Workshop restaurování a digitalizace fotografických a kinematografických materiálů nejen Kodachrome
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304MWRAF | Z | 2 | česky |
- Garant předmětu:
- Jiří MYSLÍK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Ladislav BEZDĚK, Štěpánka BORÝSKOVÁ, Jiří MYSLÍK, Miloslav NOVÁK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem workshopu je představit tradiční konzervátorské, chemicko-technologické i digitální techniky restaurování, používané při záchraně, obnově i digitalizaci fotografických a filmových materiálů v předních českých paměťových institucích a akademických pracovištích, využité díky sdílení zkušeností mezi restaurátory fotografického a filmového obrazu během výzkumného projektu zaměřeného na restaurování a digitalizaci zejména barevných kinematografických a fotografických inverzních originálů nasmínaných v posledních sedmi dekádách 20. století na Kodachrome, nejdéle používaný barevných třívrstvý materiál na světě. Během workshopu představí metody a nástroje své práce mimo jiné odborníci z Národního archivu, Národního památkového ústavu, Karlovy Univerzity a Akademie múzických umění v Praze na praktických ukázkách a v širších technologických, historických i uměnovědných souvislostech.
- Forma studia:
-
Modulová výuka.
- Předpoklady a další požadavky:
-
-
- Obsah kurzu:
-
Na sklonku r. 2010 přestala americká společnost Eastman Kodak vyrábět a vyvolávat svou inverzní surovinu Kodachrome – nejstarší výráběný třívrstvý barevný materiál na světě. K jeho vzniku a zdokonalení ve 30. letech minulého století přispěl i pozapomenutý český vynálezce Karel Schinzel. Barevný inverzní originál „Kodachrome“ předstihl svou kvalitou dobu a v paměti mnohých generací uvízl nejen jako špičkový profesionální fotografických a filmový materiál pro uměleckou tvorbu, překvapující svou ostrostí a širokou paletou barev, ale i jako amatérský formát, který umožnil zachycení unikátních okamžiků lidských dějin jako požár vzducholodě Hindeburg v roce 1937, prvovýstup horolezce Edmunda Hillaryho se šerpou Tenzingem Norgayem na Mount Everest v roce 1953, nebo atentát na prezidenta Johna F. Kennedyho v roce 1963. Přesto, že se u nás filmy a fotografie nasnímané na Kodachrome nikdy standardně nevyvolávaly, jsou na nich zaznamenány i jedny z nejvzácnějších, avšak poměrně málo známých barevných filmových záběrů z českých dějin, zachycujících například exilovou vládu v čele s Edvardem Benešem v jejich snaze o znovu obnovení Československa během druhé světové války.
Některé z těchto nevšedních záběrů a originálních fotografií nasnímaných na barevnou inverzní surovinu Kodachrome mezi lety 1930 až 2000, které byly objeveny během výzkumného komparačního projektu ve fotografických a filmových sbírkách a fondech nejen v českých archivech, muzeích, knihovnách a galeriích budou během společného workshopu představeny odborníky z předních českých paměťových institucí a akademických pracovišť, jež na projektu spolupracovali.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Rudolf Skopec a kol., Symposion Vývoj a dnešní stav barevné fotografie – sborník přednášek. Praha: Československá společnost pro dějiny vědy a techniky při ČSAV - Slezské muzeum, 1968.
Jiří Morávek, Filmové materiály pro I. a II. ročník SOU učební obor filmový laborant. Praha: SPN 1987.
Ladislav Bezděk – Martin Frouz, Digitální a digitalizovaná fotografie pro vědecké účely v praxi památkové péče. Praha: 2014.
Miloslav Novák, Rekonstrukce paměti (české) kinematografie v čase její digitalizace. In: Film a kulturná pämať. SFÚ - AČK 2014.
Kolektiv autorů, Zpracování postupu na záchranu světlocitlivých archivních dokumentů na skleněné podložce (deskové negativy), jejich ošetření, archivaci (dlouhodobé uložení), zabezpečení a zpřístupnění. Výzkumná zprava. Praha: Národní archiv 2010.
Ladislav Bezděk – Květa Křížová – Eva Lukášová – Vojtěch Písařík, Barevná fotodokumentace mobiliárních fondů hradů a zámků, Státní ústav památkové péče, Praha 2000.
Ladislav Bezděk, Digitalizace fotoarchiválií ze sbírky ústředního pracoviště Národního
památkového ústav. In: Zprávy památkové péče, č. 2, Praha 2008, str. 140–144.
Ladislav Bezděk – Karel Bobek – Dalibor Buršík – Karel Jedlička, Metodika pro elektronický
pasport zpřístupněné památky, Národní památkový ústav, Praha 2011.
Petr Berger – Milan Večeřa., Návrh systému digitálního ukládání archívních fotografických
snímků, Státní ústav památkové péče v Praze, úkol č. 97–03, Zodpovědný
řešitel Mgr. Ladislav Bezděk, listopad 1977. Nepublikováno, aktualizováno Ing. Petrem
Bergerem CSc. v září 2011.
