Audiovizuální archivy, jejich digitalizace a prezentace 1 - cvičení
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304AVDPC | Z | 4 | 6/S | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem kurzu konaného blokově ve dnech po dohodě se studenty je seznámit jey s možnostmi digitalizace, využití a prezentace audiovizuálních archivů veřejných i soukromých (nejen sbírek kinematografických, ale i televizních a multimediálních) při vytváření nových kinematografických i televizních děl z různých úhlů pohledu (v širším estetickém, technologickém, právním i politickém kontextu).
Poskytnout jim základní teoretické znalosti i procvičit klíčové dovednosti. V praktické části kurzu si studenti osvojí teoretické znalosti ze seminářů, nezbytné k samostatnému tvůrčímu využívání archivních filmů v nových audiovizuálních dílech ve věku jejich digitalizace.
- Forma studia:
-
prezenční
- Předpoklady a další požadavky:
-
Doporučené, nikoliv povinné, je absolvování semináře Audiovizuální archivy, jejich digitalizace a prezentace I. Dalším doplňkovým přínosem cvičení je také to, aby studenti získali praktickou znalost konkrétních audiovizuálních sbírek dostupných v našem regionu i v zahraničí, a osvojili si základní pravidla určující jejich tvůrčí využití v nových audiovizuálních dílech v souladu s autorským zákonem, technickými doporučeními a předpisy, jakož i dramaturgickými a skladebnými postupy. Během kurzu si studenti také osvojí základní terminologii v této oblasti, která přispěje k jejich snadnější komunikaci s archiváři filmových děl, stejně jako se zástupci autorů (kolektivní správci, dědicové) a výrobci televizního zpravodajství, nových střihových pořadů i dokumentárních seriálů, využívajících ve zvýšené míře starší audiovizuální materiály nejen k připomínání různých aktuálních událostí či důležitých osobností nebo rozkrývání pozadí významných okamžiků z našich či světových dějin, ale i ke vzdělávání a primárnímu výzkumu dosud neznámých jevů, zachycených filmovými kamerami.
- Obsah kurzu:
-
Předmět tvoří realizace samostatného cvičení, která je podpořená praktickou výukou konkrétních postupů demonstrovaných během teoretické výuky. A je doplněn filmovými projekcemi digitálně restaurovaných filmů s odbornými úvody, exkurze do digitalizačního centra a filmového archivu.
Cílem praktických cvičení je studenty připravit pomocí dílčích cvičení na tvůrčí užívání audiovizuálních archivních materiálů v jejich samostatné tvorbě. Podle svého studijního zaměření (na režii, produkci, střih, obraz, nebo zvuk) má každý z nich na výběr jedno ze tří níže uvedených cvičení.
První cvičení (doporučené pro studenty KR, KDT, KSD, CAS, KAT) nabízí možnost natočit a zpracovat inovativním způsobem známou scénu z archivního filmu dle volby studenta.
Druhou možností (doporučené pro studenty KSS, KR, CAS, KZT, KAT, KP) je vytvoření upoutávky na obnovené uvedení digitalizovaného archivního filmu do kin, televize či internet.
Třetí možností (doporučené pro studenty KK, KF, KAT, KP) je digitalizace a digitální zrestaurování vlastní sbírky fotografií.
Čtvrtým možným cvičení (doporučené pro studenty KK, KF, KAT) k výběru pro studenty je tónování, virážování a ruční kolorování vybrané sekvence černobílého archivního filmu
digitálními metodami včetně například vytvoření repliky archivních mezititulků (dle dobových konvencí významů tónovaných či virážovaných obrazů a dobových technologických postupů).
Pátou variantou cvičení (doporučené pro studenty KP, KSD, CAS) k výběru studenty je realizace případové studie, zachycující „životní příběh“ kinematografického díla (od jeho vzniku a prvního uvedení, přes jeho zapomenutí, poškození zubem času či dokonce ztrátu, až k jeho zrestaurování a obnovenému uvedení v digitální podobě) a srovnávající různé verze téhož filmu (35mm kopie či DCP zhlédnutá v kině, DVB-T v televizním přenosu, BRD/DVD/VHS z videopřehrávače, video on demand Europeana/YouTube/Vimeo/BFIPlayer (web multicasting) či videosouborů (.AVI, .MP4, .MKV) z internetu apod.Nezbytnou součástí dílčích prací bude seznámení studentů se třemi pilíři technologicko-historického výzkumu, které tvoří zdroje listinné (publikované i nepublikované včetně mezinárodních a tuzemských norem, směrnic a doporučení), orální (rozhovory s tvůrci, produkčním, techniky a distributory, kteří se na filmu podíleli, ve formě zvukových nahrávek, audiovizuálních pořadů), nebo publikované v listinné podobě a kinematografické (obrazové a zvukové). Neboť úhelným kamenem řešícím dilema zachování autentické podoby digitalizovaného díla při jejich restaurování je tzv. premiérová kopie, jejíž identifikace je často obtížná a jejíž podoba se v důsledku stárnutí barevných pigmentů od doby prvního uvedení filmu obvykle výrazně změnila. Estetická kritéria se tak snadno střetávají s etickými, přičemž rozhodci se tu má stát paměť, která je v některých ohledech stejně nespolehlivá jako existence premiérové kopie samotné. Poměrně snadná manipulace s obrazem a zvukem pomocí digitálních technologií, nejen v průběhu restaurování, vzbuzuje naděje i rozpaky zároveň. K řešení problémů, které pak logicky vznikají, může přispět nejen mezinárodní výměna zkušeností, ale i spolupráce restaurátorů s autory filmů a kurátory archivních sbírek, všude ve světe zcela běžná.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Pro zájemce bude možné seznámit s praktickými základy obsluhy digitálního či filmového projektoru, stejně jako celého workflow od identifikace a výběru zdrojových materiálů (na
inspekčním stole), provedení historického výzkumu, přes digitalizaci, restaurování (tj. rekonstrukci v aplikace HS-Art Annotator, retuš v aplikaci PF Clean a grading Da Vinci Resolve/Avid Symphony), až po authoring Digital Cinema Package (DCP) a prezentaci v digitálním kině na příkladu konkrétního krátkého filmu a jeho digitální archivaci (LTDP).
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Zápočet (účast na exkurzích/filmových projekcích a provedení j e d n o h o praktického cvičení d l e v ý b ě ru studenta).
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
-
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: