English versionEnglish version
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Seminar on History and Theory of Photography 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307ESHTP1 ZK 3 2/T anglicky zimní
Garant předmětu:
Tomáš DVOŘÁK, Václav JANOŠČÍK, Josef Ledvina
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Tomáš DVOŘÁK, Václav JANOŠČÍK, Josef Ledvina
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

In its structure and themes, the seminar follows the lecture History of Photography 1. It further discusses its topics and analyses given theoretical texts.

Forma studia:

discussion; reading and interpretation of scholarly literature; presentation

the seminar is taught by Hana Buddeus and Josef Ledvina and supervised by Tomáš Dvořák

Předpoklady a další požadavky:

students most simultaneously sign up for History of Photography 1

Obsah kurzu:

01. (5/10) Introduction: theory and history of photography

02. (12/10) The Emergence of Technical Images

Geoffrey BATCHEN, „Electricity Made Visible.“ in: W. Chun - T. Keenan (eds.), New Media, Old Media: A History and Theory Reader. New York - London: Routledge 2006, pp. 27-44.

03. (19/10) Reality-effect: photography, painting, literature

Jonathan CRARY, „Géricault, the Panorama, and Sites of Reality in the Early Nineteenth Century.“ Grey Room, 2002, no. 9, pp. 5-25.

04. (2/11) Realism and realisms

Joel SNYDER - Neil WALSH ALLEN, „Photography, Vision, and Reproduction.“ Critical Inquiry, vol. 2, 1975, no. 1, pp. 143-169.

05. (9/11) Photographic portrait and the problem of modern individuality

Allan SEKULA, „The Body and the Archive.“ October, no. 39, 1986, pp. 3-64.

06. (16/11) Photography as scientific visualization

Lorraine DASTON - Peter GALISON, „The Image of Objectivity.“ Representations, no. 40, 1992, pp. 81-128.

07. (23/11) Photographic reproductions of artworks

Walter BENJAMIN, „The Work of Art in the Age of Its Technological Reproducibility.“ The Work of Art in the Age of Its Technological Reproducibility, and Other Writings on Media, Cambridge, Mass.: Harvard University Press 2008, pp. 19-55.

08. (30/11) Photography in print, image and text

Roland BARTHES, „Rhetoric of the Image.“ Image - Music - Text, London: Fontana Press 1977, pp. 32-51.

09. (7/12) Technical relationships between photography and painting

10. (14/12) Pictorialism

Jean-François CHEVRIER. „The Adventures of the Picture Form in the History of Photography.“ in: Douglas FOGLE, The Last Picture Show: Artists Using Photography 1960-1982, Minneapolis: Walker Art Center 2003.

Doporučená nebo povinná literatura:

https://drive.google.com/open?id=0B36pcjuZK5yyUW1rVWNzMXRBclU

see course contents for dates

Hodnoticí metody a kritéria:

attendance: students cannot miss more than 2 classes in one semester

active participation: students must read required texts before each session and discuss them in class

presentation: each student will give one c. 15 minute presentation during the semester - a critical commentary or interpretation of a given text (not its summary)

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

none

Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 112
Učebna KF 112

(Lažanský palác)
Ledvina J.
14:50–16:25
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 14:50–16:25 Josef Ledvina Učebna KF 112
Lažanský palác
přednášková par. 1
Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 3. 7. 2017