Česká verzeČeská verze
ACADEMY OF PERFORMING ARTS IN PRAGUE

Saxophone Playing-Jazz 1

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
174SXJ1 Z 6 1/T Czech winter
Subject guarantor:
Antonín SLOVÁČEK, Luboš SOUKUP
Name of lecturer(s):
Antonín SLOVÁČEK, Luboš SOUKUP
Learning outcomes of the course unit:

Na jednodušších etudách a přednesových skladbách se rozpoznají a definují jednotlivé nástrojové a hráčské problémy, které si student přinesl z předešlého studia - ty se mohou týkat hlavně tvoření tónu, nesprávného dýchání a neznalosti principů správné techniky.

1. Technická problematika se vyučuje pomocí snadnějších etud ?E.Cavallini. Klosé, Gambaro, Baermann.

2. Individuální cvičení pro tónovou kulturu, principy správného nátisku a dechová cvičení.

3. Hudebnost a principy interpretace klasické literatury se vyučují na skladbách raného klasicismu Rosseti, Stamitz, Koželuh, Molter.

Mode of study:

On-going participation in chamber competitions and in symphonic and opera orchestra auditions.

Prerequisites and co-requisites:

Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.

Course contents:

Klarinet je nástroj mnoha hudebních uskupení. Tento předmět vybaví studenta všemi schopnostmi, které při hře na klarinet potřebuje. Má za cíl studenty připravit na samostatnou dráhu sólisty, komorního hráče či hráče výborného orchestru. Také oblast pedagogického rozhledu není pominuta, absolvent bude připraven k pedagogické dráze na středních školách a konzervatořích. Do předmětu musí studenti vykonat přijímací zkoušku , na které se hodnotí hudební talent ,schopnost pódiového hraní a přiměřená technická zralost. Primární složkou výuky je rozpoznání nesprávných návyků, či neřešených problémů které si student přinesl s sebou . Mohou se týkat hlavně tvoření tónu, nesprávného dýchání a neznalosti principů správné techniky. Technická stránka hry na nástroj se vyučuje pomocí snadnějších etud ?E .Cavallini, Klosé, Gambaro, Baermann, kde je možné přesně ukázat, v čem je nutná náprava a jak tohoto, co možná nejefektivněji, dosáhnou. Jedná se především o nácvik pozdržení první noty ze skupinky rychlejších např. první a třetí ze čtyř šestnáctinových not, či první ze tří v triole a pod. Individuální cvičení pro tónovou kulturu, principy správného nátisku a dechová cvičení jsou také součástí výuky a jsou vedeny tak, aby každé cvičení odpovídalo individuálním schopnostem studenta. Hudebnost a principy interpretace klasické literatury se vyučují na skladbách klasicismu Rosseti, Stamitz, Koželuh, Molter, pro jejich průhlednou stavbu a jednodušší technickou stránku. Jedná se především o stavbu frází, témat, vrcholů, dynamiky, o stavbu vlastních kadencí apod. Toto vše je sice součástí výuky na střední škole, ale ne vždy má student obsáhlejší vědomosti, které může použít pro svůj konkrétní obor.

Recommended or required reading:

Cavallini,Ernesto: Cappriccia

Klosé, Hyacinthe : Klarinettenetüden. I

Rosetti (Roesler), Franz Anton: Klarinettenkonzert Es dur

Stamic, Karel: Konzert No. 3

Gambaro, Alessandro : 22 Progresivních studií

Baermann,Carl : 24 Etud

Koželuh, Leopold: Koncert Es Dur

Molter, Johann Meltior : Koncert č.3

Assessment methods and criteria:

Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.

Course web page:
Note:

Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.

Schedule for winter semester 2016/2017:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2016/2017:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2017-07-03