English versionEnglish version
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Seminář k dějinám a teorii fotografie 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307SDTF2 ZK 2 2/T česky letní
Garant předmětu:
Tomáš DVOŘÁK, Josef LEDVINA
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Tomáš DVOŘÁK, Josef LEDVINA
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Smyslem semináře je pochopit současné sociální a estetické interpretace vizuálních teorií a schopnost porozumět a interpretovat texty, které se tímto tématem zabývají a ty následně aplikovat na reálnou sférů obrazu, ketré nás obklopují.

Forma studia:

seminář

Předpoklady a další požadavky:

Předpokládá se znalost základních děl Rolanda Barthese, Susan Sontag, Viléma Flussera a Marshalla McLuhana probíraných v bakalářském semináři Teorie fotografie.

Obsah kurzu:

Seminář teorie fotografie má podobu komentované četby základních textů. Zimní semestr bude chronologicky sledovat její podoby od počátků fotografie do konce 20. století, letní semestr bude strukturován tematicky a věnovat se aktuálním problémům.

Studium texto autorů:

ZS: Kracauer, Benjamin, Bazin, Freund, Barthes, Sontag, McLuhan, Flusser, Baudrillard, Bourdieu, Sekula, Burgin, Damisch, Tagg, Bryson, Krauss, Batchen.

LS: Metodologické přístupy ke studiu fotografie. Fotografie mezi technologií a diskursem. Fotografie a umění. Fotografie a vidění. Předmětnost fotografie. Analogová a digitální fotografie. Serialita. Fotografický aparát. Specifičnost fotografie a intermedialita. Postfotografie.

Požadavky:

Kurs předpokládá základní obeznámenost s dějinami fotografie a schopnost číst texty v anglickém jazyce.

Doporučená nebo povinná literatura:

Roland Barthes, Světlá komora. Bratislava: Archa 1994; Mytologie. Praha: Dokořán 2004.

Geoffrey Batchen, Burning with Desire. The Conception of Photography. Cambridge - London: The MIT Press 1997; Each Wild Idea: Writing, Photography, History. Cambridge - London: The MIT Press 2001.

Walter Benjamin, Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon 1979.

Richard Bolton (ed.), The Contest of Meaning. Critical Histories of Photography. Cambridge - London: The MIT Press 1999.

Karel Císař (ed.), Čítanka z teorie fotografie. Praha: Herrmann & synové, 2005.

Vilém Flusser, Za filosofii fotografie. Praha: Hynek 1994; Moc obrazu - Výtvarné umění, č. 3/4, Praha: OSVU 1996; Do universa technických obrazů, Praha: OSVU 2001.

Vicky Goldberg (ed.), Photography in Print. Writings from 1816 to the Present. Albuquerque: University of New Mexico Press 1981.

Liz Heron - Val Williams (eds.), Illuminations. Women Writing on Photography from the 1850s to the Present. Durham: Duke University Press 1996.

Beaumont Newhall (ed.), Photography: Essays and Images. New York: The Museum of Modern Art 1980.

Christopher Phillips (ed.), Photography in the Modern Era. European Documents and Critical Writings, 1913-1940. New York: Aperture 1989.

Susan Sontag, O fotografii. Praha: Paseka 2002.

Carol Squiers (ed.), Overexposed. Essays on Contemporary Photography. New York: The New Press 1999.

Hodnoticí metody a kritéria:

Každý student během roku vypracuje jednu prezentaci teoretického problému knihy eseje a představí je v stručné patnáctiminutové přednášce svým kolegům, prezentace je následně podrobena diskusi.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 112
Učebna KF 112

(Lažanský palác)
LEDVINA J.
16:30–18:55
(přednášková par. 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 16:30–18:55 Josef LEDVINA Učebna KF 112
Lažanský palác
přednášková par. 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 3. 7. 2017