Filmový rytmus
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306MFRY | Z | 1 | 1/D | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Klíčová hesla: RYTMUS, TEMPO, METRUM, KŘIVKA ZRÁNÍ, NAPĚTÍ A PŘEKVAPENÍ, GRADACE, STYLIZACE, FORMALIZACE
Předběžný výběr analyzovaných ukázek z filmů: Rytmus 21 (Richter), Křižník Potěmkin (Ejzenštejn), Dezertér (Pudovkin), Berlín: Symfonie velkoměsta (Ruttmann), Adebar (Kubelka), Psycho (Hitchcock), Bezstarostná jízda (Hopper), Spalovač mrtvol (Herz), Zuřící býk (Scorsesse), Muž z Acapulca (de Broca), Koyaanisquatsi (Reggio), Pianistka (Haneke), Mlčení Lorny (bratři Dardennové), Až na krev (Anderson), Skyfall (Mendes)
- Forma studia:
-
Přednáška FILMOVÝ RYTMUS je uvedením do teorií i praxí opomíjené problematiky filmového rytmu. V úvodu bude představen fenomén rytmu ve své obecnosti a napříč vědou, filosofií i uměním. Od příkladů využití rytmu v umění (hudba, architektura, malířství) bude odvozena specifikace rytmu filmového. Budou představeny odlišné perspektivy vnímání a tvůrčího využití rytmu v kinematografii. Na vybraných filmových ukázkách budou analyzovány ustálené rytmické figury filmové řeči i tvůrčí úsilí gramatické konvence překonávající.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Základní znalost střihačského softwaru Avid
- Obsah kurzu:
-
RYTMUS
?Umění krásného pohybu.?
Augustinus
Rytmus je nedílnou součástí života a je základem pro samotnou myšlenku času - střídání dne a noci, přílivu a odlivu, systol a diastol srdce, střídání záblesků světla a tmy během filmové projekce. V umění je rytmus způsobem, jak artikulovat čas a prostor jako estetickou funkci. Syntetičnost kinematografického díla ale jednoznačné uchopení jeho rytmu znemožňuje ? struktura filmu je polyrytmická. Filmový rytmus je komplexní, nesnadno uchopitelný audio-vizuální fenomén, který tvoří specifický prožitek času ? ten je svou nesamozřejmostí vytržením z času reálného.
Přednáška FILMOVÝ RYTMUS je uvedením do teorií i praxí opomíjené problematiky filmového rytmu. V úvodu bude představen fenomén rytmu ve své obecnosti a napříč vědou, filosofií i uměním. Od příkladů využití rytmu v umění (hudba, architektura, malířství) bude odvozena specifikace rytmu filmového. Budou představeny odlišné perspektivy vnímání a tvůrčího využití rytmu v kinematografii. Na vybraných filmových ukázkách budou analyzovány ustálené rytmické figury filmové řeči i tvůrčí úsilí gramatické konvence překonávající.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Předběžný výběr analyzovaných ukázek z filmů: Rytmus 21 (Richter), Křižník Potěmkin (Ejzenštejn), Dezertér (Pudovkin), Berlín: Symfonie velkoměsta (Ruttmann), Adebar (Kubelka), Psycho (Hitchcock), Bezstarostná jízda (Hopper), Spalovač mrtvol (Herz), Zuřící býk (Scorsesse), Muž z Acapulca (de Broca), Koyaanisquatsi (Reggio), Pianistka (Haneke), Mlčení Lorny (bratři Dardennové), Až na krev (Anderson), Skyfall (Mendes)
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Zá/1 za 100% účast
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Modul je určený všem studentům FAMU a doporučený zejména studentům KSS
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: