English versionEnglish version
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Quality TV

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
305MQTV Z 2 anglicky letní
Garant předmětu:
Marta ŠVECOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Marta ŠVECOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Osvojení praktických i teoretických znalostí o Quality TV.

Forma studia:

Dvoudenní přednáška a praktikcká práce. Projekce audiovizuálního materiálu, práce ve skupinách, diskuse a práce s textem.

Předpoklady a další požadavky:

žádné

Obsah kurzu:

Quality TV

Seriály byly do nedávna považovány za podřadnou audivizuální dispciplínu. Nekonečné opakující se cykly byly umělci a intelektuály nahlíženy v lepším případě jako na spotřební nástroj na vyplňování volného času televizních diváků, v tom horším jim byl přisuzován podíl na degradaci kultury a intelektu národa.

Nová seriálová vlna, která se většinově datuje od seriálu Sopranovy či OZ (HBO), dokázala invenčně redefinovat zaškatulkované medium a v posledních 15 letech vedla k tzv. druhému zlatému věku televize a vydobila si u kritiků i umělců prestižní status. Filmoví kritici píší v recenzích o novém věku televize, přední světoví tvůrci začínají experimentovat s výprávěním v epizodách a filmové festivaly začínají udělovat ceny seriálům a miniséríím.

Cílem předmětu Moderní seriál je analýza tzv. druhého zlatého věku televize z co možná nejkomplexnější perspektivy. Jednotlivé části budou rozděleny na dvě poloviny, první bude teoretická a jejím cílem bude obecné seznámení s různým producentsko-kreativními okruhy. Postupně se zaměříme na základní úvody do ekonomicky technologického pozadím současných seriálů, budeme analyzovat nové narativní postupy a dramaturgické inovace které popřely dřívější televizní “pravidla” případně budeme srovnávat nové způsoby distribuce, které změnily způsob jakým diváci obsah konzumují.

V praktické části každé přednášky se pak společně se studenty pokusíme rozpracovat jeden díl seriálu. Nejprve se podíváme na několik úvodních dílů nově vytvořeného seriálu. Po analýze postav, způsobu narace, tématických okruhů a celkového stylu budou mít studenti pracující ve skupinách za úkol vymyslet, sestavit a obájit synopsi dalšího dílu. V poslední hodině se zvolí vítězná synopse, porovná se originálním dílem a na závěr zhodnotíme rozdíly studentských verzí od verze původní.

V úředmětu Kvality TV navazuji na zájem a úspěch 2 dílného modulu stejného názvu, který proběhl 16. a 29. dubna letošního roku. Modul navštívilo vice než 60 zájemců a mnozí další se modulu nemohli zúčastnit z důvodu malé capacity učebny U2. Mezi studenty byly zastoupeny různé katedry a téma Kvality TV se jevilo jako téma, které vytváří pojítko napříč katedrami. Většina studentů projevila zájem o jeho detailnější pokračování v podobě regurélního předmětu. Věřím, že katedra produkce by byla ideálním pořadatelem takovéhoto předmětu.

Předmět jsem dimenzoval na 7 jednotlivých částí, nicméně částí by se dalo ještě přidat. Věřím, že kombinace mého osobního zájmu o současný seriálové svět, teoretického zázemí z odborné literatury a v neposlední řadě také osobní producentská praxe z dvou minisérií vyroběných pro HBO (Hořící keř a Pustina) jsou solidními předpoklady pro atraktivní a prakticky přínosný předmět pro studenty nejen KP ale i dalších kateder.

Základní osnova předmětu a dělení do jednotlivých hodin

1)

a.Od Mitche Buchannona k Rustu Colhovi – Seriálová historie vyprávěná srkze měnící se charakter jejich protagonistů.

b.Showrunner jako režisér i producent – hiearchie v tvůrčím a produkčním štábu nových seriálů, způsob spolupráce s televizemi, produkční systém a zavedené standarty vývoje, výroby, základní business modely kabelových, terestriálních a internetových hráčů. Rozpočty a ekonomika seriálové tvorby – jak se vyplácí a nevyplácí dělat seriály pro užší publika, za jaké rozpočty a jaký způsobem se natáčí v Evropě a USA.

c.Nová narace a staré vypravěčské postupy – jak se změnila narace seriálů, rozdělení seriálů do sérií, vyprávění na ploše desítek hodin, práce s klasickými nástroji cliffhangerů a twistů. (host Petr Szczepanik)

d.Násilí, sex a realismus v novodobých seriálech typu Narcos, Game of Thrones a Knick

e.Brainstorm základních nápadů na další postup v seriálu, sepsání a krátká prezentace

f.hosté –Štěpán Hulík

2)

a.Nová doba internetu – hodina soustředěná na současné modely seriálů internetových gigantů Amazonu a Netflixu. Přehled současných světových webových seriálů a analýza stavu v Evropě a ČR

b.Streaming a bench watching – fenomém internetových producentů Amazon, Netflix a dalších hráčů

c.Nový způsob konzumace seriálů, nové webové formáty

d.hosté Janek Rubeš a producenti ze Stream.cz

e.Praktická exkurze do praxe, ukázka základních postprodukčních postupů, workflow, natáčecího plánu atd.

f.Exekuce seriálů a jejich propagace – jednotlivé přísupy k natáčení, chronologické natáčení, způsob vyvíjení seriálu v průběhu natáčení. Propagace seriálů, práce se sociálními sítěmi, obecné marketingové strategie, sledovanost a obecný kulturní dopad jednotlivých děl.

g.Další týmová práce na seriálu

3)

a.Marketing a Distribuce -Jakým způsobem se současné seriály dostávají k divákovi?

b.Základní schéma distribučních oken, prodejů a způsobů užití současných kvality tv seriálů

c.Nejvýraznější marketingové kampaně k různým seriálům (Game of Thrones, Breaking Bad, Walking Dead a nebo Mamon v ČR)

d.Minisérie v kontextu kvality tv – od The Roots až k True detective

e.Historická analýza vývoje uzavřených sérií

f.Rozpočty a strategie světových hráčů v produkci minisérií

g.Porovnání treatmentu nové epizody s originálem. Zpětná analýza kreativních rozhodnutí studentů a kreativních rozhodnutí autorů seriálu.

h.Seriálové remaky – House of Cards, The Killing a nebo In Treatment – porovnání remaku a original

i.Strategie amerických remake, historie a součastnost

j.Otázka licencí a finanční realita jejich obchodování

Doporučená nebo povinná literatura:

1.The Revolution Was Televised: The Cops, Crooks, Slingers, and Slayers Who Changed TV Drama Forever by Alan Sepinwall,

2.The TV Writer's Workbook: A Creative Approach To Television Scripts by Ellen Sandler

3.Inside the Room: Writing Television with the Pros at UCLA Extension Writers' Program by Linda Venis

4.The TV Writer's Workbook: A Creative Approach To Television Scripts by Ellen Sandler

5.Nejsme HBO, jsme televize.“ Etnografická analýza skupinového psaní seriálu První republika - https://is.muni.cz/el/1421/jaro2015/FAV281/Pjajcikova_Szczepanik_Nejsme_HBO__jsme_televize_Etnograficka_analyza_skupinoveho_psani_serialu_Prvni_republika.pdf

6.Writing and Producing Television Drama in Denmark From The Kingdom to The Killing Eva Novrup Redvall

Hodnoticí metody a kritéria:

Podmínkou pro zápočet je účast na obou modulech a vypracování praktického úkolu

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Životopis přednášejícího:

Tomáš Hrubý

V roce 2009 založil produkční společnost nutprodukce. Pro HBO vyprodukoval minisérii Hořící keř (2013), který režírovala světově známá režisérka Agnieszka Holland. Hořící keř se stal českým kandidátem na Oscara a získal rekordních 11 Českých lvů. Tomáš Hrubý vyprodukoval také několik krátkých snímků, mezi nimi např. Pandy, které vyhrály třetí cenu v prestižní sekci festivalu v Cannes Cinefondation a dokumentů, např. Pevnost nebo Velkou noc (pro HBO). V současné době pracuje na 8 dílném seriálu Pustina opět pro HBO (režie Ivan Zachariáš a Alice Nellis) a dalších projektech.

Termíny přednášky budou specifikovány

Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
09:30–16:00 Marta ŠVECOVÁ Učebna 2
Lažanský palác
Přednáší: Tomáš Hrubý, datum bude specifikováno přednášková par. 1
09:30–16:00 Marta ŠVECOVÁ Učebna 2
Lažanský palác
Přednáší: Tomáš Hrubý, datum bude specifikováno přednášková par. 1
Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
21.04.2017 09:30–12:30 Marta ŠVECOVÁ Učebna 1
Lažanský palác
Vyučuje: Tomáš Hrubý přednášková par. 1
05.05.2017 09:30–12:30 Marta ŠVECOVÁ Učebna 1
Lažanský palác
přednášková par. 1
12.05.2017 09:30–12:30 Marta ŠVECOVÁ Učebna 1
Lažanský palác
přednášková par. 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 3. 7. 2017