Contemporary Photography and Arts 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307ECPA1 | Z | 1 | 2/T | anglicky | zimní |
- Garant předmětu:
- Tomáš DVOŘÁK, Václav JANOŠČÍK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Tomáš DVOŘÁK, Václav JANOŠČÍK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Kurz představí rámcová témata spojující médium fotografie se současným uměním v návaznosti na přednášku Teorie a historie fotografie, kurz Dějin české fotografie a Seminář vystavování a kurátorství.
- Forma studia:
-
Jednotlivé semináře budou sledovat určitou chronologii, ale hlavně tematickou souvislost. Doplní je návštěvy výstav a hostů. Vzhledem k otevřené povaze současného umění (na rozdíl o dějin umění), ale také v rámci množství možných přístupů bude seminář reagovat na konkrétní zájmy studentů.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou.
- Obsah kurzu:
-
0. úvodní seminář, informace, téma Berlínského Bienále
1. Moderní / současné / postsoučasné; Mediální / postmediální
(úvod do studia současného umění, souvislost dějin fotografie a dějin umění)
2. Identita, feminismus, queer, multikulturalismus, poskoloniální studia
(kořeny v Apropriaci, Cindy Sherman, Dan Graham, Okwui Enwezor, Radek Brousil)
3. Kurátorství a klíčové výstavy současného umění
(Malé dějiny kurátorsvtí, When Attitudes becomes forms, Rooms, Pictures, Documenta)
4. Vystavování současného umění
(White cube, Institucionální kritiky, Bienalizace, postsoučasné umění, Wolfgang Tillmans)
5. Konceptuální a postkonceptuální umění
(Peter Osborne, Karel Císař)
6. Kolaborativní obrat, umělecké/fotografické skupiny
(Atlas, ZIP, Slavs and Tatars, Hynek Alt, Jasanský-Polák, )
7. Sociální obrat,
(Eva Koťátková, Kateřina Šedá,
8. umění a výzkum
(News from nowhere)
9. Nefotografie
(současná mimoaparátová fotografie, X Laruelle)
10. Dějiny budoucnosti, repolitizace současného umění
(Berlínské bienále, Angažované umění a fotografie)
11. Videoart a fotografie před internetem
(Jennifer in Paradise, Constant Dullart)
12. Fotografie po internetu I.
(Marisa Olson, Domenico Quaranta, Gene McHugh, Artie Vierkant)
13. Fotografie po internetu II.
(DIS, K-HOLE, instagramismus - Manovich, vizualizace, corporate, diagramy, Simon Denny)
14. Realism/Materialism/Art
(Teorie a fotografie dnes)
15. Současná narativní fotografie a videoart
(David, Ondák, videoart)
16. Hudba a fotografie
(Holly Herndon, Diedrich Diedrichsen, ontologie/zvuk/obraz)
17. Archiv dnes
(Taryn Simon, Simon Deny, Petra Feriancová, Roman Štětina)
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Literatura:
Ariella Azoulay, The Civil Contract of Photography. MIT Press, 2012.
Ariella Azoulay, Civil Imagination: A Political Ontology of Photography. Verso 2012.
Geoffrey Batchen, Each Wild Idea; Writing, Photography, History. MIT Press 2002.
Charlotte Cotton, The Photograph as Contemporary Art. Thames & Hudson 2014.
Christoph Cox, Jenny Jaskey, Suhail Malik (Eds.)Realism Materialism Art. Sternberg Press 2015.
Tomáš Dvořák,
Vilém Flusser, Into the Universe of Technical Images. University of Minnesota Press 2011. Online: http://cmuems.com/excap/readings/flusser-into-the-universe-of-technical-images-excerpts.pdf
Vilém Flusser, Towards a Philosophy of Photography. Reaktion books 2000. http://cmuems.com/excap/readings/flusser-towards-a-philosophy-of-photography.pdf
Václav Janoščík, Objekt. Praha: Kvalitář 2015.
François Laruelle, Le Concept de non-photographie / The Concept of Non-Photography, New York, Urbanomic, 2011.
François Laruelle, Photo-Fiction, une esthétique non-standard / Photo-Fiction: A Non-Standard Aesthetics, Minneapolis, Univocal, 2012.
Lev Manovich, Language of New Media. MIT 2000.
Brian O‘Doherty, Uvnitř bílé krychle. Praha: tranzit 2014.
Hans Ulrich Obrist A Brief History of Curating. JRP Ringier 2008.
Peter Osborne, Anywhere or Not at All: Philosophy of Contemporary Art. Verso 2013.
Domenico Quaranta, Beyond New Media Art. Brescia: LINK Editions 2013.
João Ribas (Ed.), In the Holocene. Cambridge: MIT 2015.
Kaja Silverman, The Miracle of Analogy, or The History of Photography, Part 1. Stanford University Press 2015.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Student je povinen během studia připravit asi patnáctiminutovou prezentaci autora, teoretického problému či jiného tématu z oblasti současné fotografie. Prezentace spočívá v představení obrazového materiálu, seznámení s fakty, teoretickou analýzou tvorby autora či jiné dané problematiky a uvedení literatury. Výběr tématu po dohodě s pedagogem. Na konci semestru ústní zkouška, resp. diskuse. Alternativně lze zkoušku splnit vlastním výstavním či uměleckým projektem nad rámec běžných klauzur a ve spojení s probíránými tématy.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
On alternate year for 2. and 3. class
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Pá 13:10–14:45 Václav JANOŠČÍK Učebna KF 112
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Fotografie EN - bakalář (oborový předmět)