Non-Verbal Theatre-Pantomime and Body´s mime 2
Code | Completion | Credits | Range | Semester |
---|---|---|---|---|
109NDP2 | ZK | 8 | 8/T | summer |
- Subject guarantor:
- Adam HALAŠ, Lukáš ŠIMON
- Name of lecturer(s):
- Adam HALAŠ, Lukáš ŠIMON
- Learning outcomes of the course unit:
-
Základ výuky tvoří techniky a principy pedagogických systémů Etienna Decrouxe, Dramatický tělesný mimus (Mime corporel dramatique) a Marcela Marceau, imaginární pantomima Styl Marceau (style Marceau)
Studium je založeno na studiu herectví a divadla chápaném zejména jako mimické umění
v němž je hlavním tlumočníkem sdělení mimoslovní ?fyzické jednání?, jehož základem je vyjadřování se tělem, které svým rytmem, dynamismem a plastičností vyjadřuje duševní hnutí a myšlenky.
Cílem je zvládnutí základních poznatků řemesla, tedy osvojení si pevných základů techniky, fyzické kondice, teoretických znalostí a v neposlední řadě i etiky profese.
Výuka je zaměřena na rozvíjení osobitého talentu a stylu, který je herci blízký a který může využít napříč uměleckými obory a žánry.
- Mode of study:
-
Praktická cvičení rozvíjející předpoklady k herectví, improvizace na zadaná témata, nácvik a interpretace převzatých etud, vytváření vlastních etud a pohybových studií, čtení odborné literatury, analýza klasické i současné tvorby zaznamenané na médiích, sledování současné divadelní tvorby.
- Prerequisites and co-requisites:
-
1.talentové předpoklady ? složení talentové zkoušky z hereckých předpokladů na umělecké škole
2.pohybové a zdravotní dispozice
3.základní orientace v divadelním a kulturním dění
- Course contents:
-
Charakteristika předmětu:
Pantomima a tělesný mimus - pedagog Martin Sochor
K pochopení každého umění musíme znát jeho kořeny a k osvojení si základních znalostí o něm je důležitý propracovaný, kontinuálně předávaný pedagogický systém. V pojetí výuky Martina Sochora to jsou systémy Etienna Decrouxe, Dramatický tělesný mimus (Mime corporel dramatique) a Marcela Marceaua, imaginární pantomima Styl Marceau (Le Mime Style Marceau).
Tělesný dramatický mimus je nejdokonalejším technickým systémem mimické a základem pantomimické výchovy, je skutečným základem hereckého výrazu.
Technika tělesného mimu je založena na studiu tělesné mechaniky, studiu postoje (držení) těla a dynamičnosti. Koncentruje se zejména na tělesné členění a artikulaci pohybu. Student pracuje na pohybové dekompozici, studiu prohlubujícím trojrozměrnost pohybu, cvičí dynamické figury patřící čistě tělesnému mimu, studuje rozdílné druhy chůzí poskytující možnost k vydání se a k prozkoumání scénického prostoru. Mime corporel dramatique je pohybová báze vhodná pro herce všeobecně, což dokládají jeho nejslavnější žáci, jako např.: M. Marceau, J. L. Barrault, Yves Marc, Claire Heggen?
Osnova výuky tělesného mimu (Le Mime Corporel Dramatique)
1. Základní cvičení
základní znalosti techniky takzvané ?les facultés radical?
? zahřívací cvičení na posílení a zcitlivění těla, jako výrazového prostředku
? základní cvičení, ovládání těla, izolace (des exercices les gammes), dynamorytmy pohybu, trojrozměrnost pohybu v prostoru ? ?les triples dessing? tvořící základ techniky, nácvik různých druhů chůzí
2. Figury ? les figures
? názorné použití techniky k interpretaci
3. Improvizace ? des improvisationes
? improvizace na daná témata ? ?spojení svalů a mozku? k interpretaci
4. Divadelní hry ? les repertoires
? vlastní tvorba, aplikace pohybových návyků v hereckém jednání
Imaginární pantomima Styl Marceau
Marcel Marceau, žák Etienna Decrouxe, rozvinul své umění na základě ucelené aplikované práce na pohybu, rozpínání, zavěšení a rytmu. Jeho škola je skloubena kolem úvah kdo, či co vede gesto, na muzikálnosti a tíze zprostředkovávajících emoce divákovi.
