Seminář k dějinám a teorii fotografie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307SDTF1 | ZK | 2 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Tomáš DVOŘÁK, Václav JANOŠČÍK, Josef Ledvina
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Tomáš DVOŘÁK, Václav JANOŠČÍK, Josef Ledvina
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Seminář navazuje na přednášku Dějiny fotografie 1, je vždy věnován diskusi nad jejím tématem a analýze zadaného odborného textu.
- Forma studia:
-
diskuse; četba a rozbor odborných textů; prezentace
seminář vedou Hana Buddeus a Josef Ledvina, garantuje Tomáš Dvořák
- Předpoklady a další požadavky:
-
současný zápis Dějin fotografie 1
- Obsah kurzu:
-
Seminář tematicky sleduje strukturu Dějin fotografie 1, jsou na něm probírány níže uvedené texty:
01. (7/10) Úvod: teorie a dějiny fotografie
02. (14/10) Zrod technických obrazů
Geoffrey BATCHEN, „Zviditelnění elektřiny.“ in: T. Dvořák (ed.), Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU 2010, s. 215-232.
03. (21/10) Efekt reálného: fotografie, malířství, literatura
Jonathan CRARY, „Géricault, the Panorama, and Sites of Reality in the Early Nineteenth Century.“ Grey Room, 2002, no. 9, pp. 5-25.
(28/10 - státní svátek)
04. (4/11) Realismus a realismy
Joel SNYDER - Neil WALSH ALLEN, „Photography, Vision, and Reproduction“, Critical Inquiry, roč. 2, 1975, č. 1, s. 143-169.
05. (11/11) Fotografický portrét a problém moderní individuality
Allan SEKULA, „The Body and the Archive.“ October, roč. 39, 1986, s. 3-64.
06. (18/11) Fotografie jako (vědecká) vizualizace
Lorraine DASTON - Peter GALISON, „The Image of Objectivity.“ Representations, no. 40, 1992, pp. 81-128.
07. (25/11) Fotografické reprodukce uměleckých děl
Walter BENJAMIN, „Umělecké dílo v době své technické reprodukovatelnosti.“ Dílo a jeho zdroj, Praha: ODEON 1979, s. 17-47.
08. (2/12) Fotografie v tisku, obraz a text
Roland BARTHES, „Rétorika obrazu“ (1964). In: Karel CÍSAŘ (ed.), Co je to fotografie?, Praha: Herrmann & synové 2004, s. 51-61.
09. (9/12) Technické a mediální vztahy mezi fotografií a malířstvím
10. (16/12) Piktorialismus
Jean-François CHEVRIER. „The Adventures of the Picture Form in the History of Photography“ (1989). In: Douglas FOGLE, The Last Picture Show: Artists Using Photography 1960-1982, exh. cat., Minneapolis, Minnesota: Walker Art Center 2003.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
https://drive.google.com/open?id=0B36pcjuZK5yyUW1rVWNzMXRBclU
termíny viz obsah kurzu
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
docházka: tolerovány jsou maximálně 2 absence za semestr
aktivní účast: studenti musí před každým setkáním načíst zadanou literaturu a diskutovat o ní v semináři
prezentace: v průběhu semestru každý přednese cca 15ti minutový referát - kritický komentář či interpretaci zadaného textu (nikoli jeho shrnutí)
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
nejsou
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky St 16:30–18:05 Josef Ledvina Učebna KF 112
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Fotografie CZ - bakalář (oborový předmět)