English versionEnglish version
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Filmový rytmus

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
306MFRY Z 1 1/D česky letní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Klíčová hesla: RYTMUS, TEMPO, METRUM, KŘIVKA ZRÁNÍ, NAPĚTÍ A PŘEKVAPENÍ, GRADACE, STYLIZACE, FORMALIZACE

Předběžný výběr analyzovaných ukázek z filmů: Rytmus 21 (Richter), Křižník Potěmkin (Ejzenštejn), Dezertér (Pudovkin), Berlín: Symfonie velkoměsta (Ruttmann), Adebar (Kubelka), Psycho (Hitchcock), Bezstarostná jízda (Hopper), Spalovač mrtvol (Herz), Zuřící býk (Scorsesse), Muž z Acapulca (de Broca), Koyaanisquatsi (Reggio), Pianistka (Haneke), Mlčení Lorny (bratři Dardennové), Až na krev (Anderson), Skyfall (Mendes)

Forma studia:

Přednáška FILMOVÝ RYTMUS je uvedením do teorií i praxí opomíjené problematiky filmového rytmu. V úvodu bude představen fenomén rytmu ve své obecnosti a napříč vědou, filosofií i uměním. Od příkladů využití rytmu v umění (hudba, architektura, malířství) bude odvozena specifikace rytmu filmového. Budou představeny odlišné perspektivy vnímání a tvůrčího využití rytmu v kinematografii. Na vybraných filmových ukázkách budou analyzovány ustálené rytmické figury filmové řeči i tvůrčí úsilí gramatické konvence překonávající.

Předpoklady a další požadavky:

Základní znalost střihačského softwaru Avid

Obsah kurzu:

RYTMUS

?Umění krásného pohybu.?

Augustinus

Rytmus je nedílnou součástí života a je základem pro samotnou myšlenku času - střídání dne a noci, přílivu a odlivu, systol a diastol srdce, střídání záblesků světla a tmy během filmové projekce. V umění je rytmus způsobem, jak artikulovat čas a prostor jako estetickou funkci. Syntetičnost kinematografického díla ale jednoznačné uchopení jeho rytmu znemožňuje ? struktura filmu je polyrytmická. Filmový rytmus je komplexní, nesnadno uchopitelný audio-vizuální fenomén, který tvoří specifický prožitek času ? ten je svou nesamozřejmostí vytržením z času reálného.

Přednáška FILMOVÝ RYTMUS je uvedením do teorií i praxí opomíjené problematiky filmového rytmu. V úvodu bude představen fenomén rytmu ve své obecnosti a napříč vědou, filosofií i uměním. Od příkladů využití rytmu v umění (hudba, architektura, malířství) bude odvozena specifikace rytmu filmového. Budou představeny odlišné perspektivy vnímání a tvůrčího využití rytmu v kinematografii. Na vybraných filmových ukázkách budou analyzovány ustálené rytmické figury filmové řeči i tvůrčí úsilí gramatické konvence překonávající.

Doporučená nebo povinná literatura:

Předběžný výběr analyzovaných ukázek z filmů: Rytmus 21 (Richter), Křižník Potěmkin (Ejzenštejn), Dezertér (Pudovkin), Berlín: Symfonie velkoměsta (Ruttmann), Adebar (Kubelka), Psycho (Hitchcock), Bezstarostná jízda (Hopper), Spalovač mrtvol (Herz), Zuřící býk (Scorsesse), Muž z Acapulca (de Broca), Koyaanisquatsi (Reggio), Pianistka (Haneke), Mlčení Lorny (bratři Dardennové), Až na krev (Anderson), Skyfall (Mendes)

Hodnoticí metody a kritéria:

Zá/1 za 100% účast

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Modul je určený všem studentům FAMU a doporučený zejména studentům KSS

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 3. 7. 2017