Přehled dějin světové kinematografie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373DSK1 | ZK | 2 | 6/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jan BERNARD
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jan BERNARD
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem cyklu přednášek a projekcí je ve třech semestrech podat základní znalosti o vývoji světové kinematografie od její prehistorie do osmdesátých let dvacátého století, zejména pokud jde o nejvýznamnější druhy, žánry, směry, styly a osobnosti a to z hlediska celkového kinematografického dispozitivu, tj. včetně souvislostí politických, ekonomických, uměleckých, z hlediska životního stylu obecenstva a pod.
Přednášky a projekce jsou základem znalostí, nutných pro lepší pochopení souvislostí přednášek specializovaných.
- Forma studia:
-
Základní formou výuky je přednáška, doplněná ukázkami filmů a studijní projekcí.
Informace z přednášek si studenti doplňují studiem uvedené literatury a individuálním „blízkým čtením“ doporučených filmů.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Přednáška je určena pro studenty prvního ročníku a vyžaduje pouze znalosti ze světové historie, geografie, literatury, výtvarného umění, divadla a pod. v rozsahu středoškolského studia. Žádoucí je rovněž znalost angličtiny, umožňující čtení odborné literatury a podtitulků předváděných filmů.
- Obsah kurzu:
-
Třísemestrální přednáška dějin světového filmu je pojata jako komplexní seznámení s dějinami světového filmu pro studenty prvního a druhého ročníku. Přednáška se snaží v souladu s tzv. novou filmovou historií studenty obeznámit nejen s estetickou a biografickou rovinou dějin kinematografie (umělecky důležití tvůrci a směry, jejich vzájemné vztahy, návaznosti na jiné umělecké druhy atd.), ale také se společensko-kulturním, ekonomickým a institucionálním dipozitivem, který kinematografii té které doby do značné míry determinuje a který je jí naopak zpětně ovlivňován. Kurz je doplněn pravidelnými projekcemi vybraných filmů.
Předpoklady zdárného absolvování kurzu:
1) přečtení povinné literatury
2) zhlédnutí povinných filmů
Nedílnou součástí látky odpřednášené v rámci každé přednášky je zhlédnutí dvou až tří povinných filmů, přičemž alespoň jeden bude promítán ve škole v rámci přednášky, na další se pak musejí studenti podívat sami. S výjimkou některých filmů promítaných během přednášek jsou všechny povinné filmy přístupny na vhs či dvd ve videotéce FAMU.
Upozorňujeme, že v testu či při zkoušce bude jedna otázka zaměřená na prověření znalostí povinných filmů.
3) znalost přednášené látky
Dějiny do roku 1945
1.(5. 10.) Sovětská montážní kinematografie 20. let
Přednášející: Martin Čihák
Projekce: Deset dní, které otřásly světem (1927, Sergej Ejzenštejn) film NFA
2. film: Matka (1926, Vsevold Pudovkin)
2.(12.10) Raný film (1895-1907) a historie médií
Přednášející: Vít Janeček
Projekce: Werner Nekes: Media Magica díl I., IV. a V, filmy bratří Lumiérů a Georgese Méliése, filmy Brightonské školy (dvd)
3. (19.10) Dějiny fotografie – pohled na základní vývojové zvraty ve XX.století
Přednášející: Pavel Vančát
Projekce: průběžná projekce fotografií, která je integrální součástí přednášky + Vzlety a pády
4. (26. 10.) Desátá léta (1908 – 20) v USA a v Evropě: ustavení vyprávění
Přednášející: Jan Bernard
Projekce: Zlomený květ (1919, David Wark Griffith) dvd + Poklad pana Arna (1919, M. Stiller)
2. a 3. film: Intolerance (1916, David Wark Griffith); Vozka smrti (1921, Victor Sjostrom)
5. (2.11.) Německo 20. let
Přednášející: Michal Bregant
Projekce: Kabinet doktora Caligariho (1920, Robert Wiene, dvd), Upír Nosferatu (1922, Friedrich Wilhelm Murnau, dvd)
2. film: Metropolis (1927, Fritz Lang)
6. (9.11.) USA 20. léta
Přednášející: Jan Bernard
Projekce: Chamtivost (1925, Erich von Stroheim, VHS)
2. film: Frigo na mašině (1927, Buster Keaton, dvd)
7. (16.11.) Avantgarda 20. – 30. let
Přednášející: Martin Čihák
Projekce: Zlatý věk (1930, Luis Bunuel, Salvador Dali) filmyNFA
2.-8. film: Walther Ruttmann: Opus 1, Hans Richter: Rhythmus 21, Hans Richter: Vormittagsspuk, Oskar Fischinger: Studie 7, Oskar Fischinger: Komposition in Blau, Man Ray: Le Retour à la Raison , Fernand Léger: Ballet Mécanique , René Clair: Entr’acte. Walter Ruttmann: Opus-Hra světel Opus III(němá verze, 1min,čb), Oskar Fischinger: Studie č.8 (čb,verze zvuková,5min).
8. (23.11.) Hollywood 1930-45 I. (osobnosti filmové klasiky)
Přednášející: Jan Bernard
Povinné filmy: Občan Kane (1941, Orson Welles, dvd)
2. film: Jih proti severu (1939, Victor Fleming)
9. (30.11.) Přechod ke zvuku, barvě a stylu 30. let
Přednášející: Vít Janeček
Projekce: Závěť doktora Mabuse (1933, Fritz Lang, dvd)
2. film: Pod střechami Paříže (1930, René Clair)
10. (7.12.) Dokumentární film do r. 1940
Přednášející: Vít Janeček
Projekce: Chang (l927, Merian S. Cooper, Ernst Schoedsack,DVD)
2. film Člověk s kinoaparátem (1929, Dziga Vertov, dvd)
3. film: Pád dynastie Romanovců (1927, Esfir Šubová
11. (14.12.) Hollywood 1930-45 II. (žánrový film)
Přednášející: Jan Bernard
Projekce: Kachní polévka (1933, Leo McCarey, dvd), Přepadení (1939, John Ford) dvd
2. film: Hluboký spánek (1946, Howard Hawks)
12. (21.12.) Francie a Británie 1930-45
Přednášející: Helena Bendová
Projekce: Den začíná (1939, Marcel Carné) film z NFA
2. film: Pravidla hry (1938, Jean Renoir))
Střihové dokumenty:
Kevin Brownlow: Universal Horror ( Historie hororu), 1998, 96´ ; D.W. Griffith: Father of Film (D.W. Griffith – Otec filmu I-III), 1993, 150´; Buster Keaton: A Hard Act to Follow, 1987; I'm King Kong!: The Exploits of Merian C. Cooper, 2005; Cecil B. DeMille: American Epic, 2004´; Melvyn Bragg: Lilian Gish, 1983, 25´
Cinema Europe: The Other Hollywood (Evropská kinematografie - Jiný Hollywood)
– End of an Era (1995)
– Opportunity Lost (1995)
– The Music of Light (1995)
– The Unchained Camera (1995)
– Where It All Began (1995)
Martin Scorsese, Michael Henry Wilson: A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies (Století filmu), 1995, 225´
Gangsterská kronika I, II, 1998,100´
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Povinná:
David Bordwell; Kristin Thompson: Film History: An Introduction. McGraw-Hill, 2003. česky: Dějiny filmu, AMU-LN, Praha 2007 nebo
W.W.Dixon-G.A. Foster: A Short History of Film , Rutgers University Press, New Brunswick, New Jersey, 2008
(příslušné kapitoly)
Co je fotografie, 150 let fotografie - katalog, Videopress, Praha 1989
Doplňková:
obecné dějiny kinematografie:
David Cook: A history of narrative film. New York 1990.
Gilles Deleuze: Film 1. Obraz-pohyb. Praha 2000.
Gilles Deleuze: Cinema 2. Time-image. London 1989.
Enno Patalas; Ulrich Gregor: Dejiny filmu. Bratislava 1968.
Střihové dokumenty:
Kevin Brownlow: Universal Horror ( Historie hororu), 1998, 96´ ;; D.W. Griffith: Father of Film (D.W. Griffith ? Otec filmu I-III), 1993, 150´; Buster Keaton: A Hard Act to Follow, 1987; I'm King Kong!: The Exploits of Merian C. Cooper, 2005; Cecil B. DeMille: American Epic, 2004
Cinema Europe: The Other Hollywood (Evropská kinematografie - Jiný Hollywood)
? End of an Era (1995)
? Opportunity Lost (1995)
? The Music of Light (1995)
? The Unchained Camera (1995)
? Where It All Began (1995)
Martin Scorsese, Michael Henry Wilson: A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies (Století filmu), 1995, 225´
Gangsterská kronika I, II, 1998,100´
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Každý (ze tří) semestrů cyklu Dějiny filmu je završen zkouškou, ve které je student tázán na jedno základní téma, druhé doplňující a na jeden film. (Kromě velice významných a signifikantních případů nebude požadována znalost přesného roku produkce jednotlivých filmů či fenoménů: stačí jejich zařazení s přesností +/- 5 let, např. polovina 20. let, přelom 40. a 50. let, počátek 60. let apod.)
Součástí klasifikace je docházka - účast na projekcích filmů je povinná - tolerance 3 absence!
- Webová stránka předmětu:
- http://cas.famu.cz/
- Poznámka:
-
Cílem cyklu přednášek a projekcí je ve třech semestrech podat základní znalosti o vývoji světové kinematografie od její prehistorie do osmdesátých let dvacátého století, zejména pokud jde o nejvýznamnější druhy, žánry, směry, styly a osobnosti a to z hlediska celkového kinematografického dispozitivu, tj. včetně souvislostí politických, ekonomických, uměleckých, z hlediska životního stylu obecenstva a pod.
Přednášky a projekce jsou základem znalostí, nutných pro lepší pochopení souvislostí přednášek specializovaných.
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2016/2017:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky St 09:00–11:25 Jan BERNARD Projekce FAMU
Lažanský palácparalelka 1 St 11:30–13:55 Jan BERNARD Učebna 1
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2016/2017:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)