Poskytuje studentům klíč k uvědomění si svého těla a pohledu, nezbytných prvků jevištní přítomnosti.
?Moje avantgardní umění se stalo klasickým, protože jsem hledal prostřednictvím obsahu zdokonalení formy. Dílo musí překonat dobu a módnost, aby se stalo nadčasovým.?
Marcel Marceau
Osnova výuky techniky imaginární pantomimy M. Marceau
-zahřívací cvičení určená ke zcitlivění těla, uvolnění a rozehrání se
-základní cvičení, ovládání těla, izolace, dynamorytmy pohybu, pohyb v prostoru
-techniky iluzivní pantomimy: chůze, tlaky, tahy, etudy rukou, hra s imaginárním prostorem, partnerem, rekvizitou?
-ztotožnění se s čtyřmi elementy oheň, voda, země, vzduch ? pomocí improvizací a cvičebních etud Marcela Marceaua
-cvičení na pět smyslů: zrak, chuť, čich, hmat, sluch
-charakterové postoje ?convention de charactere?- tvorba charakterů a duševních stavů
-improvizace na daná témata
-interpretace převzatých etud
-vytváření a interpretace vlastních etud a studií pomocí zvládnuté techniky
- Recommended or required reading:
-
Bochenek, Valérie: Marcel, Marceau: Le Mime Marcel Marceau - entretiens et regards avec Valérie Bochenek, Somogy éditions d´art, Paris 1996.
Craig, Edward Gordon: O divadelním umění, Praha 2006.
Český taneční slovník, tanec, balet, pantomima, Praha 2001.
Decroux, Etienne: Parole sur le mime, Éditions Gallimard, Paris II 1963.
Diderot, Denis: Herecký paradox, ed. Malá dílna, Votobia, Olomouc 1997.
Encyklopedie antiky, Praha 1973.
Fialka, Ladislav: Pantomima, Vybrané statě (skripta), Praha 1988.
Gschwend Hanspeter: Dimitri, Le Clown en moi, Suisse 2004.
Hyvnar, Jan:Herec v moderním divadle, Praha 2000.
Lecoq, Jacques; Lallias, Jean-Claude; Carasso, Jean-Gabriel: The Moving Body: Teaching Creativ Theatre, New York 2001.
Mistrík, Miloš: Herecké techniky 20. storočia, Bratislava 2003, SAV.
Mistrík, Miloš: Jacques Copeau a jeho Starý holubník, Bratislava 2006.
Pavlovský, Petr a kol: Základní pojmy divadla, Praha 2004.
Petišková, Ladislava: Česká pantomima a její tradice, Dramatické umění, 1981 č.12.
Poesio, Paolo Emilio: Jean Louis Barrault, Praha 1969.
Rutte, Miroslav: O umění hereckém, Praha 1946
Sochor, Martin: Výchova k herectví a mimickému divadlu, disertační práce HAMU 2009.
Veber, Václav: Příběh pantomimy, Praha 2006.
Vinař, Josef: Elementy herectví, Praha 2002.
Vostrý, Jaroslav: O hercích a herectví, Praha 1998.
- Assessment methods and criteria:
-
Udělení zápočtu a zkoušek na základě:
1. splnění zadaných úkolů v daném semestru v odpovídajícím rozsahu a kvalitě
2. aktivita na cvičeních a v individuální přípravě
3. prezentace
Během semestru se očekává aktivní účast na výuce, zdokonalování se v probraných technikách, samostatná příprava na zadaných úkolech, profesionální odpovědnost ke kolektivu v případě přípravy úkolů ve skupinové tvorbě, intelektuální aktivita vedoucí k tříbení autorského myšlení a hledání individuálních možností v autorském projevu na základě syntézy vyučovaných žánrů.
- Course web page:
- Note:
-
Bez údaje.
- Schedule for winter semester 2016/2017:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2016/2017:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Non-Verbal Theatre (Bc) (next compulsory subject)