného ukončení předmětu:
účast a aktivita na seminářích,
prezentace filmů včetně výběrů konkrétních ukázek,
vypracování semestrální práce (analytický text k vybranému tvůrci).
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
-
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Út 14:00–16:25 Vladimír HENDRICH Učebna KDT 217
Lažanský palácsudý týden paralelka 1 - Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dokumentární tvorba - bakalář (oborový předmět)