Žánrové spektrum v dokumentárním filmu 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303ZSD2 | ZK | 2 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Alice RŮŽIČKOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Alice RŮŽIČKOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Plejáda zajímavých filmových vzorků spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi může pozornému frekventantu tohoto kurzu napomoci (doufejme) nalézt svůj vlastní autorský rukopis.
- Forma studia:
-
Projekce filmů, řízený dialog, analýza filmů.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Student musí mít absolvovaný předmět Žánrové spektrum v dokumentárním filmu 1
- Obsah kurzu:
-
Kurz je koncipován jako srovnávací seminář, jehož cílem (ke kterému je sice nutné neustále směřovat, ale nikdy nesmíme chtít dojít až do konce) je pokus o definici hranic jednotlivých žánrů v oblasti dokumentární tvorby. Vyjdeme z historie tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast, abychom mohli prozkoumat morfogenetickou proměnu jejich funkce ve filmu a dojít až k možnému smyslu celkového taxonomického členění filmů.
Během bohaté projekce ukázek z děl výrazných filmařů, kteří netradičně a významně obohatili filmové myšlení (podrobný seznam následuje), je možno spatřit jiné tvůrce při objevování nových výrazových možností. Plejáda zajímavých filmových vzorků spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi může pozornému frekventantu toho kurzu napomoci (doufejme) nalézt svůj vlastní autorský rukopis.
1. STŘIHOVÝ FILM
Václav Hapl: Cena vítězství, Jiří Brdečka: Jak se člověk naučil létat, Pavel Koutecký: Vzpomínám, Bruce Conner: Report, Len Lye: Výroba automobilu
2. POSTUP PRÁCE, ŠKOLNÍ A INSTRUKTÁŽNÍ FILM - filmová projekce ze 16mm projektoru
Jakub Halousek: Das Ű-boot, Martin Ježek: Zkouška materiálu, Etika zdravotní sestry, Technika jízdy osobním automobilem, Jak přijít o řidičský průkaz, Jeďte choďte, Já včela, Plíseň bramborová
3. POPULÁRNĚ-VĚDECKÝ FILM
Jiří Lehovec: Divotvorné oko, Pavel Koutecký: Etudy pro elektronový mikroskop, Josef Císařovský: Geny, Kurt Goldberger: Před startem do vesmíru, Jiří Lehovec: Věrná hvězda
4. REKLAMA, PROPAGANDISTICKÝ FILM, AGITKA
Miro Bernat: Sklo sklo sklo, Len Lye: Trade Tatoo, Baťovy reklamy, Oskar Fishinger: Muratti Greift Ein, Antonín Navrátil: Maličká ríša, Rudolf Mihle: Komuniké, Emil Kubiš: Autogeddon
5. KLIP, HUDEBNÍ FILM
Emil Kubiš: Pokušení, Ivan Soldner: Horečka, Martin Čihák: Filmoklipy (Dunaj, Bartok, Deep Sweden), Jan Špáta: Hallo Satchmo, ARF-ARF: Thread of voise
6. UMĚLECKÝ FILM, FILM O TVOŘENÍ
Evald Schorm: Etuda o zkoušce, Dobroslav Zborník: Prstová partitura, Hmatová kresba, Materiálová events, Kurt Kren: Ana, Selbstverstummelung, Zdeněk Kopáč: Úzkost, Pavel Koutecký: Theatrum artis
7. FILM - POEZIE
Hans Richter: Everything thurns, everything moves, Jiří Lehovec: Rytmus, Joris Ivens: Déšť, Jan Špáta: Fortel, Walter Rutmann: Melodie der Welt, Gotfrey Reggio: Powaqqatsi
8. FILM O FILMU
Krzystof Kieslowski: I´ am so so, Drahomíra Vihanová: Hledání, Martin Blažíček: Test
9. CESTOPIS
Alexandr Hackenschmied: Chudí lidé, Roman Vávra: Na cestě, Zikmund&Hanzelka, Milan Maryška: Sibiř země žalu země naděje, Jan Hošek: Expedice Ratanakiri
10. ETNOGRAFICKÝ FILM
Jana Ševčíková: Piemule, Martin Ryšavý: Argiš, Rudolf Mihle: Okolo žudra, Karel Vachek: Moravská Hellas, Martin Ježek: Folklór
11. SOCIOLOGICKÝ FILM - drogy, alkohol, vězení, homosexualita
Jan Šikl: Stále na cestě, Helena Třeštíková: Tisíc let střízlivosti, Vladislav Kvasnička: Majčini kluci, Mira Erdevički: Prvních 25 je nejtěžších, Andrea Majstorovič: Zpověď Ota Tasinato
12. SOCIOLOGICKÝ FILM - ženy, rodina, stáří
Jan Šikl: Co stojí být ženou, Olga Sommerová: Člověk - žena, Drahomíra Vihanová: Otázky pro dvě ženy, Věra Chytilová: Čas je neúprosný, Jan Špáta: Respice finem
13. FILM - ESEJ
Václav Hapl: Člověk neumírá žízní, Vít Janeček: Příběh vody, Martin Ryšavý: Rozprava o metodě, Ivan Vojnár: V zahradě
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Pavol Branko: Vyjadrovacie prostredky, realizačné a tvorivé postupy v dokumentárnom filme /Mikrodramaturgia dokumentarizmu/ - I. Nonfiction film so súbežnou väzbou obrazu a zvuku, Osvetový ústav, Bratislava, 1971
Slavomír Magál: Vývoj teórií dokumentárneho filmu, VŠMU Bratislava - Divadelná fakulta, ISBN 80-85182-11-4
Irina Bábelová: Základy teórie spravodajského filmu, Filosofická fakulta Univerzity Komenského, 1983
Erik Barnouw: Documentary /A history of the non-fiction film/, New York, Oxford University Press, 1974
Jindra Karasová: Přehled dokumentární filmové tvorby ve světě /Data o vývoji a současném stavu/, SPN Praha - FAMU, 1967, 23598
Václav Sklenář: Deset kapitol o dokumentárním televizním filmu, SPN Praha - FAMU, 1602-8571, 1973
Vladimír Kressl: Střihový film, SPN Praha - FAMU, 1602-7424, 1971
Jan Kučera: Novinářský film, SPN Praha, 1961
František Gűrtler: Malý filmový slovník, Československé filmové nakladatelství, 1948
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou udělovány na základě vypracování a přednesení referátu k analyzovaným filmům.
Dále na základě aktivní účasti na semináři.
Celkové hodnocení se skládá ze 35% z hodnocení aktivity na seminářích, 30% z písemné části zkoušky a z 35% za prezenci.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 15:40–17:15 Alice RŮŽIČKOVÁ Učebna KDT 217
Lažanský palácparalelka 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dokumentární tvorba - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)