Česká fotografie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307CSF | ZK | 2 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Tomáš DVOŘÁK, Václav JANOŠČÍK, Josef LEDVINA
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Tomáš DVOŘÁK, Václav JANOŠČÍK, Josef LEDVINA
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Přednáškový cyklus studentům představí významné kapitoly z dějin české fotografie. Vedle toho poukáže na možné uplatnění kritického a teoretického aparátu známého studentům prvního ročníku z kurzu „Dějiny a teorie fotografie“ v lokálním kontextu a v analýze tvorby konkrétních uměleckých osobností.
- Forma studia:
-
přednáška
- Předpoklady a další požadavky:
-
nejsou
- Obsah kurzu:
-
01. (23/02) Úvod (Josef Ledvina)
Přehled struktury kurzu, požadavků na ukončení a studijních materiálů.
02. (02/03) Česká fotografie 19. století (Petra Trnková)
Návštěva archivu Ústavu dějin umění a prezentace jeho fotografické sbírky.
03. (09/03) František Drtikol (Josef Ledvina)
František Drtikol je v zahraničí možná nejznámějším českým fotografem a je každopádně tím nejdráže prodávaným v aukcích. Přednáška se bude ptát po kořenech tohoto úspěchu. Vedle toho (i v souvislosti s tím) se zaměří na Drtikolovu pozici prostředníka mezi piktoriálním symbolismem a meziválečnou modernou.
04. (16/03) Jaromír Funke a Jaroslav Rössler (Tomáš Dvořák)
Přednáška uvede do díla Jaromíra Funka a Jaroslava Rösslera s důrazem na diskuse o
abstraktní a bezkamerové fotografii v české avantgardě.
05. (23/03) Josef Sudek skrze dokumentární film (Martin Čihák)
Předmětem našeho zájmu bude analýza tří filmů: klasického díla Evalda Schorma (kamera Jan Špáta) z roku 1963 „Žít svůj život“ („Living Your Life“) , o dva roky staršího desetiminutového amatérského filmu Františka Káchy „Josefu Sudkovi“ (1961) a konečně filmu Evy Bergerové „Fotograf a muzika“ (1974, kamera Jiří Macák), který se pokouší přiblížit Sudkovu tvůrčí práci na přípravě monografie „Janáček – Hukvaldy“ (1971). Pozornost bude věnována nejen vizuální stránce děl a jejich vztahu k Sudkovu pojetí fotografického obrazu, ale i ostatními výrazovým prostředkům filmu (střihová skladba, komentář, hudba atp.) a jejich funkci při vytváření filmového sdělení.
06. (30/03) Surrealismus v české fotografii (Ladislav Šerý)
Přednáška se zaměří na postavení surrealismu v rámci evropské avantgardy a na genezi jeho české podoby z hnutí Devětsil a poetismu. Avantgardní postupy jsou patrné ve fotografické tvorbě Eugena Wiškovského, Jaromíra Funkeho a Jaroslava Rösslera, ryze surrealistický přístup nacházíme v díle Jindřicha Štyrského, Karla Teiga a později Viléma Reichmanna, Jiřího Severy a Emily Medkové. Důraz bude kladen na surrealistické principy a zejména na specifické technické postupy, jimiž se vyznačovala fotografická tvorba zmíněných autorů.
07. (06/04) Výtvarná poloha fotografie 60. let (Katarína Mašterová)
Fotografie 60. let 20. stol. experimentuje na prahu klasických druhů výtvarného umění. Josef Sudek ve svém pozdním autorském díle vytváří z fotografie objekt (puřidla a veteše). Jan Svoboda tento princip rozvíjí s odkazem k malířskému plátnu. Běla Kolářová, Emila Medková a další již s fotografií pracují na pomezí nových experimentálních výtvarných technik.
08. (13/04) Český dokument za normalizace (Hana Buddeus)
Sedmdesátá a osmdesátá léta, ohraničená zlomovými historickými událostmi – srpnem 68 a Sametovou revolucí – byla jinak obdobím bez velkých dějinných zvratů. Fotografové proto často obracejí svůj zájem k estetizaci normalizační každodennosti, věnují se tématům na okraji společenského zájmu a samozřejmě také dokumentují činnost disentu.
09. (20/04) Lokální postmoderna (Josef Ledvina)
Přednáška představí pojem postmodernismu ve vztahu k specifickému prostředí Československa 80. a počátku 90. let. Zaměří se na neopiktoriální tendence v práci autorů tzv. slovenské nové vlny i na „kirtickou postmodernu“ v podání dvojice Lukáš Jasanský a Martin Polák a v autoportrétních fotografických cyklech Václava Stratila.
10. (27/04) Akcelerující Fotografie (Václav Janoščík)
Nejspíš není možné charakterizovat situaci v současné (české) fotografii. Je ale možné spekulovat o podmínkách skutečnosti, že právě v éře digitálních obrazů, informační války a inflace fotografie se mnoho umělců stále věnuje tomuto médiu. Na příkladech současných (českých) umělců využívajících fotografii se pokusím analyzovat obecné (často nezamýšlené) spoje mezi jejich tvorbou a fungováním sémiokapitalismu. Vodítkem tak nebude námět, kritika či strategie ale spíše čas a rychlost, v níž fotografie cirkuluje.
11. (04/05) Fotografie, koncept, akce (Hana Buddeus)
Konceptuální umění vytvořilo nový prostor pro uplatnění fotografie, která ač se objevuje v kontextu umění, má často charakter reportážní nebo amatérské fotografie. V přednášce se zaměříme na nejdůležitější postavy českého konceptuálního umění a performance především v 70. a 80. letech s důrazem na jejich přístup k fotografické dokumentaci.
12. (11/05) Závěr (Josef Ledvina)
Konzultace témat seminárních prací.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Petr. A. Bílek – Josef Vojvodík – Jan Wiendl (eds.), „A Glossary of Catchwords of the Czech Avant-Garde. Conceptions of aesthetics and the changing faces of art 1908-1958“, Prague: Faculty of Arts, Charles University: Togga, 2011.
Vladimír BRIGUS – Jan MLČOCH, „Czech Photography of the 20th Century“, Prague: KANT 2010.
Krzysztof Fijalkowski — Michael Richardson — Ian Walker, "Surrealism and Photography in Czechoslovakia.
On the Needles of Days", Farnham: Ashgate Publishing Limited 2013.
Matthew WITKOWSKY, „Foto. Modernity in Central Europe. 1918-1945“, New York – London: Thames & Hudson 2007.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Zkouška má formu seminární práce v rozsahu minimálně 7000 znaků.
Práce bude věnován jednomu fotografickému dílu či souboru děl vybraného českého umělce a student v ní uplatní teoretický a kritický aparát, s nímž se seznámil v rámci předešlé výuky dějin a teorie fotografie.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu:
Odevzdání eseje a 70% účast na přednáškách.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
není
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 10:40–12:15 Josef LEDVINA Učebna KF 112
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Fotografie CZ - bakalář (oborový předmět)