Výrazové prostředky v dokumentárním filmu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303VPD1 | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Rudolf ADLER
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Rudolf ADLER
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Předmět je konstruován ze dvou paralelních linií: Metodologické a analytické.
Ve dvou semestrech se posluchač seznámí se všemi etapami vzniku autorského díla budovaného zcela nebo převážně z audiovizuálního obrazu reality. Obecně: Díla dokumentární tvorby. S jednotlivými složkami výrazového aparátu jež má tvůrčí dokumentaristika k dispozici a možnostmi jejich efektivního užití.
V prvé řadě s metodikou a etapami procesu koncepčního dramaturgického myšlení při formování a formulování námětu a tématu díla.
Dále předmět seznamuje s realizačními metodami dokumentaristiky reportážní a rekonstrukční, s jejich možnostmi a aplikacemi v procesu realizace.
Analyzuje realizační postupy, výstavbu a komponenty dokumentárního záběru. Výstavbu motivu a situace při realizaci dokumentárního díla a jeho kompozice ve vztahu k jednotlivým žánrům, skladebné postupy a vztahy vizuálních a zvukových výrazových prostředků.
Téměř každá přednáška vychází z podrobné strukturální analýzy některého z významných děl historie dokumentaristiky nebo současného dokumentu, případně jejich relevantních částí. Z konkrétních realizací jsou pak odvozovány a potvrzovány teoretické informace.
Předmět je profesní a klade důraz na společný „řečový“ základ audiovizuálního vyjadřování, na kontinuitu a kauzalitu vývoje vyjadřovacích prostředků jejich užití a působení.
Důraz je kladen i na aktivitu studentů. V diskusi o jednotlivých ukázkách a tvůrčích postupech jsou vedeni k tomu, aby o nich dovedli samostatně uvažovat, definovat je, přesně formulovat a zejména aplikovat poučeně a současně kreativně a osobitě ve vlastní tvůrčí praxi.
- Forma studia:
-
Semináře, projekce, strukturální analýzy promítnutých filmů, řízená diskuse.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Obecný přehled o dějinách dokumentárního filmu, nejdůležitějších etapách jeho vývoje a klíčových osobnostech ve světovém i domácím kontextu.
- Obsah kurzu:
-
1. Společný řečový základ audiovizuálního výrazu. Znak. Vizuální sdružování. Vizuální kultura, řeč a komunikace. Historické souvislosti. Kinematografický obraz reality - jeho originalita a specifika. Záběr a jeho hlavní formotvorné prvky.
Film: Lumiére / A.S.Labarthe - Jean-Marc Chapoulie / Francouzský dokument k 100 výročí kinematografie.
2. Rekonstrukční metoda realizace dokumentárního díla. Podmínky, možnosti, limity. Dokumentární film - narativita, příběh, drama. Dramaturgické aspekty a předpoklady užití rekonstrukční metody.
Film: Nanuk ze severu. /R.Flaherty/ Obě verze. Ozvučená i rekonstruovaná němá.
3. Realizační aspekty a podmínky rekonstrukční metody. Motiv. Situace. Jejich režijní ztvárnění. Deskripce a emotivita. Problematika režijní práce s lidmi před kamerou.
Film: Viz téma 2.
4. Reportážní metoda. Dramaturgická a realizační problematika. Možnosti a limity. Základní dramaturgické pojmy. Námět a téma. Jejich formulace a naplňování v realizační praxi. Historické souvislosti. Vzájemné vlivy, prostupnost a možnosti kombinace reportážní a rekonstrukční metody.
Film: Berlin / W. Ruttmann /
5. Formy reportážní metody a jejich uplatnění. Direktní reportáž. Dramaturgická a realizační problematika.
Film: L Altro aspetto / Masimo Zerbinatti /
6. Koncipované reportážní formy. Scenáristická a dramaturgická příprava.
Kontrasty a jejich harmonizace uvnitř motivu a situace. Emoce a „ pravdivost.“
Komentář jeho typy funkce a možnosti v dokumentární tvorbě.
Film: Setkání Sainy s Paříží / J.Ivens /
7. Reportážní a rekonstrukční metoda jako živé a efektivní realizační postupy. Současné uplatnění a efektivita.
Film. Ztišení. Za vojáčka mňa vzali. / R.Adler /
8. Realita, exprese, symbolika, metafora a stylizace v dramaturgii a realizaci dokumentárního díla. Individuální rukopis a jeho zdroje v práci dokumentaristy.
Film: Země bez chleba / L. Bunuel /
9. Spontaneita, kreativita. Možnosti experimentu v dokumentární tvorbě ve vztahu k realizačním a skladebným postupům.
Film: Na slovíčko Nizzo / J. Vigo /
10. Téma, jeho formulace a zobrazení konkrétními realizačními postupy a prostředky v dokumentárním eseji. Metodika postupu detailní analýzy dokumentárního díla. Formování dokumentárního záběru a jeho pointa. Hudební a zvuková dramaturgie ve struktuře dokumentárního díla. Její podíl na účinku a výsledku.
Film: Koyanisqatsi. Anima Mundi. / G. Reggio /
11. Důsledky nepřesné formulace tématu a jeho zobrazení na strukturu dokumentárního díla. Příčiny její nesoudržnosti a rozpadu. Detailní analýza struktury dokumentárního díla - pokračování.
Film: Praha / J. Šajmovič /
12. Speciální kimematografické postupy, druhy a žánry ve vztahu k dokumentárnímu filmu. Možnosti a způsoby jejich užití v dokumentární tvorbě.
Průnik a vzájemné ovlivňování metod dokumentárního filmu a výzkumných metod přírodních a humanitních věd. Aplikace v tvůrčí praxi.
Doplňkové téma: Český vědecko-populární film jako významný fenomen naší kinematografie. Jeho přínos rozvoji audiovizuálnímu vyjadřování.
Filmy: Výběr ukázek z díla J.Lehovce, F.A.Šulce, K.Goldbergera, M.Kabelíka, M.Bernata.
Film: Mikrokosmos. / Claude Nuridsany, Marie Pérednnou /
13. Rekapitulace. Zadání temat písemných prací. Příprava na Kolokvium.
FILMY K ANALÝZÁM MOHOU BÝT PRŮBĚŽNĚ DOPLŇOVANY DLE AKTUÁLNÍCH POŽADAVKŮ
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
BILL NICHOLS
Úvod do dokumentárního filmu
Akademie múzických umění v Praze a Jihlavský spolek amatérských filmařů, 2010
ISBN 978-80-7331-181-0
Guido Aristarco
Dějiny filmových teorií
ORBIS Praha 1968
Guy Gauthier
Dokumentární film, jiná kinematografie
AMU Praha, MFDF Jihlava
2004ISBN 80-7331-023-6
Gilles Deleuze
Film 1 Obraz-Pohyb
Národní filmový archiv Praha 2000
ISBN 80-7004-098-X
Gilles Deleuze
Film 2 Obraz-Čas
Národní filmový archiv Praha 2006
ISBN 80-7004-127-7
Rudolf Adler
Cesta k filmovému dokumentu
FAMU, AMU Praha 2001
/ třetí rozšířenné vydání /
ISBN 80-8588š-72-4
Jerzy Płažewski
Dějiny filmu 1895 ? 2005
ACADEMIA Praha 2009
ISBN 978-80-200-1689-8
Béla Balázs
FILM Vývoj a podstata nového umenia
SVKL Bratislava 1958
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Podmínky ukončení první části tohoto dvousemestrového předmětu:
Minimálně čtyřicetiprocentní prezence
aktivní účast v diskusi
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 15:40–17:15 Rudolf ADLER Sborovna KDT 211
Lažanský palácparalelka 1 - Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dokumentární tvorba - bakalář (oborový předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (oborový předmět, volitelný předmět)