Ivan Daneš – Milan Večeřa – Antonín Krejčí, Techniky ošetření, uložení a duplikace archivních
fotografických snímků. Vypracováno v rámci grantu č. 94/203/1042 hrazeného
Grantovou agenturou ČR, v rámci projektu A03/V065/1993, hrazeného Ministerstvem
školství, mládeže a tělovýchovy ČR, a za finanční spoluúčasti VÚZORT, a. s., Praha 2004.
Ivana Kopecká, Metodika pro preventivní konzervaci fotografických materiálů. NAKI, identifikační kód projektu: DF12P01OVV034 „Průzkum sbírkových předmětů z fondů NTM moderními fyzikálními a chemickými metodami“, financovaného MK ČR na základě smlouvy č. 34/2012/OVV. Národní technické muzeum 2014 - 2015.
Ladislav Bezděk. Fotografické sbírky – co dál s nimi? Zprávy památkové péče č. 1, roč. 76, 2016, s. 3-8.
Marek Jícha – Jaromír Šofr, Digitální restaurování památek filmového umění. Zprávy památkové péče č. 1, roč. 76, 2016, s. 76-90.
Blažena Urgošíková, Zápas s časem. Zprávy památkové péče č. 1, roč. 76, 2016, s. 91-97.
Petr Kliment – Michaela Zeinerová-Brachtlová, Svědectví doby industriálního rozvoje – Fotografický archiv Poldi Kladno, který byl zachráněn dvakrát. Zprávy památkové péče č. 1, roč. 76, 2016, s. 98-106.
Ladislav Bezděk, K otázkám tzv. efektivního rozlišení a verifikace barevnosti v procesu digitalizace, Zprávy památkové péče č. 1, roč. 76, 2016, s. 107-111.
Jan Hubička, Odhad kvality fotografických materiálů a metody jejich digitalizace. Zprávy památkové péče č. 1, roč. 76, 2016, s. 112-122.
Petr Horák – Vratislav Nejedlý, Základní pojmy v péči o kulturní dědictví. Pardubice: Fakulta restaurování, Univerzita Pardubice 2013.
Paul Read - Mark-Paul Meyer, Restoration of Motion Picture Film. Oxford: Butterworth-Heinemann 2005.
Leo Enticknap, Film Restoration: The Technology and Culture of Audiovisual Heritage. Palgrave Macmillan 2013.
Raymond Spottiswoode (ed.), The Focal Encyclopedia of Film and Television Techniques. London: Focal Press 1969.
Leo Enticknap, Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. London: Wallflower Press 2005.
H. Mario Raimondo-Souto, Motion Picture Photography: A History, 1891-1960. North Carolina: McFarland & Company 2007.
Roger Seards. Making Pictures: A Century of European Cinematography. London: Aurum Press - IMAGO 2003.
Richard Misek, Chromatic Cinema. Oxford: Wiley-Blackwell 2010.
Robert L. Shanebrook, Making Kodak Film. Rochester: Shanebrook Publishing 2012.
Studijní materiály (vč. periodik a technických manuálů) poskytnuté vyučujícím
a dostupné z e-learningového úložiště na Dropboxu pro účastníky kurzu.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
1)Výskyt fotografických a filmových materiálů Kodachrome nasnímaných mezi lety1930 až 2000 ve veřejných sbírkách a fondech nejen u nás, ale i v zahraničí. Možnosti a specifika digitalizace a digitálního restaurování obrazů nasnímaných na Kodachrome ve srovnání s dalšími filmovými a fotografickými barevnými materiály: Jeden přístup – mnoho metod. [MgA. Miloslav Novák DiS.]
2)Preventivní péče o kinematografický materiál. Identifikace druhu plastových podložek u archivních fotografií. Problematika mikrobiologického napadení se stručným postupem od odběru po dezinfekci a aplikace metod použitých ve výzkumném projektu Kodachrome.
[MgA. Štěpánka Borýsková, PhD.]
3)Současná strategie restaurování fotografických dokumentů, stručný výčet druhů fotografických materiálů a seznámení se současnými metodami práce a používanými materiály pohledem restaurátorky Národního archivu ČR. Ukázky restaurovaných fotografií a negativů ve stavu před a po restaurování. [Bc. Blanka Hnulíková]
4)Vývoj a význam fotodokumentace památek a digitalizace barevných fotoarchiválií v paměťových institucích. Sdílené zkušenosti z digitalizaci fotografie a filmových děl
[Mgr. Ladislav Bezděk]
5)Praktické aspekty digitalizace fotografických a kinematografických materiálů Kodachrome a jejich zastoupení v soukromých sbírkách a fondech u nás i v zahraničí. Využití originálních laboratorních standardů Kodachrome při generování profilů a kalibraci profesionálních i amatérských skenerů – porovnání výsledků digitalizace fotografíí a filmů různé doby vzniku na skenerech různých konstrukcí
[Mgr. Jan Hubička, Ph.D.]
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
304WRAF ve středu 14.12.2016 (učebna č. 225 B, 09:30-14:30) – 5/S
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
-
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky 14.12.2016 09:30–14:30 Jiří MYSLÍK Učebna B KK
Lažanský palácparalelka 1 - Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: