Artavazd Pelešjan - distanční montáž
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306MAP | Z | 1 | 2/D | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Studenti si osvojí a na praktických ukázkách pochopí vnitřní obsah pojmu distanční montáž.
- Forma studia:
-
Artavadz Ašotovič Pelešjan se narodil 22. února 1938 v arménském Gjumri, které se tou dobou ?honosilo? jménem Leninakan.
Během studií na VGIKu (1964 -1968) na sebe A. Pelešjan upozornil zejména filmem Začátek (Načalo, 1967), ve kterém na archívních dokumentárních záběrech, zkoumá možnosti filmové montáže jako zdroje nového iluzivního pohybu. Tyto elementární pohyby: strk ? trk ? trh, zde zpřítomňují převratné procesy společenských přeměn, započatých Říjnovou revolucí. Následující film My (My, 1968), monumentálně intimní obraz arménského národa, uvedl Pelešjana ve známost i na Západě, neboť v roce 1970 obdržel Velkou cenu na festivalu v Oberhausenu. Ve filmech Roční období (Vremena goda, 1975) a Naše století (Naš věk, 1983) je ústředním motivem zápas se zemskou přitažlivostí.
Můžeme říci, že celé Pelešjanovo dílo je samostatným celkem s vědomě propracovanou vnitřní strukturou. Samozřejmě k tomu navádí ona distanční spojitost názvů filmů Začátek - Konec, ale souvislost jde ještě dále. Film Život (Žizň, 1993) můžeme chápat jako jakýsi determinativ předcházející Pelešjanovy tvorby. Determinativ, tak jak jej známe z egyptských hieroglyfů, tedy jako znak zapsaný za koncem vlastního slova, který teprve svojí přítomností umožňuje předchozí znaky číst v jejich významové plnosti a jedinečnosti.
V roce 1988 vyšla Pelešjanova kniha Mojo kino, která vedle námětů, úvah a podrobných scénářů obsahuje i stať ?Distanční montáž, neboli teorie distance?, kterou poprvé formuloval již v polovině sedmdesátých let a která je radikálním průlomem v dějinách filmového myšlení.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Co to tedy je ta distanční montáž? Ptávají se tak většinou děti, když se postupně seznamují s filmem a zpravidla po té, co už prodělaly svou dětskou nemoc montážnictví, vynoří se u nich žádostivá touha po porozumění pojmu distanční montáž.
Připomeňme si, že Ejzenštejnova metoda montáže se dětem zpravidla vykládá jako ráz koulí, kdy právě ve srážce vzniká nový význam - tak jako ze srážky dvou dřevěných koulí (byť by jedna byla červená a druhá černá) vzejde jiný zvuk, než ze srážky kovové a plastové (byť by jedna byla červená a druhá černá). Potencialita záběru, tedy jeho vnitřní ustrojenost (dřevěná koule, kovová, plastová, byť všechny jedné barvy) se vyjeví teprve ve srážce s druhým.
Chce-li vyučující obrátit pozornost k Pelešjanovi, vytáhne zpravidla několik podivně vyhlížejících předmětů, které pro krátkozraké připomínají z dálky jakési divné činky. Koule spojené pružinou, tvořící jediný celek. Čím více koule od sebe natahujeme a jak překonáváme tuhost pružiny, tedy onu vnitřní soudržnost celku, dodáváme systému energii, která je zde akumulována do podoby potenciální energie. Mezi těmito ?koulemi? se tak vytváří prostor, ve kterém jsou záběry trvale sevřeny silou a jako pod tlakem hornin krystalizují, dostávají svůj skutečný a jedinečný tvar ? svoji tvář. Děti tak snadno pochopí, že zatímco pro Sergeje Michajloviče je atraktivní energie kinetická, Artavadz Ašotovič se těší s energií potenciální.
- Obsah kurzu:
-
Seznámení s filmovým dílem Artavazda Pelešjana a jeho teorií distanční montáže.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
-
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Zápočet bude udělen za 100% účast na semináři dne 23. 10 na FAMU a následně alespoň jedné návštěvy v Ponrepu dne 25. 10. ? student účast doloží platnou vstupenkou, kterou PODEPSANOU odevzdá u paní sekretářky Jany Pračkové na KSS do 4. 11. 2015
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Předpokládaný program na FAMU dne 23.10. od 11:00 za osobní účasti autora:
Obyvatelé (Obitatěli), SSSR, 1970, 9 min
Roční období (Vremena goda), SSSR, 1975, 30min
Konec (Koněc), Arménie, 1992, 8 min
Život (Žizň), Arménie, 1993, 7 min
Program Pelešjanových projekcí v PONREPU dne 25. 10., za osobní účasti autora:
25. 10. od 17:30
Začátek (Načalo), SSSR, 1967, 9 min
My (My), SSSR, 1969, 25 min
Obyvatelé (Obitatěli), SSSR, 1970, 9 min
Roční období (Vremena goda), SSSR, 1975, 30min
25. 10. od 20:00
Naše století (Naš věk) SSSR, 1983, 50 min
Konec (Koněc), Arménie, 1992, 8 min
Život (Žizň), Arménie, 1993, 7 min
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: